Maersk hårdt ramt af hackerangreb

IT-systemer på adskillige sites og på tværs af forretningsområder verden over er påvirket af det cyberangreb, der ramte Maersk i går. De samlede skader er stadig ved at blive opgjort.

Ifølge flere medier er Maersks terminal her i Rotterdam blandt de ramte af angrebet, hvilket selskabet dog ikke selv har hverken be- eller afkræftet. Foto: APM Terminals.

28.06.2017

SCM.dk

Blandt de ramte enheder er APM Terminals, hvor Maersk skriver at ”et antal havne” er påvirkede. Ifølge TV2 rapporterer flere medier, at der er tale om 75 havne verden over. Ligeledes fremgår det, at logistikdivisionen Damco har ”begrænset adgang til visse systemer”.

Ifølge DR har angrebet blandt andet betydet, at arbejdet i flere af Maersks containerterminaler rundt om i verden står stille lige nu.

”Vi kan basalt set ikke fortælle folk, der arbejder i terminalerne, hvilke containere de skal tage, bringe til kranen og lægge på skibet”, siger kommerciel direktør i Maersk Line, Vincent Clerc.

Alle mand på dæk
Angrebet er også gået ud over selve forretningen, hvor man ifølge Vincent Clerc lige nu ikke er i stand til at tage nye ordrer ind, ligesom man har store problemer med at håndtere de ordrer, der kom ind, lige inden systemerne gik ned.

Alle disse udfordringer vil selvsagt skabe forsinkelser, og derfor arbejder Maersk da også hårdt for at få kontrol over situationen igen.

”Det føles som en stor, global storm, og det er virkelig "alle mand på dæk" hos os for at få vores infrastruktur op at køre igen så hurtigt som muligt. Vi gør alt, hvad vi kan for at minimere konsekvenserne for vores kunder og medarbejdere”, siger Vincent Clerc til DR.

Når det kommer til selve Maersk Lines flåde, understreger rederiet, at ”fartøjerne er manøvredygtige, i stand til at kommunikere og mandskab er sikre”.

For Maersk drejer det sig nu om at ”bedømme og håndtere situationen for at minimere påvirkningen på vores drift, kunder og partnere af den nuværende situation. (…) Den samlede effekt på vores forretning er ved at blive bedømt”, som det hedder i udmeldingen fra i morges, hvilket Vincent Clerc også understreger.

Mere avanceret angreb end sidst
”Vi er meget forsigtige, og vi har ikke alle detaljer på plads i en tidsplan for, hvornår vi kommer op igen”, siger han til DR, og understreger, at der ikke er nogen tidsplan for, hvornår alle problemer er blevet ryddet af vejen.

Selve Petya-angrebet, der ifølge ComputerWorld spreder sig over det meste af kloden, og blandt andet også har ramt flere danske byggefirmaer, fremstår mere avanceret en eksempelvis det nylige WannaCry-anslag, siger en specialist.

Læs også: Maersk tabte 1,9 milliarder dollars i 2016

”Det virker meget mere organiseret - som en gruppe hackere, der har en hensigt. Vi er oppe på et bedre vidensniveau end nogle af de andre og mindre angreb, vi har set”, siger ekspert i IT-sikkerhed, Lone Juul Dransfeldt, til TV2.

-AK

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Ny Toyota Traigo48-serie med uovertruffent design og banebrydende ydeevne

Apport Systems A/S

Sponseret

Lagerstyring på autopilot - få dit lager til at tænke selv

Relateret indhold

28.04.2025Brother Nordic A/S

Sponseret

Linerless labels: En lille teknologi med store fordele

22.04.2025SCM.dk

Nyt projekt og 40 millioner skal styrke produktionen med AI og robotter

22.04.2025SCM.dk

Mangel på kompetencer og lovgivning bremser AI i virksomheder

16.04.2025SCM.dk

Ny robotteknologi skal ruste industrien til at navigere i en usikker verden

11.04.2025AGR

Sponseret

Effektiv lagerstyring starter med pålidelige data

08.04.2025SCM.dk

9 ud af 10 nordamerikanske CPO’er vil indføre AI-agenter i 2025

07.04.2025SCM.dk

Fransk gigant satser stort på kunstig intelligens

04.04.2025Columbus

Sponseret

Enhancing manufacturing with AI: Microsoft Copilot for Field Service explained

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle