Mobilhandel vinder frem i Danmark

De mobile enheder bliver brugt mere og mere til nethandel i Danmark. Specielt tablets er populære, men smartphones er også godt med. Generelt er onlinehandel i vækst, selvom enkelte produkter halter efter.

Tabletten har overhalet smartphonen indenom som danskernes foretrukne mobile e-handelsplatform. Foto: Nestlé.

23.03.2016

SCM.dk

At e-handel stadig vokser herhjemme er ikke nogen nyhed i sig selv. Mere nyt er det, at de mange indkøb i større grad efterhånden også bliver foretaget ikke kun fra laptoppen eller den stationære computer, men også fra håndholdte enheder i form af tablets og smartphones.

For hvor onlineshopping fra telefonen længe har været en gigantisk forretning i eksempelvis Kina, så er vi først de seneste par år ved at komme efter det herhjemme. I en ny undersøgelse har Eniro fået sat friske tal på tendensen.

Læs også: E-handel lægger pres på materialehåndteringen

Generelt er de mobile enheder på vej frem som handelsplatforme, og det er specielt tablets, der trækker læsset. Andelen af danskere, der bruger deres tablet til e-handel, er således mere end tredoblet fra otte til 30 procent siden 2012, hvor Eniro første gang lavede undersøgelsen. Dermed har tabletten faktisk overhalet smartphonen, der i samme periode ’kun’ er gået fra 13 til 21 procent.

”Udviklingen understreger, at det er vigtigere end nogensinde, at virksomhedernes hjemmesider og webshops er tilpasset de mobile enheder. Hvis siderne ikke er søgbare og optimerede til fx smartphones, risikerer virksomhederne at miste de kunder, der køber ind på mobilen, mens de er på farten, eller shopper fra sofaen med deres tablet”, siger kommunikationschef i Eniro Danmark, Kristoffer Apollo, i en pressemeddelelse.

Stor forskel blandt produkter
Tabletten har også bredere appel end telefonen rent aldersmæssigt. 29 procent af de 18-35-årige, 32 procent af de 36-55-årige samt 27 procent af de 56-75-årige tager typisk en tablet i brug, når de køber et produkt på nettet, mens forskellen er større, når det gælder mobilen. 33 procent af de 18-35-årige handler på mobiltelefonen, mens det tilsvarende tal for de 36-55-årige er 18 procent og 12 procent for de 56-75-årige.

Som nævnt vokser e-handelen herhjemme fortsat, men med store forskelle imellem diverse varegrupper. Fx foretrækker et flertal på 82 procent af befolkningen at købe rejser, oplevelser og hoteller online, mens danskerne fortsat er skeptiske over for handel med dagligvarer på nettet. Her er kun sket en lille vækst fra 13 procent i 2014 til 16 procent sidste år.

Endnu mere udtalt er tendensen i forhold til køb af medicin. Kun tre procent af danskerne havde i 2015 prøvet at handle håndkøbsmedicin online, mens 10 havde erfaring med receptpligtige produkter.

Læs også: Flere kanaler og højere leveringskrav i dansk e-handel

”Mens danskerne har omfavnet køb af fx rejser og underholdning på nettet, går det overraskende langsomt fremad for andre slags produkter. Det tyder på, at der stadig er nogle barrierer, som skal fjernes, før vi for alvor vil lægge eksempelvis dagligvarer og medicin i vores digitale indkøbskurv, og at nogle grupper af webbutikker godt kan blive bedre til at markedsføre deres produkter og services”, siger Kristoffer Apollo.

Hent hele undersøgelsen her.

-AK

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Når gaffeltrucken koster mere end den giver

Consafe Logistics

Sponseret

[Webinar] Smarter warehouse automation – lessons from a global retailer

Relateret indhold

21.11.2025PALOMAT

Sponseret

Den NYE PALOMAT® Inline Elektrisk er landet: 100% fleksibilitet - 70% lavere energiforbrug

19.11.2025SCM.dk

Kvinder forbedrer kulturen i mandsdominerede fag

17.11.2025Brother Nordic A/S

Sponseret

Linerless labels: Fremtidens fleksible løsning

14.11.2025SCM.dk

Ørsted når målet: 98 procent lavere CO2-udledning

14.11.2025SCM.dk

Organisationer jubler over europæisk regelforenkling

14.11.2025SCANLOX ApS

Sponseret

To gode dage med besøg fra AGILOX

14.11.2025SCM.dk

Regler spænder ben for dem, der vil skabe mere natur

13.11.2025SCM.dk

Tidligere forsvarschef Peter Bartram indtræder i Baso Groups bestyrelse

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
Bureau Veritas
Kursus
IATF 16949 Specialist

Med en kombination af teori, øvelser og praktiske eksempler giver IATF 16949 Specialist kurset dig en dybdegående forståelse for kravene i IATF 16949:2016 standarden inklusiv kravene i ISO 9001 standarden. Hovedfokus er dog på tillægskravene i IATF 16949 standarden.

Dato

24.11.2025

Sted

Vejle

Slimstock Nordic
Konference
Supply Chain Club den 24. november 2025 på Knudhule Badehotel i Ry. - Fuldt Booket

Fuldt booket. Kom og vær med til en dag fyldt med inspiration, faglig indsigt og aktuelle emner inden for supply chain management.

Dato

24.11.2025

Tid

09:00

Sted

Knudhule Badehotel, Ry – Randersvej 88, 8680 Ry

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Ledelsens evaluering

Er din virksomhed certificeret, stilles der krav om, at I løbende gennemfører Ledelsens evaluering. Men hvordan gøres det mest effektivt og hvad kan vi lære af de virksomheder, der lykkes bedst med at gennemføre Ledelsens evaluering.

Dato

25.11.2025

Sted

Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Energiledelse efter ISO 50001:2018

Kurset Energiledelse efter ISO 50001:2018 er det rigtige sted at starte din kompetenceudvikling, hvis du er ny på energiledelsesområdet eller har brug for at få opdateret din grundlæggende viden om ISO 50001 standarden.

Dato

25.11.2025

Sted

Odense

Bureau Veritas
Kursus
Root Cause Analysis (RCA)

Årsagsanalyse bruges til at forbedre produktkvalitet, minimere sikkerhedsrisici og opfylde regulative krav. Det hjælper virksomheder til at identificere de underliggende årsager til afvigelser, så de kan implementere nødvendige ændringer for at forhindre gentagelse. Dette kan omfatte alt fra kvalitetsproblemer i et produkt til fødevaresikkerhedsproblemer som kemiske-, mikrobiologiske- og fremmedlegemerisici. Desuden anvendes årsagsanalyser ofte til dokumentationen af løsninger på eventuelle problemer eller hændelser, som er nødvendige ifølge regler, regulativer og ledelsesstandarder. Her er forståelsen for forskellen mellem korrigerende – og forebyggende handlinger nøglestenen.

Dato

25.11.2025

Tid

08:30

Sted

Kgs Lyngby

STILL Danmark A/S
Messe
GRAND OPENING!

Still Danmark inviterer til Åbent Hus I nyt showroom i Kolding

Dato

25.11.2025

Tid

09:00

Sted

Essen 32, 6000 Kolding