Medarbejderne skal klædes bedre på til at bruge AI

Selvom 71 procent af virksomhederne i dag benytter sig af kunstig intelligens, er medarbejderne overladt til sig selv, når det handler om at lære at bruge AI rigtigt. Det går ud over vækst, produktivitet, kvalitet og medarbejdertilfredshed.

”Brugen af AI kan være med til at forbedre virksomhedens resultater markant. Vi kan se, at produktiviteten øges, kvaliteten i for eksempel kundedialogen bliver bedre og medarbejdernes kompetencer og tilfredshed stiger. Men det er ikke nok bare at stille AI’erne til rådighed. Det er vigtigt, at der sættes tid af til træning og implementering”, udtaler Bent Dalager, Formand for Digitaliseringsudvalget for erhverv i IT-branchen. Foto: 123rf.com

03.09.2024

SCM.dk

Ifølge en analyse fra Boston Consulting Group, hvor man har spurgt 13.000 medarbejdere i forskellige virksomheder, fortæller mere end halvdelen, at de på grund af kunstig intelligens sparer fem timers arbejde om ugen. Ekstra tid som de bruger på at løse flere opgaver (41 procent), påtage sig nye opgaver (39 procent) eksperimentere med AI (38 procent), arbejde med strategiske opgaver (38 procent) eller slutte arbejdsdagen tidligere (35 procent).

”Brugen af AI kan være med til at forbedre virksomhedens resultater markant. Vi kan se, at produktiviteten øges, kvaliteten i for eksempel kundedialogen bliver bedre og medarbejdernes kompetencer og tilfredshed stiger. Men det er ikke nok bare at stille AI’erne til rådighed. Det er vigtigt, at der sættes tid af til træning og implementering”, udtaler Bent Dalager Formand for Digitaliseringsudvalget for erhverv i IT-branchen.

Medarbejdere, der har modtaget AI-træning, løfter ifølge KPMG produktiviteten med op til 22 procent, øger kvaliteten af deres arbejde med 40 procent samtidig med at medarbejdertilfredsheden stiger med 43 procent.

Desværre har blot 28 procent af medarbejderne og 30 procent af lederne modtaget AI-træning, hvilket gør, at ganske få i virksomheden høster gevinsten ved at bruge kunstig intelligens.

”Brugen af AI kan være med til at forbedre virksomhedens resultater markant. Vi kan se, at produktiviteten øges, kvaliteten i for eksempel kundedialogen bliver bedre og medarbejdernes kompetencer og tilfredshed stiger. Men det er ikke nok bare at stille AI’erne til rådighed. Der er vigtigt, at der sættes tid af til træning og implementering”, udtaler Bent Dalager.

Læs også: Nu kommer EU-lovgivning om kunstig intelligens

Han oplever, at AI-løsningerne hurtigt kommer i luften ude i virksomheder, men at de efterfølgende bliver anvendt i forbløffende lav grad. Ofte fordi man antager, at bare adgangen til en AI-løsning er nok til at få folk i gang. Men man sætter ikke tid af til systematisk at få integreret selve brugen af kunstig intelligens i hverdagen, og derfor ser man typisk også en faldende brug af systemerne over tid.

”Medarbejdere har for travlt i hverdagen til at tage sig tid til at tage AI rigtigt i brug. De venter lige til næste uge, hvor de tror, der er mere tid til at sætte sig ind i det, og når næste uge kommer, skydes det til næste måned for derefter reelt at gå i glemmebogen”.

For at få den bedste effekt ud af sine løsninger, foreslår Bent Dalager, at man sætter implementeringen i system ved at:

1. Give fri adgang til AI-løsninger. Etabler og tilbyd en eller flere sikre AI-løsninger, så ledelsen viser, at det er helt i orden, ja forventet, at medarbejderne bruger kunstig intelligens i hverdagen.

2. Sørge for AI-uddannelse. Sørge for uddannelse af medarbejderen i brugen af løsningen og i de retningslinjer, som virksomheden har etableret angående brugen af AI.

3. Analysere ens arbejdsopgaver. Medarbejderen identificerer, hvad det daglige arbejde egentlig består i. Hvor meget tid går der på at finde information frem? Hvad er det for information? Hvor meget af dagen går på at bearbejde information? Alle disse opgavetyper er oplagte at anvende AI til.

