Månedens udfordring: Speditører balancerer i krydsfeltet mellem kaos og sikkerhed

Pandemien, Suez-blokaden og Ukraine-krigen har skabt store flaskehalse i de globale transportkæder. Fragtpriserne stiger kraftigt. Arbejdskraft er en mangelvare i alle dele af transportkæderne. Udfordringerne står i kø for speditionsvirksomheder, og den store nøgle til at håndtere det nuværende globale transportkaos er ifølge Søren Holck Pape, NTG: Samarbejde og sigtbarhed.

”Alle vores medarbejdere knokler hver dag for at levere som lovet til kunderne. Men der er desværre mange benspænd i den aktuelle verden, som gør speditionslivet udfordrende i disse tider”, fortæller Søren Holck Pape. Foto: NTG..

24.08.2022

Poul Breil-Hansen, SCM.dk

”Alle vores medarbejdere knokler hver dag for at levere som lovet til kunderne. Men der er desværre mange benspænd i den aktuelle verden, som gør speditionslivet udfordrende i disse tider”, fortæller Søren Holck Pape og tilføjer:

”Vi er afhængige af vores netværk af underleverandører og kan ikke kontrollere alle dele af forsyningskæden. Vi er nødsaget til at erstatte kontrol med kommunikation. Masser af kommunikation”.

Læs også: Månedens udfordring: Fragt, energi og den grønne omstilling

Samarbejde og sigtbarhed
Med ’kommunikation’ mener han en bred vifte af virkemidler og tiltag som for eksempel:

• Tæt og løbende opfølgning over for både leverandører og kunder.
• Medarbejdernes evne til at håndtere de mange udsving og afvigelser, der hele tiden sker, når de globale transportkæder er så usikre, som de er.
• Udvikling og implementering af interne digitale systemer og værktøjer, der kan hjælpe NTG’s medarbejdere med hele tiden at etablere så meget gennemsigtighed som mulig og stille transparensen til rådighed for kunder.
• Generel tæt og hyppig dialog med leverandører så NTG’s medarbejdere kan være på forkant med udviklinger og afvigelser.
• Forbedre digitale kommunikationsplatforme med leverandører.
• Bidrage til udvikling af eksterne branchesystemer baseret på for eksempel Blockchain-teknologi – der kan fremme gennemsigtighed i den samlede transportkæde.

”Samarbejde og tæt dialog i forsyningskæden er bare den store nøgle til at forbedre gennemsigtighed og leveringskvaliteten for vores kunder. Nye digitale teknologier kan være en god hjælp, men det er ikke en trylledrik, som bare løser alle problemer”, fortæller Søren Holck Pape.

Om Søren Holck Pape

  • Aktuel position: CEO Air & Ocean, NTG | Nordic Transport Group A/S.
  • Uddannelse: Diplom- og HD-uddannelse fra Aarhus Universitet/Aarhus Business College.
  • Erhvervserfaring: Mere end 20 års ledererfaring inden for spedition for virksomheder som Maersk, Damco, DSV, Vestas med flere.

Vi skal fastholde medarbejdere
Han nævner i samme åndedrag medarbejdere og deres indstilling samt kompetence som helt afgørende for NTG’s forretning. NTG beskæftiger i alt cirka 2100 medarbejdere, hvor de cirka 550 er ansat i divisionen Air & Ocean, som Søren Holck Pape er chef for.

Læs også: Månedens udfordring: Giv leverandøren gode arbejdsvilkår

”Det er svært at tiltrække nye kvalificerede medarbejdere, og det gælder egentlig på alle vores fagområder og i alle geografiske zoner. Vi gør derfor en stor indsats for at fastholde vores nuværende dygtige medarbejdere”, fortæller han og lister en række eksempler på faktorer, der skal gøre NTG til en endnu mere attraktiv arbejdsplads:

• Udvikle stærke it-værktøjer og automatiserede processer, der understøtter det faglige arbejde.
• Uddanne elever.
• Tilbyde karrieremuligheder i udlandet.
• Prioritere faglig og uddannelsesmæssig udvikling højt.
• Tilbyde en decentral kultur hvor der er gode muligheder for selvledelse og fleksible arbejdsvilkår samt distancearbejde.

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Når gaffeltrucken koster mere end den giver

Consafe Logistics

Sponseret

[Webinar] Smarter warehouse automation – lessons from a global retailer

Denne artikel er del af et tema:

Tema om transport & levering 2022

Relateret indhold

19.11.2025SCM.dk

Verdens første elektriske 4x4 RoRo-traktor klar til havnene

19.11.2025Apport Systems A/S

Sponseret

Digitalt overblik gav Sydkystens Automatik kontrol over materialeforbruget

16.11.2025Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Når gaffeltrucken koster mere end den giver

14.11.2025TECSYS A/S

Sponseret

Er dit lager klar til Black Friday? Her er de kritiske punkter, der kræver fokus nu

13.11.2025TECSYS A/S

Sponseret

5 fordele ved lagerautomation

13.11.2025Consafe Logistics

Sponseret

[Webinar] Smarter warehouse automation – lessons from a global retailer

13.11.2025ECK – Ejnar C. Kjeldsen A/S

Sponseret

RFID behøver ikke være kompliceret

11.11.2025SCM.dk

Nordjyllands lagerlokaler bliver hurtigt lejet ud i takt med lavt nybyggeri

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
Bureau Veritas
Kursus
OHSMS ISO 45001:2018 Lead auditor arbejdsmiljø (CQI IRCA-certificeret)

Ved succesfuld gennemførelse af vores CQI and IRCA-certificeret OHSMS ISO 45001:2018 Lead Auditor Arbejdsmiljøkursus vil du være i stand til at planlægge, gennemføre og afrapportere effektive 1., 2. og 3. parts audits af arbejdsmiljøledelsessystemer i henhold til ISO 45001:2018 og i overensstemmelse med ISO 19011 og ISO 17021 standarderne.

Dato

17.11.2025

Tid

08:30

Sted

Vejle

Bureau Veritas
Kursus
IATF 16949 Specialist

Med en kombination af teori, øvelser og praktiske eksempler giver IATF 16949 Specialist kurset dig en dybdegående forståelse for kravene i IATF 16949:2016 standarden inklusiv kravene i ISO 9001 standarden. Hovedfokus er dog på tillægskravene i IATF 16949 standarden.

Dato

24.11.2025

Sted

Vejle

Slimstock Nordic
Konference
Supply Chain Club den 24. november 2025 på Knudhule Badehotel i Ry. - Fuldt Booket

Fuldt booket. Kom og vær med til en dag fyldt med inspiration, faglig indsigt og aktuelle emner inden for supply chain management.

Dato

24.11.2025

Tid

09:00

Sted

Knudhule Badehotel, Ry – Randersvej 88, 8680 Ry

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Energiledelse efter ISO 50001:2018

Kurset Energiledelse efter ISO 50001:2018 er det rigtige sted at starte din kompetenceudvikling, hvis du er ny på energiledelsesområdet eller har brug for at få opdateret din grundlæggende viden om ISO 50001 standarden.

Dato

25.11.2025

Sted

Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Ledelsens evaluering

Er din virksomhed certificeret, stilles der krav om, at I løbende gennemfører Ledelsens evaluering. Men hvordan gøres det mest effektivt og hvad kan vi lære af de virksomheder, der lykkes bedst med at gennemføre Ledelsens evaluering.

Dato

25.11.2025

Sted

Odense

Bureau Veritas
Kursus
Root Cause Analysis (RCA)

Årsagsanalyse bruges til at forbedre produktkvalitet, minimere sikkerhedsrisici og opfylde regulative krav. Det hjælper virksomheder til at identificere de underliggende årsager til afvigelser, så de kan implementere nødvendige ændringer for at forhindre gentagelse. Dette kan omfatte alt fra kvalitetsproblemer i et produkt til fødevaresikkerhedsproblemer som kemiske-, mikrobiologiske- og fremmedlegemerisici. Desuden anvendes årsagsanalyser ofte til dokumentationen af løsninger på eventuelle problemer eller hændelser, som er nødvendige ifølge regler, regulativer og ledelsesstandarder. Her er forståelsen for forskellen mellem korrigerende – og forebyggende handlinger nøglestenen.

Dato

25.11.2025

Tid

08:30

Sted

Kgs Lyngby