Månedens udfordring: Det digitale, det bæredygtige og det fleksible
Sanistål bliver i år en del af Nordens største grossist Ahlsell. Det bliver et fokusområde i 2023, ligesom bæredygtighed, digitalisering og skalerbarhed samt fleksibilitet står højt på opgavelisten hos Stephan Schuler.
Sanistål bliver i løbet af 2023 en del af Nordens førende distributør af installationsprodukter, værktøjer og forsyninger til professionelle brugere Ahlsell. Sanistål fortsætter med at være en selvstændig enhed, men produktsortimentet bliver udvidet betydeligt.
”Det vil selvfølgelig medføre en hel del integrationsarbejde for os i 2023, hvor vi skal integrere en del nye produktkategorier og håndtere vækst. Det bliver spændende, og vi er godt rustet til at vækste”, fortæller Stephan Schuler, der er direktør for supply chain og bæredygtighed og har arbejdet med Sanistål siden 2005.
Læs også: Månedens udfordring: At holde kæden stram i en ustabil verden
Han mener, at Ahlsell og Sanistål er et godt match, fordi de supplerer hinanden godt både geografisk og med produkter og services.
”Som del af den største aktør i Norden vil vi kunne følge vores kunder på det nordiske marked på en helt anden måde end i dag. Ligesom vi ønsker at tilbyde både store og små kunder et endnu bredere udbud af produkter og services, når integrationen er på plads”, fortæller han.
Det digitale
Han fortæller, at Sanistål de sidste år har arbejdet intenst med at indføre SAP ERP-system, indført AutoStore robotlager på centrallageret i Billund og har udviklet tætte samarbejder med eksterne parter på både lager og transport, som gør Saniståls supply chain yderst fleksibel og skalerbar.
”Vores centrallager i Billund består af 55.000 m2, og AutoStore-anlægget håndterer lige nu cirka 55 procent af flowet. Senere på året udvider vi AutoStore, så det kommer til at håndtere cirka 70 procent af vareflowet. Det betyder, at vi hurtigt kan opskalere vores kapacitet, fordi vi ikke er afhængig af først at skulle ansætte og oplære en masse medarbejdere”, fortæller han.
Læs også: Månedens udfordring: Bæredygtighed og fastholdelse af medarbejdere er topprioritet
Centrallageret servicerer i dag cirka 34.000 professionelle kunder inden for industri og byggeri med cirka 65.000 lagerførte produkter – og Stephan Schuler fortæller, at Saniståls varedatabase i dag indeholder cirka 430.000 varer med stamdata.
Om Stephan Schuler
• Aktuel position: Direktør for supply chain og bæredygtighed, Sanistål.
• Uddannelse: Produktionsingeniør, Aalborg Universitet.
• Erhvervserfaring: Bred og mangeårig erfaring inden for ledelse af produktion, lager og distribution hos Sanistål og Flextronics.
Det bæredygtige
”Vores nye digitale opsætning omkring SAP giver os store muligheder for digital parathed. Det er blandt andet en fordel, når vi arbejder med bæredygtighed. Vi betragter det som en vigtig opgave at hjælpe vores kunder til at udvikle bæredygtighed og energieffektivitet. Byggeriet er i dag omfattet af det nye bygningsreglement BR23, der stiller store krav til livscyklusanalyser, EPD’-er (miljøvaredeklarationer, red.) og dokumentation. Det kræver stærk digital understøttelse, og her er vi godt stillet”, fortæller Stephan Schuler.
Det fleksible
”Vi skal følge vores kunder og servicere dem bedst muligt. Det kræver evne til med kort varsel at omstille os. Det er hele vores forsyningskæde bygget op omkring. Vi har for eksempel en meget åben distribution, hvor vi samarbejder med Danske Fragtmænd, PostNord og GLS. Det betyder, at de lastbiler, som distribuerer vores varer, har høje fyldningsgrader og lave CO-aftryk. Det betyder også, at vi hurtigt kan skalere kapaciteten”, fortæller han.
Denne artikel er del af et tema:
Tema om lagerautomation marts 23