Månedens udfordring: Det digitale, det bæredygtige og det fleksible

Sanistål bliver i år en del af Nordens største grossist Ahlsell. Det bliver et fokusområde i 2023, ligesom bæredygtighed, digitalisering og skalerbarhed samt fleksibilitet står højt på opgavelisten hos Stephan Schuler.

”Vi skal følge vores kunder og servicere dem bedst muligt. Det kræver evne til med kort varsel at omstille os. Det er hele vores forsyningskæde bygget op omkring", fortæller Stephan Schuler. Foto: Lars Horn/Baghuset..

03.03.2023

Poul Breil-Hansen, SCM.dk

Sanistål bliver i løbet af 2023 en del af Nordens førende distributør af installationsprodukter, værktøjer og forsyninger til professionelle brugere Ahlsell. Sanistål fortsætter med at være en selvstændig enhed, men produktsortimentet bliver udvidet betydeligt.

”Det vil selvfølgelig medføre en hel del integrationsarbejde for os i 2023, hvor vi skal integrere en del nye produktkategorier og håndtere vækst. Det bliver spændende, og vi er godt rustet til at vækste”, fortæller Stephan Schuler, der er direktør for supply chain og bæredygtighed og har arbejdet med Sanistål siden 2005.

Læs også: Månedens udfordring: At holde kæden stram i en ustabil verden

Han mener, at Ahlsell og Sanistål er et godt match, fordi de supplerer hinanden godt både geografisk og med produkter og services.

”Som del af den største aktør i Norden vil vi kunne følge vores kunder på det nordiske marked på en helt anden måde end i dag. Ligesom vi ønsker at tilbyde både store og små kunder et endnu bredere udbud af produkter og services, når integrationen er på plads”, fortæller han.

Det digitale
Han fortæller, at Sanistål de sidste år har arbejdet intenst med at indføre SAP ERP-system, indført AutoStore robotlager på centrallageret i Billund og har udviklet tætte samarbejder med eksterne parter på både lager og transport, som gør Saniståls supply chain yderst fleksibel og skalerbar.

”Vores centrallager i Billund består af 55.000 m2, og AutoStore-anlægget håndterer lige nu cirka 55 procent af flowet. Senere på året udvider vi AutoStore, så det kommer til at håndtere cirka 70 procent af vareflowet. Det betyder, at vi hurtigt kan opskalere vores kapacitet, fordi vi ikke er afhængig af først at skulle ansætte og oplære en masse medarbejdere”, fortæller han.

Læs også: Månedens udfordring: Bæredygtighed og fastholdelse af medarbejdere er topprioritet

Centrallageret servicerer i dag cirka 34.000 professionelle kunder inden for industri og byggeri med cirka 65.000 lagerførte produkter – og Stephan Schuler fortæller, at Saniståls varedatabase i dag indeholder cirka 430.000 varer med stamdata.

Om Stephan Schuler

• Aktuel position: Direktør for supply chain og bæredygtighed, Sanistål.
• Uddannelse: Produktionsingeniør, Aalborg Universitet.
• Erhvervserfaring: Bred og mangeårig erfaring inden for ledelse af produktion, lager og distribution hos Sanistål og Flextronics.

Det bæredygtige
”Vores nye digitale opsætning omkring SAP giver os store muligheder for digital parathed. Det er blandt andet en fordel, når vi arbejder med bæredygtighed. Vi betragter det som en vigtig opgave at hjælpe vores kunder til at udvikle bæredygtighed og energieffektivitet. Byggeriet er i dag omfattet af det nye bygningsreglement BR23, der stiller store krav til livscyklusanalyser, EPD’-er (miljøvaredeklarationer, red.) og dokumentation. Det kræver stærk digital understøttelse, og her er vi godt stillet”, fortæller Stephan Schuler.

Det fleksible
”Vi skal følge vores kunder og servicere dem bedst muligt. Det kræver evne til med kort varsel at omstille os. Det er hele vores forsyningskæde bygget op omkring. Vi har for eksempel en meget åben distribution, hvor vi samarbejder med Danske Fragtmænd, PostNord og GLS. Det betyder, at de lastbiler, som distribuerer vores varer, har høje fyldningsgrader og lave CO-aftryk. Det betyder også, at vi hurtigt kan skalere kapaciteten”, fortæller han.

N.C. Nielsen A/S

Sponseret

Helt elektrisk, 100% Terberg, RT253EV redefinerer RoRo-transport

Hans Schourup A/S

Sponseret

Humanoide robotter – den næste game changer i logistik og produktion

Denne artikel er del af et tema:

Tema om lagerautomation marts 23

Relateret indhold

25.11.2025SCM.dk

Innovation: Danmark investerer massivt i grønne og digitale iværksættere

24.11.2025GS1 Denmark

Sponseret

Nu kommer det – passet der holder digital snor i alle produkter

21.11.2025PALOMAT

Sponseret

Den NYE PALOMAT® Inline Elektrisk er landet: 100% fleksibilitet - 70% lavere energiforbrug

19.11.2025SCM.dk

Kvinder forbedrer kulturen i mandsdominerede fag

17.11.2025Brother Nordic A/S

Sponseret

Linerless labels: Fremtidens fleksible løsning

14.11.2025SCM.dk

Ørsted når målet: 98 procent lavere CO2-udledning

14.11.2025SCM.dk

Organisationer jubler over europæisk regelforenkling

14.11.2025SCANLOX ApS

Sponseret

To gode dage med besøg fra AGILOX

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
STILL Danmark A/S
Messe
GRAND OPENING!

Still Danmark inviterer til Åbent Hus I nyt showroom i Kolding

Dato

25.11.2025

Tid

09:00

Sted

Essen 32, 6000 Kolding

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Intern audit af ledelsessystemer baseret på ISO 14001 og ISO 45001

Formålet med kurset er at give dig viden om hele auditprocessen og masser af træning i at levere effektive interne audits, der skaber værdi i virksomheden.

Dato

26.11.2025

Sted

Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
AQAP NATO Kvalitetsstandarder - grundkursus

Er din virksomhed leverandør til Forsvaret eller har I planer om at blive det? Hvis ja, vil du blive mødt af krav om bevis for efterlevelse af kravene i AQAP, som er NATOs standarder for kvalitetsstyring.

Dato

26.11.2025

Sted

Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
AQAP NATO Kvalitetsstandarder - grundkursus

Er din virksomhed leverandør til Forsvaret eller har I planer om at blive det? Hvis ja, vil du blive mødt af krav om bevis for efterlevelse af kravene i AQAP, som er NATOs standarder for kvalitetsstyring.

Dato

26.11.2025

Sted

Frederik VI´s Hotel, Odense

Bredana Axcite A/S
Webinar
Står I overfor at skulle vælge jeres næste ERP-løsning?

Måske kommer I fra Dynamics AX eller et andet ældre system og går med overvejelsen, om Dynamics 365 Finance & Supply Chain Management (FO) er det rigtige valg eller dækker Dynamics 365 BC jeres behov.

Dato

26.11.2025

Tid

10:00

Sted

Online

Fellowmind Denmark A/S
Webinar
Microsoft 365 Update

Få overblikket over de vigtigste nyheder i Microsoft 365 og Copilot hver måned.

Dato

26.11.2025

Tid

13:00

Sted

Online