4. Gøre AI til dagligdag. Udvælg en eller to af de mest oplagte opgaver og brug konsekvent kunstig intelligens til at løse dem hver eneste dag i mindst tre måneder.

5. Dele og bruge ens erfaringer. Etablere brugergrupper på tværs af organisationen, så man deler erfaringer og tips med hinanden ligesom den enkelte medarbejder skal føre logbog over de frem- eller tilbageskridt som sker, samt hvor meget produktivitet, kvalitet og arbejdsglæden øges.

Kilde: IT-Branchen

/ PiB

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Er det tid til at opgradere jeres truckflåde? Traigo_i sætter helt nye standarder

SSI Schäfer

Sponseret

SSI SCHAEFER samarbejder med Coop om et af Europas største automatiserede distributionscentre

Relateret indhold

23.10.2025SCM.dk

Termiske droner afslører varmetab og sparer fjernvarmen for millioner

23.10.2025SCM.dk

Nordjylland bliver centrum for europæisk rumteknologi

22.10.2025SCM.dk

Fra universitetslaboratorier til verdensrummet – Nordjyllands rumeventyr tager fart

22.10.2025Apport Systems A/S

Sponseret

Logistiktrends 2026: Sådan vil AI og automatisering forme fremtidens forsyningskæde

20.10.2025SCM.dk

Unimec deler erfaringer med automatisering og bin picking i samarbejde med MADE

17.10.2025SCM.dk

Virksomheder i EMEA bliver bedre til at modstå ransomware

17.10.2025SCM.dk

Et nyt SIM-kort kan sikre bedre oppetid for kritiske IoT-forbindelser

16.10.2025Delfi Technologies A/S

Sponseret

Fremtidens apotek er digitalt

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
DNV Business Assurance Denmark
Kursus
CQI and IRCA QMS Lead Auditorkursus baseret på ISO 9001:2015 (Engelsk)

5 dages intensivt kursus der giver dig den fornødne viden og færdigheder, så du efter endt træning kan organisere og lede audits af kvalitetsledelsessystemer baseret på ISO 9001:2015. CQI and IRCA Nr.: 17898

Dato

27.10.2025

Sted

Odense

Dansk Standard
Kursus
NIS2 i kommuner - vejen til compliance med afsæt i ISO 27001

På dette todages kursus klæder vi kommunale ledere og nøglemedarbejdere på til at forstå, planlægge og realisere arbejdet med NIS 2-compliance. Vi giver indblik i, hvordan arbejdet kan inspireres af ISO/IEC 27001, og hvordan en pragmatisk tilgang gør det muligt at opnå højere sikkerhed, der er forankret i driften.

Dato

27.10.2025

Sted

CodeNode, Nordhavn

Bureau Veritas
Kursus
Risk Management

Uanset din virksomheds type eller størrelse, vil du møde interne eller eksterne risici, som skal vurderes og håndteres således, at de ikke får uforudsete konsekvenser for din virksomhed - og derfor er risk management en forankret del af ISO-standarderne.

Dato

27.10.2025

Tid

08:30

Sted

Fredericia

Bureau Veritas
Kursus
EMS ISO 14001:2015 Lead Auditor Miljø (CQI IRCA-certificeret)

Ved succesfuld gennemførelse af vores CQI and IRCA-certificeret EMS ISO 14001:2015 Lead Auditor Miljøkursus vil du være i stand til at planlægge, gennemføre og afrapportere effektive 1., 2. og 3. parts audits af miljøledelsessystemer i henhold til kravene i ISO 14001:2015.

Dato

27.10.2025

Tid

08:30

Sted

Vejle

Fellowmind Denmark A/S
Webinar
Microsoft Security Update

Hold dig opdateret med hvordan du vedvarende beskytter din virksomhed mod cybertrusler med Microsoft Security.

Dato

27.10.2025

Tid

11:00

Sted

Online

Dansk Standard
Kursus
ISO 13485 - lær om kvalitetsledelse for medicinsk udstyr

På dette 2 dages kursus præsenteres ISO 13485 Kvalitetsledelse for medicinsk udstyr - samt koblingen til kvalitetsledelsesstandarden, ISO 9001, og relevant EU lovgivning. Endvidere inddrages ISO 14155 klinisk afprøvning og ISO 14971 risikoledelse.

Dato

28.10.2025

Sted

Dansk Standard, 12 etage, Sal 1, Göteborg Plads 1, 2150 Nordhavn