Normal satser på manøvredygtighed og lav tech-grad i nyt logistikcenter

Detailkæden Normal oplever unormale vækstrater og har siden starten i 2013 åbnet 345 butikker. Fremtidsambitionerne byder på fortsat kraftig vækst, og det får nu kæden til at bygge nyt centrallager ved Hedensted i Østjylland. Det nye lager bliver tre til fire gange større end det nuværende. Og det bliver usædvanligt lavteknologisk. Læs hvorfor.

”Jeg siger ikke, at vi aldrig vil automatisere; men vi forsøger at holde mulighederne åbne og ikke låse os selv", fortæller Henrik Bøgelund. Foto: Normal..

16.01.2022

Poul Breil-Hansen, SCM.dk

Det går kun én vej for butikskæden Normal, og det er vækst, vækst og vækst. Således også i det seneste regnskab for 2020-21, hvor den danske omsætning ifølge Børsen  stiger til lige knap 3 milliarder kroner. Året før lå den på 2,3 milliarder kroner. Bundlinjen er 40-doblet siden 2016-17, og det er kædens plan at åbne 125 nye butikker i regnskabsåret 2021-22 i Danmark og Nordeuropa.

”Vi skal først og fremmest være det, vi kalder for ’manøvredygtige’ i Normals logistik. Det er det, andre kalder for ’agile’. Vores forretningsmodel er at være tæt på kunderne og sælge det, kunderne efterspørger. Det skifter en hel del, og det betyder, at vi i vores logistik hele tiden skal være i stand til at omstille os til nye vareflows og sortimenter. Vi ved aldrig, hvad vi skal håndtere på lageret i næste kvartal”, fortæller Henrik Bøgelund, der er logistikdirektør.

Skal understøtte entreprenant forretning
Han har tidligere fungeret som logistikdirektør i andre detailkæder, hvor han har været med til at investere tungt i teknologi og automatisering.

”Det er interessant at bygge et lager, hvor vi som udgangspunkt ikke øger vores automatiseringsgrad. Det er usædvanligt fordi, vi i Danmark og Nordeuropa har høje lønninger, og fordi vi i Danmark også oplever generel mangel på hænder. Men vi gør det, fordi vi er en entreprenant virksomhed, der skal være i stand til at rykke hurtigt på nye forretningsmuligheder. Hvis vi investerer i store og kostbare automatiserede løsninger, låser vi os selv, og det ønsker vi ikke”, fortæller han og tilføjer: ”Jeg plejer at sige, at vi skal være i stand til at gøre, hvad som helst når som helst”.

Lidt fakta om Normal og væksten

Normal er ejet af blandt andre Bestseller-milliardær Anders Holch Povlsen, der købte sig ind i 2014, og sælger blandt andet personlig pleje og rengøringsmidler. Kæden har med sine parallelimporterede varer sat gang i en priskrig på personlige pleje med dagligvarekæderne, så både Føtex og Coop har sat deres priser ned. Normal er stiftet af Torben Mouritsen, der i dag er adm. direktør, og Bo Kristensen, der åbnede første butik i Silkeborg i 2013. Normal har 345 butikker fordelt i Danmark, Norge, Sverige, Finland, Frankrig og Holland – de 102 butikker ligger i Danmark. Torben Mouritzen regner med, at kæden vil åbne 125 nye butikker i dette regnskabsår.

Han uddyber, at det både låser økonomi og tænkning. Store økonomiske investeringer skal som regel betale sig selv hjem inden for en overskuelig årrække – og store teknologiske løsninger begrænser også mulighedsfeltet og den måde, logistikledelsen tænker i layout, flows og mulige løsninger.

Tech skal have specifikt formål
”Jeg siger ikke, at vi aldrig vil automatisere; men vi forsøger at holde mulighederne åbne og ikke låse os selv. Det er da muligt, at vi hen ad vejen vil indføre automatiserede delløsninger på elementer af vores logistik. Det er noget, vi løbende vurderer. Men det vil i så fald altid være teknologi, der skal understøtte et specifikt formål”, fortæller Henrik Bøgelund.

For eksempel forbereder Normal det nye lagerlayout til, at virksomheden kan indsætte AGV’er eller førerløse trucks til at transportere ikke-tidskritiske varer fra bufferlager A til bufferlager B. Det vil i så fald ske via dedikerede korridorer, der er op til 500 meter lange, hvor AGV’erne ikke vil blive blandet med de medarbejderbetjente trucks.

Henrik Bøgelund nævner et andet eksempel på en specifik teknologi, der kunne blive relevant. Nemlig droner til lageroptælling. ”Droner kan let flyve rundt og aflæse stregkoder på vores buffer-lokationer og på den måde kvalificere eller verificere den lagerstatus, som vores WMS melder. Det er en omkostningseffektiv løsning, der ikke forstyrrer eller låser os. Og vi kan lade den arbejde lige så hyppigt, vi ønsker”.

Fleksibilitet er nøglen
Han oplyser, at Normals nuværende lager, som er indrettet i lejede bygninger ved Horsens, på tre år har skiftet layout fire gange, og at lageret er på vej til at skifte til det femte layout. Det illustrerer, hvor omskifteligt Normals vareflow er.

”Vi har netop indgået aftale om køb af et nyt warehouse management system – Körber Warehouse Advantage, som lige præcis er kendetegnet ved at være meget fleksibelt. Det nye WMS vil gøre det muligt for os selv at tilpasse systemet løbende uden, at vi skal hyre en stab af eksterne programmører og vente flere måneder. Det er et godt eksempel på den fleksibilitets-strategi, vi har valgt at anlægge”, fortæller han.

amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

ESG i forsyningskæden: Sådan gentænker du risikostyring i en verden i forandring

Consafe Logistics

Sponseret

Smarter warehouse automation – lessons from a global retailer

Relateret indhold

06.11.2025Element Logic Danmark

Sponseret

Datadrevet lageroptimering i praksis: Sådan skaber softwareplatformen eLogiq værdi

06.11.2025Axacon A/S

Sponseret

Når lageroptælling stopper alt - og hvordan du slipper for det

03.11.2025Consafe Logistics

Sponseret

Smarter warehouse automation – lessons from a global retailer

31.10.2025KNAPP A/S

Sponseret

Automatiseret truck

31.10.2025EAB Lagerindretning

Sponseret

Plum Safety

30.10.2025ECK – Ejnar C. Kjeldsen A/S

Sponseret

WARDIAN - AI Anti-Kollisions System

28.10.2025Apport Systems A/S

Sponseret

Et nyt gear i logistikken – Cykelexperten finder balancen mellem tempo og overblik

27.10.2025KUKA Nordic AB

Sponseret

Automatiseret møbelproduktion forbedret med smart intralogistik og industriel robotteknologi

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Environmental Management System Auditor/Lead Auditor Training Course as per ISO 14001:2015 | CQI and IRCA Certified Course ID: 17913

This 5 day course provides the knowledge and skills needed to organize and lead Environmental Management System audits.

Dato

10.11.2025

Sted

Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
CQI and IRCA QMS Lead Auditorkursus baseret på ISO 9001:2015 (Dansk)

5 dages intensivt kursus der giver dig den fornødne viden og færdigheder, så du efter endt træning kan organisere og lede audits af kvalitetsledelsessystemer baseret på ISO 9001:2015. CQI and IRCA Nr.: 17898

Dato

10.11.2025

Sted

Odense

Dansk Standard
Kursus
ATEX - diplomkursus - 2 dage

Dansk Standard har siden 2007 udbudt en ATEX-diplomuddannelse, som giver dig en omfattende viden om de grundlæggende principper indenfor eksplosive atmosfærer.

Dato

11.11.2025

Sted

Kosmopol, København K

Dansk Standard
Kursus
Privatlivsbeskyttelse - ISO/IEC 27701 Diplomkursus – 2 dage

På dette kursus får du hjælp til at opnå en passende beskyttelse af personoplysninger i din organisations informationssikkerhed med ISO 27701, og få hjælp til at løse de gældende databeskyttelseskrav.

Dato

11.11.2025

Sted

Kosmopol, København K

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
AQAP NATO Kvalitetsstandarder - grundkursus

Er din virksomhed leverandør til Forsvaret eller har I planer om at blive det? Hvis ja, vil du blive mødt af krav om bevis for efterlevelse af kravene i AQAP, som er NATOs standarder for kvalitetsstyring.

Dato

11.11.2025

Sted

Online

Dansk Standard
Kursus
Introduktion til standarden: ISO 22301 – Business continuity Management

På kurset får du en introduktion til ISO 22301 og overblik over, hvordan standarden kan understøtte robustheden i din organisation.

Dato

11.11.2025

Tid

09:00

Sted

Dansk Standard, Nordhavn