Mærsk indgår aftale om grøn e-methanol til verdens første CO2-neutrale containerskib

European Energy vil etablere et nyt e-methanolanlæg i Danmark og levere vedvarende energi til brændstof.

Mærsk sikrer grøn e-methanol til verdens første containerskib, der opererer på CO2-neutralt brændstof. Arkivfoto..

27.08.2021

SCM.dk

A.P. Møller - Mærsk har identificeret sine partnere til at producere grønt brændstof til sit første skib, der opererer på CO2-neutral methanol: REintegrate, et datterselskab af det danske vedvarende energiselskab European Energy. Det oplyser A.P. Møller - Mærsk i en pressemeddelelse.

REintegrate og European Energy vil etablere et nyt dansk anlæg til at producere de ca. 10.000 tons CO2-neutral e-methanol, som Mærsks første skib med evnen til at operere på grøn e-methanol vil forbruge årligt.

Mærsk vil arbejde tæt sammen med REintegrate og European Energy om udviklingen af anlægget.

"Denne type partnerskab kan blive en plan for, hvordan man skalerer produktion af grønt brændstof gennem samarbejde med partnere på tværs af branchens økosystem, og det vil give os værdifulde oplevelser, efterhånden som vi skrider frem på vores rejse for at dekarbonisere vores kunders forsyningskæder. Det er en stor udfordring at købe fremtidens brændstoffer, og vi skal kunne skalere produktionen i tide. Denne aftale med European Energy/REintegrate bringer os på rette vej til at indfri vores ambition om at få verdens første containerskib opereret på CO2-neutral methanol på vandet i 2023," siger Henriette Hallberg Thygesen, administrerende direktør for Fleet &Strategic Brands, A.P. Møller - Mærsk.

LÆS OGSÅ: Brændstof – ikke skibsbyggeri – er den største hæmsko for Mærsks grønne eventyr

Methanolanlægget vil anvende vedvarende energi og biogen CO2 til at producere e-methanol. Brændstofproduktionen forventes at starte i 2023. Den energi, der er nødvendig for produktion af el-til-methanol, vil blive leveret af en solcellepark i Kassø.

REintegrate har en dokumenteret track record for produktion af grøn e-methanol med et testlaboratorium i Aalborg. Det nye anlæg bliver det tredje e-methanolanlæg, da de også opfører et e-methanolanlæg i Skive med opstart 2022. Mens den vedvarende energi skal produceres i Sønderjylland, er det endnu ikke afgjort, hvor i Danmark el-til-methanolanlægget skal placeres. Verdens første methanolføder bliver 172 meter lang og forventes at slutte sig til Mærsks flåde i midten af 2023. Det vil sejle i netværket af Sjælland Europa, et Mærsk datterselskab, på den baltiske skibsrute mellem Nordeuropa og Den Beggeniske Bugt. Det vil føre det danske flag.

- PBH

N.C. Nielsen A/S

Sponseret

Helt elektrisk, 100% Terberg, RT253EV redefinerer RoRo-transport

Hans Schourup A/S

Sponseret

Humanoide robotter – den næste game changer i logistik og produktion

Relateret indhold

27.11.2025SCM.dk

Mobile robotter frigør hænder og hoveder på Solars lagre

25.11.2025Körber Supply Chain DK A/S

Sponseret

AI forbedrer predictive maintenance på svært tilgængelige dele

24.11.2025SCM.dk

Belgiske hospitaler indfører AutoStore-anlæg

19.11.2025SCM.dk

Verdens første elektriske 4x4 RoRo-traktor klar til havnene

19.11.2025Apport Systems A/S

Sponseret

Digitalt overblik gav Sydkystens Automatik kontrol over materialeforbruget

16.11.2025Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Når gaffeltrucken koster mere end den giver

14.11.2025TECSYS A/S

Sponseret

Er dit lager klar til Black Friday? Her er de kritiske punkter, der kræver fokus nu

13.11.2025TECSYS A/S

Sponseret

5 fordele ved lagerautomation

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle