Mærsk: store skibe ikke eneste nøgle til mindre CO2

Vejen til de store CO2-besparelser, Mærsk Line har sat sig for at opnå, går ikke kun via større og mere effektive skibe; et virkemiddel, der i sig selv snart er udtømt.

Mærsks Triple-E-skibe har været et vigtigt ben i rederiets bestræbelser på at sænke sit CO2-udslip. Foto: Maersk Line.

10.02.2016

SCM.dk

Frem mod 2020 vil Mærsk Line reducere CO2-udslippet per container, som den danske rederigigant transporterer, med 60 procent sammenlignet med 2007. I den forbindelse har man i årevis jagtet større og mere effektive skibe som nøglen til at opnå dette mål, men det er ikke det parameter, der tæller, skriver Børsen.

Til avisen fortæller chefrådgiver for bæredygtighed i Mærsk, John Kornerup Bang, således at man nærmer sig grænsen på området og derfor i stigende grad vil fokusere på de to andre virkemidler, der indgår i rederiets strategi.

"Hvis vi kun kigger på større skibe, så kommer der et tidspunkt, hvor havnene ikke kan tage større skibe, og så stopper effektiviseringen der," siger han.

Læs også: Maersk Line kåret som årets shipping-virksomhed

På den baggrund vil Mærsk derfor rette opmærksomheden mod to andre energibesparende tiltag for at kunne skære de nødvendige mængder CO2 væk fra sine aktiviteter. Dels handler det om et potpourri af forskellige, mindre effekter, der kan hentes fra eksempelvis nye typer maling og genanvendelse af udstødning fra skibene, og dels om konceptet slow steaming, der i al sin enkelhed går ud på at skibene sejler langsommere for dermed at bruge mindre brændstof, hvilket Mærsk Lines fartøjer har gjort i en årrække.

Ved udgangen af 2015 havde Mærsk reduceret sit CO2-udslip per containerenhed med 42 procent sammenlignet med 2007.

-AK

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Effektivitet, komfort og lavere omkostninger: Derfor vælger flere den nye Traigo48 fra Toyota

Slimstock Nordic

Sponseret

An opinion Making Artificial Intelligence (AI) land in supply chain practice

Relateret indhold

16.06.2025Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Effektivitet, komfort og lavere omkostninger: Derfor vælger flere den nye Traigo48 fra Toyota

12.06.2025SCM.dk

Drømmeland rykker ind i nyt logistiklager

11.06.2025SCM.dk

Indspark: Fremtidens lagermedarbejder løfter mindre og lærer mere

11.06.2025N.C. Nielsen A/S

Sponseret

Linde el-truck gør IBF-logistik lidt grønnere

06.06.2025PALOMAT

Sponseret

Hjælp fra førerløs truck sikrer 30 % vækst

06.06.2025SCM.dk

Textile Logistics opnår skarpere drift med nyt lagersystem

02.06.2025Roima Intelligence

Sponseret

Fra ERP til WMS: Arctic Import optimerer lagerstyring

02.06.2025SSI Schäfer

Sponseret

Skræddersyet løsning for fuld sekvenskontrol

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle