Mærsk tilbyder shipping på CO2-neutralt brændstof

Gennem et pilotprojekt tilbyder Mærsk nu sine kunder at fragte deres varer på skibe, der bliver drevet af et CO2-neutralt biobrændstof. Tiltaget skal ses som et led i virksomhedens plan for at reducere sin CO2-udledning.

Containerskibet Mette Maersk bliver tidligere i år anvendt i et pilotprojekt, hvor Mærsks nye CO2-neutrale biobrændstof blev testet. Foto: Mærsk.

20.06.2019

SCM.dk

Fremover vil containerskibe fra Mærsk med varer fra H&M sejle på et biobrændstof, der består af en blanding af traditionelt tungt brændstof og brændstof baseret på brugt madolie.

Læs også: Mærsk Tankers sætter ambitiøse CO2-mål

H&M Group er således den første virksomhed, der har taget imod muligheden for udelukkende at anvende skibe, der sejler på det CO2-neutrale biobrændstof, som Mærsk har udviklet, og som tidligere i år er blevet testet i et forsøg med hollandske Sustainability Growth Coalition (DSGC) og Shell.

”Forsøget med biobrændstoffet ombord på Mette Maersk har vist, at decarboniserede løsninger til shipping allerede kan blive anvendt i dag”, siger COO hos Mærsk, Søren Toft, og fortsætter:

”Selvom vi endnu ikke har fundet en endelig løsning, så er dette en del af løsningen og kan fungere som en overgang til at reducere CO2-udledningen i dag. Med lanceringen af dette produkt forsøger Maersk at hjælpe kunderne med deres mål mod bæredygtige forsyningskæder”.

Led i plan om klimapositivitet
Anvendelsen af biobrændstoffet er både et skridt på vejen for Mærsk og H&M Group hen mod at leve op til deres mål om CO2-neutralitet. 

”Vores ambitiøse plan om at blive klimapositive i 2040 kræver samarbejde og engagement i alle dele af forsyningskæden. Vi vil gerne bruge vores størrelse til at blive en drivkræft inden for gode innovative løsninger, som det CO2-neutrale brændstof”, siger Helena Helmersson, COO i H&M Group.

I dag kan skiftet væk fra fossile brændstoffer være dyrt. For at sikre en stor udbredelse af CO2-neutrale løsninger kræver det derfor teknologisk innovation og globale politikker, der støtter op om overgangen.

“Vi tror på, at det er den eneste kommercielt levedygtige vej til at lave de påkrævede investeringen, som vores industri skal bruge for at nå målet om CO2-neutralitet. Vi er meget glade for at se et signifikant skift i
følelser og engagement fra kunder, brændstofleverandører, udstyrsfabrikanter og konkurrenter i forhold til bæredygtige løsninger”, siger Søren Toft.

Læs også: Mærsk: Slut med CO2 i 2050

Shipping er fortsat den mest CO2-effektive form for global transport, men står alligevel med ansvarlig for 2-3 procent af den globale udledning. Det tal forventes at fortsætte med at stige, hvis industriens ledere og politiske beslutningstager ikke gør noget.

- JMA

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Når gaffeltrucken koster mere end den giver

Consafe Logistics

Sponseret

[Webinar] Smarter warehouse automation – lessons from a global retailer

Relateret indhold

21.11.2025PALOMAT

Sponseret

Den NYE PALOMAT® Inline Elektrisk er landet: 100% fleksibilitet - 70% lavere energiforbrug

19.11.2025SCM.dk

Kvinder forbedrer kulturen i mandsdominerede fag

17.11.2025Brother Nordic A/S

Sponseret

Linerless labels: Fremtidens fleksible løsning

14.11.2025SCM.dk

Ørsted når målet: 98 procent lavere CO2-udledning

14.11.2025SCM.dk

Organisationer jubler over europæisk regelforenkling

14.11.2025SCANLOX ApS

Sponseret

To gode dage med besøg fra AGILOX

14.11.2025SCM.dk

Regler spænder ben for dem, der vil skabe mere natur

13.11.2025SCM.dk

Tidligere forsvarschef Peter Bartram indtræder i Baso Groups bestyrelse

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
Bureau Veritas
Kursus
IATF 16949 Specialist

Med en kombination af teori, øvelser og praktiske eksempler giver IATF 16949 Specialist kurset dig en dybdegående forståelse for kravene i IATF 16949:2016 standarden inklusiv kravene i ISO 9001 standarden. Hovedfokus er dog på tillægskravene i IATF 16949 standarden.

Dato

24.11.2025

Sted

Vejle

Slimstock Nordic
Konference
Supply Chain Club den 24. november 2025 på Knudhule Badehotel i Ry. - Fuldt Booket

Fuldt booket. Kom og vær med til en dag fyldt med inspiration, faglig indsigt og aktuelle emner inden for supply chain management.

Dato

24.11.2025

Tid

09:00

Sted

Knudhule Badehotel, Ry – Randersvej 88, 8680 Ry

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Ledelsens evaluering

Er din virksomhed certificeret, stilles der krav om, at I løbende gennemfører Ledelsens evaluering. Men hvordan gøres det mest effektivt og hvad kan vi lære af de virksomheder, der lykkes bedst med at gennemføre Ledelsens evaluering.

Dato

25.11.2025

Sted

Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Energiledelse efter ISO 50001:2018

Kurset Energiledelse efter ISO 50001:2018 er det rigtige sted at starte din kompetenceudvikling, hvis du er ny på energiledelsesområdet eller har brug for at få opdateret din grundlæggende viden om ISO 50001 standarden.

Dato

25.11.2025

Sted

Odense

Bureau Veritas
Kursus
Root Cause Analysis (RCA)

Årsagsanalyse bruges til at forbedre produktkvalitet, minimere sikkerhedsrisici og opfylde regulative krav. Det hjælper virksomheder til at identificere de underliggende årsager til afvigelser, så de kan implementere nødvendige ændringer for at forhindre gentagelse. Dette kan omfatte alt fra kvalitetsproblemer i et produkt til fødevaresikkerhedsproblemer som kemiske-, mikrobiologiske- og fremmedlegemerisici. Desuden anvendes årsagsanalyser ofte til dokumentationen af løsninger på eventuelle problemer eller hændelser, som er nødvendige ifølge regler, regulativer og ledelsesstandarder. Her er forståelsen for forskellen mellem korrigerende – og forebyggende handlinger nøglestenen.

Dato

25.11.2025

Tid

08:30

Sted

Kgs Lyngby

STILL Danmark A/S
Messe
GRAND OPENING!

Still Danmark inviterer til Åbent Hus I nyt showroom i Kolding

Dato

25.11.2025

Tid

09:00

Sted

Essen 32, 6000 Kolding