Nordisk ministerråd vil have grønt transportsamarbejde i Norden
Skal vi reducere drivhusgasemissionerne i forbindelse med transport, kræver det, at de nordiske lande indgår et samarbejde. Sådan lyder anbefalingen i en ny rapport, der også peger på behovet for at anvende alternative brændsler.
Vi er nødt til at styrke det nordiske samarbejde og sammen finansiere ny innovation inden for grøn transport.
Læs også: DSV vinder grøn logistikpris
Sådan lyder opfordringen fra Nordisk Ministerråd, der anser reduktionen af drivhusgasemissioner i forbindelse med transport som en væsentlig udfordring i fremtiden.
Derfor har rådet bedt Lauritzen Consulting og Oxford Research om at udarbejde en rapport med forslag til, hvordan man kan styrke samarbejdet i de nordiske lande.
Det har de gjort på baggrund af undersøgelser af de nordiske styrker inden for overgangen til grøn transport. I undersøgelsen har de haft tre fokusområder:
- ?Systemer: Investeringer i ny infrastruktur og nye transportsystemer, der muliggør brugen af grønnere transport.
- Teknologi: Nye teknologiske løsninger som afgørende for transportsektorens grønne overgang.
- Rammebetingelser og erhvervsmiljø: Hvordan påvirker politiske tiltag og strategier den grønne overgang i Norden.
Nordiske lande bør kortlægge styrker
I rapporten anbefales det blandt andet, at hvert land på trods af forskellige prioriteter og forcer inden for transportteknologi bør kortlægge dets specifikke styrker.
På den måde vil de nordiske lande kunne bidrage til den globale klimaindsats og skabe en stigende interesse for de grønne erfaringer internationalt, samtidig med at den nordiske konkurrenceevne kan skærpes.
Læs også: Første autonome, elektriske containerskib undervejs i Norge
Derudover foreslår Lauritzen Consulting og Oxford Research, at de nordiske lande bør reducere efterspørgslen på transport, udnytte transportsystemet mere effektivt og anvende ny teknologi som batteri-, biobrændstof-, eller brintdrevne biler, busser, lastbiler og skibe.
- EL