Medarbejderne skal klædes bedre på til at bruge AI

Selvom 71 procent af virksomhederne i dag benytter sig af kunstig intelligens, er medarbejderne overladt til sig selv, når det handler om at lære at bruge AI rigtigt. Det går ud over vækst, produktivitet, kvalitet og medarbejdertilfredshed.

”Brugen af AI kan være med til at forbedre virksomhedens resultater markant. Vi kan se, at produktiviteten øges, kvaliteten i for eksempel kundedialogen bliver bedre og medarbejdernes kompetencer og tilfredshed stiger. Men det er ikke nok bare at stille AI’erne til rådighed. Det er vigtigt, at der sættes tid af til træning og implementering”, udtaler Bent Dalager, Formand for Digitaliseringsudvalget for erhverv i IT-branchen. Foto: 123rf.com

03.09.2024

SCM.dk

Ifølge en analyse fra Boston Consulting Group, hvor man har spurgt 13.000 medarbejdere i forskellige virksomheder, fortæller mere end halvdelen, at de på grund af kunstig intelligens sparer fem timers arbejde om ugen. Ekstra tid som de bruger på at løse flere opgaver (41 procent), påtage sig nye opgaver (39 procent) eksperimentere med AI (38 procent), arbejde med strategiske opgaver (38 procent) eller slutte arbejdsdagen tidligere (35 procent).

”Brugen af AI kan være med til at forbedre virksomhedens resultater markant. Vi kan se, at produktiviteten øges, kvaliteten i for eksempel kundedialogen bliver bedre og medarbejdernes kompetencer og tilfredshed stiger. Men det er ikke nok bare at stille AI’erne til rådighed. Det er vigtigt, at der sættes tid af til træning og implementering”, udtaler Bent Dalager Formand for Digitaliseringsudvalget for erhverv i IT-branchen.

Medarbejdere, der har modtaget AI-træning, løfter ifølge KPMG produktiviteten med op til 22 procent, øger kvaliteten af deres arbejde med 40 procent samtidig med at medarbejdertilfredsheden stiger med 43 procent.

Desværre har blot 28 procent af medarbejderne og 30 procent af lederne modtaget AI-træning, hvilket gør, at ganske få i virksomheden høster gevinsten ved at bruge kunstig intelligens.

”Brugen af AI kan være med til at forbedre virksomhedens resultater markant. Vi kan se, at produktiviteten øges, kvaliteten i for eksempel kundedialogen bliver bedre og medarbejdernes kompetencer og tilfredshed stiger. Men det er ikke nok bare at stille AI’erne til rådighed. Der er vigtigt, at der sættes tid af til træning og implementering”, udtaler Bent Dalager.

Læs også: Nu kommer EU-lovgivning om kunstig intelligens

Han oplever, at AI-løsningerne hurtigt kommer i luften ude i virksomheder, men at de efterfølgende bliver anvendt i forbløffende lav grad. Ofte fordi man antager, at bare adgangen til en AI-løsning er nok til at få folk i gang. Men man sætter ikke tid af til systematisk at få integreret selve brugen af kunstig intelligens i hverdagen, og derfor ser man typisk også en faldende brug af systemerne over tid.

”Medarbejdere har for travlt i hverdagen til at tage sig tid til at tage AI rigtigt i brug. De venter lige til næste uge, hvor de tror, der er mere tid til at sætte sig ind i det, og når næste uge kommer, skydes det til næste måned for derefter reelt at gå i glemmebogen”.

For at få den bedste effekt ud af sine løsninger, foreslår Bent Dalager, at man sætter implementeringen i system ved at:

1. Give fri adgang til AI-løsninger. Etabler og tilbyd en eller flere sikre AI-løsninger, så ledelsen viser, at det er helt i orden, ja forventet, at medarbejderne bruger kunstig intelligens i hverdagen.

2. Sørge for AI-uddannelse. Sørge for uddannelse af medarbejderen i brugen af løsningen og i de retningslinjer, som virksomheden har etableret angående brugen af AI.

3. Analysere ens arbejdsopgaver. Medarbejderen identificerer, hvad det daglige arbejde egentlig består i. Hvor meget tid går der på at finde information frem? Hvad er det for information? Hvor meget af dagen går på at bearbejde information? Alle disse opgavetyper er oplagte at anvende AI til.

4. Gøre AI til dagligdag. Udvælg en eller to af de mest oplagte opgaver og brug konsekvent kunstig intelligens til at løse dem hver eneste dag i mindst tre måneder.

5. Dele og bruge ens erfaringer. Etablere brugergrupper på tværs af organisationen, så man deler erfaringer og tips med hinanden ligesom den enkelte medarbejder skal føre logbog over de frem- eller tilbageskridt som sker, samt hvor meget produktivitet, kvalitet og arbejdsglæden øges.

Kilde: IT-Branchen

/ PiB

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Effektivitet, komfort og lavere omkostninger: Derfor vælger flere den nye Traigo48 fra Toyota

Slimstock Nordic

Sponseret

An opinion Making Artificial Intelligence (AI) land in supply chain practice

Relateret indhold

04.07.2025SCM.dk

Sådan kan virksomheder styrke deres it-sikkerhed i en ny risikovirkelighed

02.07.2025SCM.dk

Lad forsyningskæden agere som et teknologisk symfoniorkester

01.07.2025SCM.dk

Digital omstilling giver små virksomheder vækst og flere ansatte

30.06.2025SCM.dk

Nu kommer der fart på udrulning af AI-fabrikker i stor skala

27.06.2025AGR

Sponseret

Finn er AGR’s nye AI-assistent – og et konkret eksempel på AI i forsyningskæden

25.06.2025SCM.dk

Universal Robots lancerer nyt værktøj til intuitiv simulering af robotceller

25.06.2025SCM.dk

HI-messen 2025 samler industrien med fokus på teknologi, bæredygtighed og stærke relationer

24.06.2025Fellowmind Denmark A/S

Sponseret

TITAN Containers samler medarbejdere på tværs af landegrænser

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
Fellowmind Denmark A/S
Webinar
Power Platform – Lav løsninger med Plan Designer

Fra kravindsamling og procesdesign til færdige apps – opdag de nye funktioner i Power Platformen

Dato

13.08.2025

Tid

13:00

Sted

Online

Dansk Standard
Kursus
ISO 14001 kursus: - Diplomkursus i miljøledelse

På to dage præsenteres du for det grundlæggende indhold i ledelsesstandarden ISO 14001:2025 Miljøledelse, og lærer hvordan de enkelte krav efterleves i praksis. Der vil undervejs i kurset være praktiske øvelser, der kan inspirere dig til arbejdet i din egen organisation efterfølgende. Som afslutning følger en multiple choice eksamen, som måler på din erhvervede viden og færdigheder.

Dato

18.08.2025

Sted

Dansk Standard, 12 etage, Sal 1, Göteborg Plads 1, 2150 Nordhavn

Bureau Veritas
Kursus
FSMS ISO 22000:2018 Lead Auditor Fødevaresikkerhed (CQI IRCA-certificeret)

Ved succesfuld gennemførelse af vores CQI and IRCA-certificeret FSMS ISO 22000:2018 Lead Auditor Fødevaresikkerhedskursus vil du være i stand til at planlægge, gennemføre og afrapportere effektive 1., 2. og 3. parts audits af ledelsessystemer i henhold til kravene i ISO 22000:2018.

Dato

18.08.2025

Tid

08:30

Sted

Vejle

Fellowmind Denmark A/S
Webinar
Always Azure – Skab værdi med Microsoft Azure

Vil du være på forkant med det nyeste i Azure og få konkrete idéer til, hvordan du udnytter platformen bedst muligt i din virksomhed?

Dato

18.08.2025

Tid

13:00

Sted

Online

Bureau Veritas
Seminar
ISO 9001 inspirationsseminar

ISO 9001 Inspirationsseminaret giver dig en grundlæggende forståelse for formål, baggrund og indhold for ISO 9001 standarden, som er en af de første og mest udbredte standarder og derfor betegnes som ”moderen af alle standarder”.

Dato

21.08.2025

Tid

08:30

Sted

Fredericia

Bureau Veritas
Seminar
ISO 9001 inspirationsseminar

ISO 9001 Inspirationsseminaret giver dig en grundlæggende forståelse for formål, baggrund og indhold for ISO 9001 standarden, som er en af de første og mest udbredte standarder og derfor betegnes som ”moderen af alle standarder”.

Dato

21.08.2025

Tid

08:30

Sted

Fredericia