Månedens udfordring: Det digitale, det bæredygtige og det fleksible

Sanistål bliver i år en del af Nordens største grossist Ahlsell. Det bliver et fokusområde i 2023, ligesom bæredygtighed, digitalisering og skalerbarhed samt fleksibilitet står højt på opgavelisten hos Stephan Schuler.

”Vi skal følge vores kunder og servicere dem bedst muligt. Det kræver evne til med kort varsel at omstille os. Det er hele vores forsyningskæde bygget op omkring", fortæller Stephan Schuler. Foto: Lars Horn/Baghuset..

03.03.2023

Poul Breil-Hansen, SCM.dk

Sanistål bliver i løbet af 2023 en del af Nordens førende distributør af installationsprodukter, værktøjer og forsyninger til professionelle brugere Ahlsell. Sanistål fortsætter med at være en selvstændig enhed, men produktsortimentet bliver udvidet betydeligt.

”Det vil selvfølgelig medføre en hel del integrationsarbejde for os i 2023, hvor vi skal integrere en del nye produktkategorier og håndtere vækst. Det bliver spændende, og vi er godt rustet til at vækste”, fortæller Stephan Schuler, der er direktør for supply chain og bæredygtighed og har arbejdet med Sanistål siden 2005.

Læs også: Månedens udfordring: At holde kæden stram i en ustabil verden

Han mener, at Ahlsell og Sanistål er et godt match, fordi de supplerer hinanden godt både geografisk og med produkter og services.

”Som del af den største aktør i Norden vil vi kunne følge vores kunder på det nordiske marked på en helt anden måde end i dag. Ligesom vi ønsker at tilbyde både store og små kunder et endnu bredere udbud af produkter og services, når integrationen er på plads”, fortæller han.

Det digitale
Han fortæller, at Sanistål de sidste år har arbejdet intenst med at indføre SAP ERP-system, indført AutoStore robotlager på centrallageret i Billund og har udviklet tætte samarbejder med eksterne parter på både lager og transport, som gør Saniståls supply chain yderst fleksibel og skalerbar.

”Vores centrallager i Billund består af 55.000 m2, og AutoStore-anlægget håndterer lige nu cirka 55 procent af flowet. Senere på året udvider vi AutoStore, så det kommer til at håndtere cirka 70 procent af vareflowet. Det betyder, at vi hurtigt kan opskalere vores kapacitet, fordi vi ikke er afhængig af først at skulle ansætte og oplære en masse medarbejdere”, fortæller han.

Læs også: Månedens udfordring: Bæredygtighed og fastholdelse af medarbejdere er topprioritet

Centrallageret servicerer i dag cirka 34.000 professionelle kunder inden for industri og byggeri med cirka 65.000 lagerførte produkter – og Stephan Schuler fortæller, at Saniståls varedatabase i dag indeholder cirka 430.000 varer med stamdata.

Om Stephan Schuler

• Aktuel position: Direktør for supply chain og bæredygtighed, Sanistål.
• Uddannelse: Produktionsingeniør, Aalborg Universitet.
• Erhvervserfaring: Bred og mangeårig erfaring inden for ledelse af produktion, lager og distribution hos Sanistål og Flextronics.

Det bæredygtige
”Vores nye digitale opsætning omkring SAP giver os store muligheder for digital parathed. Det er blandt andet en fordel, når vi arbejder med bæredygtighed. Vi betragter det som en vigtig opgave at hjælpe vores kunder til at udvikle bæredygtighed og energieffektivitet. Byggeriet er i dag omfattet af det nye bygningsreglement BR23, der stiller store krav til livscyklusanalyser, EPD’-er (miljøvaredeklarationer, red.) og dokumentation. Det kræver stærk digital understøttelse, og her er vi godt stillet”, fortæller Stephan Schuler.

