Maersk vil digitalisere sit paper trail

Maersk er gået sammen med IBM for at flytte det massive papirarbejde, der er forbundet med international containertransport ind i den digitale verden. Det vil øge sikkerhed og transparens, og samtidig spare både tid og penge.

Papirarbejdet og de fysiske processer fylder meget i hverdagen for Maersk - med store ricisi for fejl som en del af regnskabet. Derfor vil det danske rederi nu for alvor til at digitalisere hele den proces. Foto: Maersk Line.

13.03.2017

SCM.dk

En proces med over 200 interaktioner mellem mere end 30 mennesker. Det er den administrative byrde forbundet med at sende en enkelt container fra Afrika til Europa for Maersk, kortlagt af den danske shippinggigants egne IT-eksperter gennem et tre år langt forløb, der startede i 2014.

Læs også: Maersk skruer op for SCM-ambitionerne

Teamets mål var at ”dokumentere – for at kunne digitalisere – den labyrint af fysiske processer og papirarbejde, der påvirker alle forsendelser og er en bekostelig faktor for grænsekrydsende handel”, som Maersk skriver i en pressemeddelelse.

Det arbejde er nu blevet udgangspunktet for skabelsen af det, Maersk selv kalder en digitaliseringsløsning for global handel. Til det formål er rederiet gået sammen med IBM’s blockchain-teknologi, for at ”sikre løsningen den transparens og sikkerhed”, der er nødvendig for at ”alle parter i forsyningskæden kan tilgå den information de har brug, men uden papirsporet og de mia. af dollars i omkostninger, det skaber for handelen”.

Bredt samarbejde – alle vinder
Maersks research på området kortlagde omfanget af den byrde, dokumenter og processer er på den internationale handel. For hvert sæt hænder, der stempler, e-mailer, telefonerer, scanner, kopierer og personligt leverer vigtige fragtpapirer og anden information, stiger risikoen for fejl, tabte eller forkerte oplysninger og dermed også dyrebare forsinkelser, fejlleverancer etc.

Derfor skal løsningen give alle parter adgang til at dele al relevant dokumentation og alle hændelser online i realtime, og dermed sikre langt bedre gennemsigtighed, sikkerhed og hastighed, uden alle de fysiske processer – ”kun uploads, downloads, clicks og swipes”, som de to parter formulerer det.

Læs også: DB Schenker investerer millionbeløb i digitalisering

IBM og Maersk vil ifølge oplægget arbejde sammen med ”et netværk af shippingfirmaer, freight forwarders, ocean carriers, havne og toldmyndigheder” for at skabe en digitaliseringsløsning, som man regner med at kunne sætte i produktion senere i år. Det skal sikre, at ”alle vinder – specielt handlen”.

-AK

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Ny Toyota Traigo48-serie med uovertruffent design og banebrydende ydeevne

Apport Systems A/S

Sponseret

Lagerstyring på autopilot - få dit lager til at tænke selv

Relateret indhold

28.04.2025Brother Nordic A/S

Sponseret

Linerless labels: En lille teknologi med store fordele

22.04.2025SCM.dk

Nyt projekt og 40 millioner skal styrke produktionen med AI og robotter

22.04.2025SCM.dk

Mangel på kompetencer og lovgivning bremser AI i virksomheder

16.04.2025SCM.dk

Ny robotteknologi skal ruste industrien til at navigere i en usikker verden

11.04.2025AGR

Sponseret

Effektiv lagerstyring starter med pålidelige data

08.04.2025SCM.dk

9 ud af 10 nordamerikanske CPO’er vil indføre AI-agenter i 2025

07.04.2025SCM.dk

Fransk gigant satser stort på kunstig intelligens

04.04.2025Columbus

Sponseret

Enhancing manufacturing with AI: Microsoft Copilot for Field Service explained

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle