Millioner sendes til grøn tung transport

De Danske Bilimportører roser Regeringen for at øremærke midler til treårig pulje til investeringer i 0-emissionslastbiler.

”Ny teknologi, som for eksempel el-lastbiler, er dyrere end de ældre teknologier. Derfor er en øremærket støtte til 0-emissionslastbiler en effektiv måde at skubbe på den grønne omstilling. Det vil være i tråd med regeringsgrundlaget, og det har vist sig at fungere positivt i lande som Tyskland og Sverige, siger administrerende direktør for De danske Bilimportører, Mads Rørvig, Foto: De danske Bilimportører..

05.09.2023

SCM.dk

De Danske Bilimportører glæder sig over, at der i Regeringens forslag til Finanslov for 2024 afsættes 100 millioner kroner årligt i 2024-2026 målrettet initiativer til grøn omstilling af den tunge vejtransport.

”Ny teknologi, som for eksempel el-lastbiler, er dyrere end de ældre teknologier. Derfor er en øremærket støtte til 0-emissionslastbiler en effektiv måde at skubbe på den grønne omstilling. Det vil være i tråd med regeringsgrundlaget, og det har vist sig at fungere positivt i lande som Tyskland og Sverige. En tidligere ordning i Danmark med en pulje på 50 millioner kroner blev sidste år overtegnet med stor succes, hvilket viser, at der er en stærk efterspørgsel efter denne type støtte. Samtidig vil en stor del at omstillingen til el-transport være relativt ukompliceret. Tal fra Eurostat har vist, at 45 procent af godstransporten kun kører under 300 kilometer dagligt, og bilerne kan lade om natten, hvor de typisk står stille”, siger administrerende direktør Mads Rørvig.

Læs også: Ekstraordinært samarbejde og miljøinitiativ

I forbindelse med partiernes sommergruppemøder er det blevet klart, at Regeringen også barsler med en stigning i dieselafgiften i bestræbelserne på at nå Danmarks klimamål for 2025.

”Man kan med fordel lade det provenu, der kommer ind fra andre initiativer, supplere puljen til grøn omstilling af den tunge transport. Derved sikrer man, at en afgiftsstigning ikke skader vores konkurrenceevne, og samtidig opnår vi større klimaeffekter, end en pulje og en stigning i dieselafgiften vil kunne give alene. Lastbil-producenterne er i øvrigt kommet ud af de udfordringer, som corona-pandemien medførte, og leverancerne oplever derfor ikke længere samme forsinkelser. Der er altså mange gode grunde til at investere i den grønne omstilling af den tunge transport netop nu”, siger Mads Rørvig.

- PiB

N.C. Nielsen A/S

Sponseret

Helt elektrisk, 100% Terberg, RT253EV redefinerer RoRo-transport

Hans Schourup A/S

Sponseret

Humanoide robotter – den næste game changer i logistik og produktion

Relateret indhold

25.11.2025Körber Supply Chain DK A/S

Sponseret

AI forbedrer predictive maintenance på svært tilgængelige dele

24.11.2025SCM.dk

Belgiske hospitaler indfører AutoStore-anlæg

19.11.2025SCM.dk

Verdens første elektriske 4x4 RoRo-traktor klar til havnene

19.11.2025Apport Systems A/S

Sponseret

Digitalt overblik gav Sydkystens Automatik kontrol over materialeforbruget

16.11.2025Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Når gaffeltrucken koster mere end den giver

14.11.2025TECSYS A/S

Sponseret

Er dit lager klar til Black Friday? Her er de kritiske punkter, der kræver fokus nu

13.11.2025TECSYS A/S

Sponseret

5 fordele ved lagerautomation

13.11.2025Consafe Logistics

Sponseret

[Webinar] Smarter warehouse automation – lessons from a global retailer

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle