Maersk tabte 1,9 milliarder dollars i 2016

Maersk har udgivet sin årsrapport med et hovedresultat, koncernen selv kalder ’utilfredsstillende’. De røde tal viser et tab på 1,9 milliarder dollars, svarende til over 12 milliarder kroner.

Maersk Line har tabt 276 millioner i 2016, men det er dog ikke den forretning, der har kostet A. P. Moller-Maersk dyrest. Foto: Maersk. .

18.05.2017

SCM.dk

Maersk har udgivet sin årsrapport for 2016, og særligt ét tal er ikke til at komme uden om. Det drejer sig om shippinggigantens røde hovedresultat, der vidner om et tab på 1,9 milliarder dollars – svarende til 12,6 milliarder danske kroner.

I rapporten kalder Maersk selv det negative milliardresultat for ’utilfredsstillende’ og nævner blandt andet nedskrivninger efter skat som årsag til det store tab:

”A.P. Møller – Maersk har registreret et tab på 1,9 milliarder dollars og et negativt ROIC (Return on invested capital, red.) på 2,7 procent i 2016, negativt påvirket af efter-skat nedskrivninger på 2,8 milliarder dollars samt et betydeligt lavere underliggende resultat på 711 millioner dollars. Sidstnævnte er i høj grad påvirket af prispres og lav markedsvækst i alle industrier”, skriver Maersk blandt andet i rapporten.  

Den store nedgang står i kontrast til resultatet fra 2015, hvor Maersk oplevede en profit på 925 millioner dollars, svarende til over 6 milliarder kroner.

Dårlige markedsforhold og faldende fragtrater
Maersk skriver i rapporten, at nedskrivningerne efter skat, og dermed det dårlige hovedresultat, primært er relaterede til olie- og gasforretningen i Maersk Drilling, der har lidt et tab på 694 millioner dollars, og marinevirksomheden Maersk Supply Service, der er gået hele 1,2 milliarder dollars i minus.

Helt så galt ser det ikke ud i resten af Maersks transportforretning, Maersk Line, APM Terminals og Damco. Førstnævnte er dog også gået ud af 2016 med et negativt resultat, men med et mindre tab på 376 millioner dollars. Resultatet skyldes dårlige markedsforhold, der har ledt til faldende fragtrater, skriver Maersk i rapporten.

Læs også: Maersk øger containerkapaciteten med nye fragtskibe

APM Terminals og Damco har i 2016 begge registreret sorte tal i resultatfeltet. APM Terminals med et resultat på 438 millioner dollars, der dog er et fald på næsten 200 millioner fra året før, og Damco med et resultat på 31 millioner dollars, hvilket næsten er en fordobling fra året før. Maersk nævner netværksændringer og svage, underliggende markeder som årsager til Terminals nedgang.

-CHM

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Ny Toyota Traigo48-serie med uovertruffent design og banebrydende ydeevne

Apport Systems A/S

Sponseret

Lagerstyring på autopilot - få dit lager til at tænke selv

Relateret indhold

30.04.2025LOGISTIKCENTERET A/S

Sponseret

Noget klogt om logistik?

29.04.2025KNAPP A/S

Sponseret

Grossist investerer i fremtidens kundebehov

28.04.2025SSI Schäfer

Sponseret

Apotea og SSI SCHÄFER fortsætter deres langsigtede partnerskab

28.04.2025Brother Nordic A/S

Sponseret

Tag din lagerstyring til nye højder med RFID-labels

28.04.2025SCM.dk

Lageret kan ikke længere bare ’kaste flere folk ind’ i højsæsoner

28.04.2025Swisslog

Sponseret

Interview med Swisslogs Predrag Djukanovic om AMR'er og den rolle, de spiller i fremtiden for lagre og forsyningskæder.

28.04.2025Körber Supply Chain DK A/S

Sponseret

Hvorfor den rigtige software er nøglen til succesfuld lagerautomatisering

28.04.2025Hans Schourup A/S

Sponseret

Effektiv lagerstyring med fokus på bæredygtighed

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle