Mærsk moderniserer sine betalingssystemer

Som en del af sin moderniseringsstrategi var Mærsk nødt til at finde den rigtige partner til en kritisk del af sin forretning: internationale betalinger. Virksomhedens globale aktiviteter er komplekse af natur med bankkrav, valutaer og foretrukne betalingsmetoder, som alle varierer fra region til region. En komplet løsning ville ikke fungere, hvilket var årsagen til, at Mærsk henvendte sig til Stripe.

Men i en tid hvor mange logistikaktører stadig arbejder på papir, kommunikerer via fax og foretager kontanttransaktioner, har Mærsk moderniseret sin finansielle infrastruktur blandt andet med hjælp fra Stripe. Foto: Stripe.

23.05.2022

SCM.dk

Mærsks ikoniske fragtcontainere er et velkendt syn over hele verden, stablet oven på fragtskibe, stablet højt i havne og bugseret, når de afslutter deres rejse fra den ene ende af forsyningskæden til den anden. 

Mærsk selv har også gennemgået en rejse. Logistikgiganten blev grundlagt i Svendborg, Danmark i 1905 af søkaptajn Peter Mærsk Møller, og voksede i løbet af det 20. århundrede til at blive en af ​​de mest værdifulde børsnoterede virksomheder i verden. I dag spænder dets store logistiknetværk over 130 lande. 

Mærsk har fortsat haft succes, fordi man har fundet ud af, hvordan man ændrer sig. Den moderne verden ser ikke ud, som den gjorde, da Mærsk begyndte sin rejse, og logistikbranchen har generelt været langsom med at tilpasse sig. Men i en tid, hvor mange logistikaktører stadig arbejder på papir, kommunikerer via fax og foretager kontanttransaktioner, har Mærsk moderniseret sin finansielle infrastruktur, blandt andet med hjælp fra Stripe. 

Søfartsboomet 

Hver dag bliver 85 millioner pakker og dokumenter leveret globalt, og 80 procent af den samlede handelsvolumen foregår til søs. Stillet over for en så stor (og stigende) arbejdsbyrde mener to tredjedele af logistikvirksomhederne stadig, at de skal ændre deres drift for at følge med. Men Mærsk indså tidligt behovet for at forny sin infrastruktur. 

”Vi startede denne rejse for nogle år siden, fordi vi vidste, at det var fremtiden, og vi ville modernisere og servicere vores kunder bedre. Vi skulle gøre det nemt for folk at sende og spore deres ordrer fra den ene ende af verden til den anden med et tryk på en knap”, siger Navneet Kapoor, Head of Technology and Information hos Maersk. 

Som en del af sin moderniseringsstrategi var Mærsk nødt til at finde den rigtige partner til en kritisk del af sin forretning: internationale betalinger. Virksomhedens globale aktiviteter er kompleks af natur med bankkrav, valutaer og foretrukne betalingsmetoder, som alle varierer fra region til region. En komplet løsning ville ikke fungere, hvilket var årsagen til, at Mærsk henvendte sig til Stripe. 

Læs også: To ud af tre danske virksomheder forsinker bevidst sine betalinger

”Vi vidste, at kunderne gerne ville arbejde hos os. Vi vidste også, hvornår og hvor de ville arbejde sammen med os. At skabe et betalingssystem, der muliggjorde denne fleksibilitet, var en vigtig brik i puslespillet. Vi opdagede, at Stripe havde den rigtige moderne infrastruktur og var den rette globale partner til at hjælpe os med at komme dertil”, siger Navneet Kapoor. 

En pålidelig partner 

Forud for Mærsks samarbejde med Stripe var Mærsks betalingsoperationer fragmenteret på tværs af flere leverandører: en til tokenisering, en anden til betalingsstyring og en tredje til styring af sikkerhedsgodkendelse. At jonglere med flere løsninger, der ikke altid var kompatible, introducerede unødvendig friktion i et allerede kompliceret miljø. 

Med Stripe kombinerede Mærsk disse forskellige systemer til en enkelt, fleksibel betalingsportal. Mærsk-kunder kan nu betale problemfrit via et intuitivt instrumentpanel, der understøtter betalingsmetoder, som Mærsk ikke tidligere kunne acceptere, såsom kreditkort. Portalen tilpasser sig også regionale bankkrav og tilbyder internationale kunder flere lokale salgsoplevelser. 

”Lokal prioritering er afgørende for at imødekomme vores kunders behov. Fra begyndelsen, og i utrolig vigtige tider, har Stripe støttet os for at sikre, at vores infrastruktur fungerer problemfrit på flere markeder. Denne tilgang vil kun blive vigtigere, efterhånden som vi fortsætter med at udvide og konsolidere vores position som en global leder inden for logistik”, siger Navneet Kapoor. 

- KCP

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Bæredygtig materialehåndtering i logistikterminalen

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation

Sponseret

Vækst kræver robusthed

Relateret indhold

26.07.2024SCM.dk

Forskning: Vi kan skære 70 procent af strømforbruget fra kunstig intelligens

26.07.2024SCM.dk

Online markedspladser napper broderparten af den globale e-handel

05.07.2024SCM.dk

Ny supercomputer skal hjælpe Danmark med klima- og sundhedsudfordringer

04.07.2024SCM.dk

Nye 3D-printede rør mindsker energitab i kølesystemer

03.07.2024TrueCommerce

Sponseret

Digitaliser din supply chain

02.07.2024TrueCommerce

Sponseret

En introduktion til elektronisk fakturering

02.07.2024Norris Print-Tech A/S

Sponseret

ZEBRA HC20 OG HC50 håndterminaler til pharma/healthcare

02.07.2024SCM.dk

Få styr på it-sikkerheden og undgå cyberangreb

Jobmarked

Se alle

Tasklet Factory

Softwareudvikler til Tasklet

Vi søger lige nu en dygtig kollega til vores #TeamCode til at bidrage med at udvikle vores mobilapp, der effektiviserer lagre verden over.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

14.08.2024

Apport Systems A/S

Sales And Administration Coordinator

Her hos Apport Systems A/S er vi på udkig efter en ny medarbejder, der skal være med til at få dagligdagen på vores kontor i Risskov til at glide let. Er du en haj til administrative opgaver inden for bogholderi, salg og kontor? Perfekt, så læs med her.

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Technical Documentation Engineer / Technical Writer

Kan du formulere og forenkle tekniske instruktioner og skabe gode brugeroplevelser i interaktionen mellem menneske og maskine? Og motiveres du af en varieret hverdag som en del af et stærkt team og muligheden for at arbejde med komplekse og højteknologiske løsninger? Så er det dig vi leder efter!

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Service Specialist

Har du en dybdegående teknisk viden og en passion for fejlfinding, og drømmer du om at udforske verden? Vi leder efter en dygtig Service Specialist med en solid baggrund og kendskab til både mekanik, elektronik, samt PLC.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Category Manager - med primært fokus på projektindkøb

Hos Körber Supply Chain lægger vi stor vægt på godt kollegaskab og stærk holdånd i en travl hverdag: Vi ved ganske enkelt, at det er nøglen til vores succes! Vi er en virksomhed i udvikling og søger derfor en erfaren Category Manager til at styrke vores indkøbsteam. Vores dedikation til innovation har gjort os til en førende aktør i branchen. Som Category Manager hos Körber bliver du en del af et passioneret og resultatorienteret team, hvor din erfaring vil spille en central rolle i at udvikle vores indkøbsstrategi og forbedre vores leverandørnetværk.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Project Engineer - Controls

Hos Körber Supply Chain lægger vi stor vægt på godt kollegaskab og stærk holdånd i en travl hverdag: Vi ved ganske enkelt, at det er nøglen til vores succes! Som vores nye Project Engineer - Controls bliver det derfor også en central del af din hverdag, som del af et passioneret og internationalt team der hver dag arbejder for at bringe automation og PLC til nye højder.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Netværkssikkerhed

Vil du opkvalificere dine færdigheder inden for netværkskommunikation? Så tilmeld dig dette kursus, som også er et diplommodul, og få kompetencer til at sikre virksomhedens netværk mod angreb.

Dato

26.08.2024

Tid

13:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Udviklingsmetoder og udviklingsprocesser

Vil du styrke dine kompetencer inden for systematiske metoder til analyse, design og implementering af objektorienterede systemer? Så er dette kursus, som også er et diplommodul, interessant for dig.

Dato

26.08.2024

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Projektledelse – metoder og værktøjer - aften

Vil du være projektleder – eller ønsker du at opkvalificere dine projektlederkompetencer? Så tilmeld dig dette kursus, som også er et diplom modul, og styrk dine evner til at planlægge, styre og følge op på projekter.

Dato

26.08.2024

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

Bredana Axcite A/S
Webinar
Sådan får I (bedre) styr på jeres varer i transit

Landed Cost modulet i Dynamics 365 giver jer en stribe fordele

Dato

27.08.2024

Tid

10:00

Sted

Live webinar fra Bredana Axcite, Aarhus

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Fra specialist til leder

Vil du have mere viden om de krav, der stilles til ledere i erhvervslivet? Og vil du udvikle dine ledelseskompetencer? Så tag dette kursus, som også er et diplommodul modul, og få sat fokus på dit potentiale i overgangen fra rollen som specialist til rollen som leder.

Dato

27.08.2024

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Det personlige lederskab og forandring - aften

Udvid og styrk dine personlige ledelseskompetencer og få udviklet dine samarbejdsevner og evner til at vække tillid hos medarbejdere.

Dato

27.08.2024

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup