Månedens karriereprofil: Kasper Kiil, RELEX Solutions
Project Manager hos RELEX Solutions, Kasper Kiil, er stadig forholdsvis ny i den branche, som han godt kan lide at arbejde med pga. forbedringspotentialet og det tværfaglige.
Hvorfor har du valgt SCM-vejen?
Da jeg startede på SCM-vejen, kendte jeg som sådan ikke til begrebet eller betydningen af SCM. Jeg valgte en bred ingeniøruddannelse, og efter de første par semestre stod det klart, at planlægning, logistik, lagerstyring og andre klassiske SCM-kundskaber var mit foretrukne felt. Da jeg senere fik muligheden for at skrive Ph.D i feltet, gjorde det kun min begejstring endnu større, da det åbnede op for fordybelse i emnet.
Hvad er det bedste ved at arbejde inden for SCM?
Forbedringspotentialet og det tværfaglige. SCM og logistik kan virke usexet og mest af alt som en driftsopgave, der blot skal gennemføres. Man kommer dog ikke udenom, at en lille forbedring kan have et enormt potentiale. Dernæst har SCM også en stor berøringsflade med virksomhedens andre områder, hvilket gør, at opgaverne hurtigt bliver flersidede. De mange områder åbner samtidig også op for flere muligheder – så løsningsrummet stiger i takt med kompleksiteten af opgaverne.
Hvilket job har du om fem år?
Jeg nyder, når jeg bliver præsenteret for nye SCM-problemstillinger og sammen med andre skal udforme løsninger, der tilfredsstiller så mange interessenter som muligt. Om fem år er der stadig SCM-udfordringer, der skal løses, forbedres og digitaliseres, og det vil jeg gerne være med til - og meget gerne fra forreste række. FMCG er kendt for at være Formel1 indenfor SCM, så mit specifikke håb er at få lov til at bidrage i denne branche.
Om Kasper:
Uddannelse: MSc. Operations and Supply Chain Management, 2014 og PhD Aligning supply and demand in grocery retailing, 2017
Jobs: Har arbejdet som Project Manager hos RELEX Solutions siden 2018
Hvad er dit bedste karriereråd?
Nu er jeg selv stadig ny i karriereforløbet, og mine råd vil derfor målrette sig til andre i en lignende situation. Hidtil har jeg kunne mærke, at forståelse for detaljer værdsættes på alle niveauer i hierarkiet. Min pointe er, at da detalje-forståelse værdsættes så højt, så betyder det samtidig også, at den tid, man bruger på at forstå detaljerne, kommer mangfoldigt igen. Jeg kender mange, der i dag er ”the-go-to-guy”, fordi de har brugt tiden til at forstå detaljerne.