Maersk Tankers sætter sejl på fem tankskibe

Maersk Tankers vil sætte sejl på fem MR-tankskibe fra selskabet bound4blue for at nedbringe brændstofforbrug og CO2 udledning.

Maersk sætter alle sejl til for at reducere brændstofforbrug og klimaaftryk. Foto: Maersk

19.11.2024

SCM.dk

Som led i Maersk Tankers bestræbelser på at nedbringe CO2 udledningen og gøre flåden mere bæredygtig vil rederiet nu installere eSAIL-løsningen, der er udviklet af bound4blue, der er blandt de førende producenter af automatiserede vindstøttede fremdrivningssystemer.

Selskabet skal levere og installere sejlene, mens virksomheden Njord vil stå for integration, installation og validering af systemet, skriver Maersk Tankers i en pressemeddelelse.

“For at tankskibsindustrien kan komme videre i energiomstillingen, er konkrete investeringer og handlinger afgørende. Hos Maersk Tankers er vi forpligtet til at gå foran med et godt eksempel og løbende anvende avancerede energieffektive teknologier for at reducere brændstofforbruget og CO2-emissionerne. Ved at implementere vindstøttede fremdrivningssystemer i stor skala i vores flåde, gør vi det muligt for vores kunder at nå deres bæredygtighedsmål, samtidig med at vi fremmer målene for FuelEU Maritime og EU's emissionshandelssystem,” udtaler Claus Grønborg, der er chef for investeringer i Maersk Tankers.

eSAIL virker ved at trække luft hen over dens aerodynamiske overflade for at generere løft og fremdriftseffektivitet, som væsentligt reducerer brændstofforbruget og CO2-emissionerne. Hvert fartøj vil være udstyret med fire 26 meter autonome eSAIL®-systemer, som automatisk tilpasser sig vindforholdene for optimal ydeevne. Teknologien vil blive installeret på skibene Maersk Tacoma, Maersk Tampa, Maersk Tangier, Maersk Teesport og Maersk Tokyo i tørdokperioder i 2025 og 2026, oplyser rederier.

Maersk Tankers installerede første gang rotorsejl på Maersk Pelican i 2018 og på baggrund af erfaringerne fra herfra forventer Maersk Tankers at kunne opnå tocifrede besparelser i procent på brændstofforbrug og CO2-udledning pr. skib.

Maersk Tankers driver i dag en flåde på mere end 240 olie- og gastankskibe.

-emte

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Ny Toyota Traigo48-serie med uovertruffent design og banebrydende ydeevne

Apport Systems A/S

Sponseret

Lagerstyring på autopilot - få dit lager til at tænke selv

Relateret indhold

30.04.2025SCM.dk

Skibe ankrer op ud for Kina

30.04.2025SCM.dk

Stærkt kvartal for PostNord – pakkeforretningen trækker læsset

30.04.2025SCM.dk

Cybertruslen mod transportsektoren er meget høj

29.04.2025SCM.dk

Øget containeromsætning i Aarhus Havn

28.04.2025SCM.dk

Told-krigen mellem Kina og USA udløser bølge af aflyste sejladser

25.04.2025Apport Systems A/S

Sponseret

Få styr på emballagekravene og styrk både flow og bundlinje

24.04.2025SCM.dk

Esbjerg Havn klar til at modtage større skibe

24.04.2025SCM.dk

Whistleblower-sager fordoblet hos Maersk

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle