Norge opruster sin infrastruktur for 855 milliarder

For nylig blev den norske regering og dens støttepartier enige om en national transportplan for perioden 2018 til 2029. Her vil man for 855 milliarder kroner bygge veje og jernbane, bore og sprænge tunneler og anlægge havne.

På under fire år vil den norske regering bygge en 1,7 kilometer lang skibstunnel. På den måde behøver skibene ikke længere at sejle ud gennem Stadhavet, som en kombination af vind, strøm og bølger gør det svært at sejle i. Illustration: Snøhetta.

29.06.2017

SCM.dk

I april fremlagde den norske regering en national transportplan for perioden 2018 til 2029, og nu er regeringen blevet enige med sine støttepartier, Venstre og Kristeligt Folkeparti, om store dele af planen.

Sammenlagt har partierne besluttet at afsætte 750 milliarder kroner på statsbudgettet. Dertil skal der lægges cirka 105 milliarder kroner, som forskellige bompengeordninger vil indbringe i perioden.

Samlet giver det et budget på hele 855 milliarder kroner - svarende til cirka 62 milliarder kroner om året i gennemsnit – det er 37 procent højere end budgettet for 2017.

Vil bygge skibstunnel på under fire år
Et af de projekter, der planlægges at blive gennemført, er Stads Skibstunnel - en 1,7 kilometer lang tunnel til skibe, der skal bores og sprænges mellem Moldefjorden og Vanylvsfjorden, skriver Ingeniøren.dk.

Med en sådan behøver skibene ikke længere at sejle ud gennem Stadhavet, som en kombination af vind, strøm og bølger gør det svært at sejle i.

Tunnelen har et budget på 2,2 milliarder kroner og skal efter planen opføres over 3-4 år. Herefter satser den norske regering på at flytte en stor del af de lange godstransporter fra lastbiler til jernbanevogne og fragtskibe.

Målet er, at 30 procent af transporter på over 300 kilometer i 2030 skal rulle på baner eller bølger. I 2050 skal det være halvdelen af de lange transporter.

Læs også: 'Magisk frabrik' i Norge laver biogas til lastbiler

For at det skal gå i opfyldelse, vil de norske partier bruge 15 milliarder kroner på at forbedre forholdene for gods og de norske baner. Heraf vil de blandt andet bygge en ny intercity-jernbane mellem byerne i Østlandet og den nye Ringeriksbane mellem Oslo og Hønefoss, skriver Ingeniøren.dk.

Samtidig vil man anlægge en ny europavej mellem Høgkastet og Hønefoss.

Omdiskuteret tunnel under Oslofjorden
Længere sydpå har regeringen og støttepartierne besluttet, at der skal bygges en ny tunnel under Oslofjorden – og den skal ligge parallelt med den eksisterende.

Netop dette projekt har været meget omdiskuteret, da den nuværende tunnel er så stejl, så bremserne på de passerende lastbiler ofte overopheder og forårsager brande. Derfor har det været overvejet at lukke tunnelen og bygge en bro i stedet.

Læs også: Første autonome, elektriske containerskib undervejs i Norge

Imidlertid har den norske regering og støttepartierne vurderet, at det vil være for dyrt at opføre en ny bro, hvorfor man i stedet vil bygge en ny og ligeså stejl bro som den eksisterende. Her vil den nye bro blive forbundet til den eksisterende, så bilisterne kan flygte over i det andet tunnelrør i tilfælde af brand:

”En bro koster 13-14 milliarder kroner. Og hvis man vælger en bro, vil det skyde opførelsen mange, mange år ud i fremtiden. Vi har behov for en hurtig afklaring”, siger Nikolai Astrup fra Høyre, der er leder af transportkomiteen, til Teknisk Ukeblad.

Med et ekstra tunnelrør vil det også være muligt at holde ét tunnelrør åbent, hvis der skulle ske et uheld.

- EL

Bredana Axcite A/S

Sponseret

SCM-dagen sætter fokus på optimering af Supply Chain og WMS

Slimstock Nordic

Sponseret

An opinion Making Artificial Intelligence (AI) land in supply chain practice

Relateret indhold

12.06.2025SCM.dk

Vestlige lande udskyder klimahandling med kreative undskyldninger

11.06.2025SCM.dk

Dårligt arbejdsmiljø koster Danmark milliarder hvert år

10.06.2025SCANLOX ApS

Sponseret

Et samarbejde der forenkler din pallehåndtering

07.06.2025SCM.dk

Eksport holder stand trods Trumps toldmure

06.06.2025SCM.dk

Grøn magt i Danmark er i erhvervslivets hænder

05.06.2025SCM.dk

CEO Kasper Tranberg står nu i spidsen for brændstofforsyning til dansk luftfart

04.06.2025SCM.dk

Nyt partnerskab vil bygge grønne mikronet og øge elektrificeringen

04.06.2025SCM.dk

Trump-politik får danske ingeniører til at overveje exit

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
DNV Business Assurance Denmark
Kursus
ISO/IEC 42001: 2023 Artificial Intelligence Management System Foundation

This two-day course provides an overview of the ISO/IEC 42001 standard and essential knowledge required for the establishment, implementation, maintenance, and continuous improvement of a responsible Artificial Intelligence Management System (AIMS).

Dato

16.06.2025

Sted

Online

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
ISO/IEC 27001 Lead Implementer – Certificeret af PECB

Få bevis på dine kompetencer som ISO/IEC Lead Implementer med den internationale certificering fra PECB.

Dato

16.06.2025

Sted

Copenhagen

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Kvalitetskultur

Et effektivt ledelsessystem er kernen i en effektiv virksomhed og driver virksomheden frem mod sine strategiske mål. Det effektive ledelsessystem bør derfor forholde sig til sine interessenters behov og forventninger, risici og muligheder, lovkrav og ikke mindst organisationens værdier og kultur.

Dato

16.06.2025

Sted

Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
CQI and IRCA QMS Lead Auditorkursus baseret på ISO 9001:2015 (Dansk)

5 dages intensivt kursus der giver dig den fornødne viden og færdigheder, så du efter endt træning kan organisere og lede audits af kvalitetsledelsessystemer baseret på ISO 9001:2015. CQI and IRCA Nr.: 17898

Dato

16.06.2025

Sted

Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
APQP4WIND Management Awareness Training

Event Description

Dato

16.06.2025

Tid

08:30

Sted

Online

Fellowmind Denmark A/S
Webinar
Forstå hvad en dansk Azure-region betyder for din virksomhed

Microsofts nye datacenterregion består af tre lokationer i Roskilde, Køge og Høje Taastrup. Her opbevares data lokalt i overensstemmelse med både danske og europæiske regler.

Dato

16.06.2025

Tid

13:00

Sted

Online