Medie: Maersk slipper for amerikanske havnegebyrer
Maersk kommer ikke til at betale en eneste krone, når USA indfører de omstridte havnegebyrer på kinesiske skibe, skriver Søfart.
Maersk kan rykke rundt på de skibe, der anløber USA, så selskabet aldrig kommer til at betale de kommende havnegebyrer, der pålægges kinesisk byggede skibe.. Foto: Maersk
Først skulle det koste millioner af kroner at anløbe amerikanske havne med kinesisk byggede skibe. Siden er forslaget blevet udvandet, men Maersk kommer under ingen omstændigheder til at betale.
“Det kommer ikke til at koste noget. Hverken for os eller vores kunder,” siger Vincent Clerc, CEO i Maersk til Søfart.
Det skyldes, at Maersk kan omfordele kapaciteten og sørge for, at de skibe, der er bygget i Kina, ikke behøver at sejle til USA, forklarer han.
Kun 20 pct. af Maersk-flåden anløber kinesiske havne, mens kun 10 pct. af den eksisterende flåde er bygget i Kina - og selvom Maersk har flere skibe i ordre i Kina, bliver gebyrerne heller ikke et problem i fremtiden, lover direktøren ifølge Søfart.
Da det amerikanske forslag første gang blev præsenteret, hed det sig, at et kinesisk bygget, ejet og opereret skib skulle betale omkring 1,5 mio. dollar at anløbe en amerikansk havn.
Men i den endelig udformning er tiltaget blevet udvandet, så der bl.a. ikke skal betales for hvert anløb, ligesom der skelnes mellem , hvilken tonnage, der fragtes. Og så vil hvert enkelt skib maksimalt komme til at betale gebyret fem gange årligt.
Men det kommer altså ikke til at blive et problem for Maersk.
-emte