Det fleksible
”Vi skal følge vores kunder og servicere dem bedst muligt. Det kræver evne til med kort varsel at omstille os. Det er hele vores forsyningskæde bygget op omkring. Vi har for eksempel en meget åben distribution, hvor vi samarbejder med Danske Fragtmænd, PostNord og GLS. Det betyder, at de lastbiler, som distribuerer vores varer, har høje fyldningsgrader og lave CO-aftryk. Det betyder også, at vi hurtigt kan skalere kapaciteten”, fortæller han.

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Når gaffeltrucken koster mere end den giver

Consafe Logistics

Sponseret

[Webinar] Smarter warehouse automation – lessons from a global retailer

Denne artikel er del af et tema:

Tema om lagerautomation marts 23

Relateret indhold

21.11.2025PALOMAT

Sponseret

Den NYE PALOMAT® Inline Elektrisk er landet: 100% fleksibilitet - 70% lavere energiforbrug

19.11.2025SCM.dk

Kvinder forbedrer kulturen i mandsdominerede fag

17.11.2025Brother Nordic A/S

Sponseret

Linerless labels: Fremtidens fleksible løsning

14.11.2025SCM.dk

Ørsted når målet: 98 procent lavere CO2-udledning

14.11.2025SCM.dk

Organisationer jubler over europæisk regelforenkling

14.11.2025SCANLOX ApS

Sponseret

To gode dage med besøg fra AGILOX

14.11.2025SCM.dk

Regler spænder ben for dem, der vil skabe mere natur

13.11.2025SCM.dk

Tidligere forsvarschef Peter Bartram indtræder i Baso Groups bestyrelse

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
Bureau Veritas
Kursus
IATF 16949 Specialist

Med en kombination af teori, øvelser og praktiske eksempler giver IATF 16949 Specialist kurset dig en dybdegående forståelse for kravene i IATF 16949:2016 standarden inklusiv kravene i ISO 9001 standarden. Hovedfokus er dog på tillægskravene i IATF 16949 standarden.

Dato

24.11.2025

Sted

Vejle

Slimstock Nordic
Konference
Supply Chain Club den 24. november 2025 på Knudhule Badehotel i Ry. - Fuldt Booket

Fuldt booket. Kom og vær med til en dag fyldt med inspiration, faglig indsigt og aktuelle emner inden for supply chain management.

Dato

24.11.2025

Tid

09:00

Sted

Knudhule Badehotel, Ry – Randersvej 88, 8680 Ry

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Ledelsens evaluering

Er din virksomhed certificeret, stilles der krav om, at I løbende gennemfører Ledelsens evaluering. Men hvordan gøres det mest effektivt og hvad kan vi lære af de virksomheder, der lykkes bedst med at gennemføre Ledelsens evaluering.

Dato

25.11.2025

Sted

Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Energiledelse efter ISO 50001:2018

Kurset Energiledelse efter ISO 50001:2018 er det rigtige sted at starte din kompetenceudvikling, hvis du er ny på energiledelsesområdet eller har brug for at få opdateret din grundlæggende viden om ISO 50001 standarden.

Dato

25.11.2025

Sted

Odense

Bureau Veritas
Kursus
Root Cause Analysis (RCA)

Årsagsanalyse bruges til at forbedre produktkvalitet, minimere sikkerhedsrisici og opfylde regulative krav. Det hjælper virksomheder til at identificere de underliggende årsager til afvigelser, så de kan implementere nødvendige ændringer for at forhindre gentagelse. Dette kan omfatte alt fra kvalitetsproblemer i et produkt til fødevaresikkerhedsproblemer som kemiske-, mikrobiologiske- og fremmedlegemerisici. Desuden anvendes årsagsanalyser ofte til dokumentationen af løsninger på eventuelle problemer eller hændelser, som er nødvendige ifølge regler, regulativer og ledelsesstandarder. Her er forståelsen for forskellen mellem korrigerende – og forebyggende handlinger nøglestenen.

Dato

25.11.2025

Tid

08:30

Sted

Kgs Lyngby

STILL Danmark A/S
Messe
GRAND OPENING!

Still Danmark inviterer til Åbent Hus I nyt showroom i Kolding

Dato

25.11.2025

Tid

09:00

Sted

Essen 32, 6000 Kolding