Nu rammes dansk e-handel af tilbagegang

Danskerne handler stadig ofte på nettet – men de bruger færre penge end før. Det har man mærket blandt netbutikker i andet kvartal, hvor omsætningen er faldet.

Nu rammes dansk e-handel af tilbagegang.

30.08.2022

SCM.dk

Da coronakrisen ramte Danmark, blev der sat ekstra fart på forbrugernes digitale køb. Det mærkede man blandt andet hos netbutikken Gucca.dk, der sælger alt fra bøger og legetøj til boliginteriør.  

2022 har været lidt en anden oplevelse, forklarer netbutikkens adm. direktør, Chris Vandborg: 

”Vi har set en tilbagegang i omsætningen i 2. kvartal sammenlignet med samme periode sidste år. Og vi så det samme i 1. kvartal”.

Gucca.dk er langt fra alene om at se omsætningskurven dykke. I den seneste kvartalsanalyse fra Dansk Erhverv svarer over halvdelen (53 procent) af virksomhederne, at de oplevede et omsætningsfald i 2. kvartal sammenlignet med samme kvartal sidste år.  

Læs også: Forbrugerne holder fast i dagligvarehandel på nettet

For flere er der tale om et markant fald – hver femte oplevede således nedgang på mellem 15 og 25 procent, mens 17 procent kunne se omsætningen dykke med mindst 25 procent. 

Analysen viser også, at nedgangen rammer stort hele branchen; store og små såvel som ”rene” netbutikker og omni-channel-virksomheder.  

Nettet er stadig populært, men forbrugernes økonomi er presset 

E-handlen har siden fødslen haft vokseværk, og derfor kunne tilbagegangen umiddelbart godt springe lidt i øjnene – på den negative måde. Der er dog ikke behov for dyb bekymring, mener Niels Ralund, e-handelsdirektør i Dansk Erhverv, som også pointerer, at tallene sammenlignet med 2019 er fine: 

”Analysens resultater passer meget fint på det, jeg hører, når jeg taler med vores medlemmer. Så jeg er faktisk ikke overrasket. Og jeg er heller ikke videre bekymret, for vi skal lige huske, at vi sammenligner med corona-kvartaler, hvor e-handlen jo virkelig buldrede frem”. 

Han hæfter sig også ved, at andre analyser fra Dansk Erhverv viser, at forbrugerne handler online stort set lige så ofte som under coronakrisen. 

Læs også: 1 ud af 2 e-handelskøb er med gratis fragt

”Den faldende omsætning skyldes altså ikke, at forbrugerne vender netbutikkerne ryggen. Det handler primært om den historisk lave forbrugertillid, den tårnhøje inflation og de stigende omkostninger. Forbrugerne handler stadig rigtig ofte online, men de bruger færre penge”. 

Det bekræfter Chris Vandborg fra Gucca.dk.

”Vores trafik-tal for andet kvartal har faktisk været ganske fine, og i juni, juli og august havde vi flere besøgende end samme periode sidste år, men konverteringsraten er lavere. Forbrugerne holder altså på pengene”.  

Ingen panik 

Analysen for første kvartal viste nogenlunde samme tilbagegang, men trods det vurderer Niels Ralund fra Dansk Erhverv ikke, at branchen er ved at gå i panik over den faldende omsætning: 

”Vækst er selvfølgelig sjovest, men det ville være mere overraskende, hvis den vækst, vi så under corona, bare fortsatte. Sammenligner vi med 2019 tal, så ligger salget stadig højere, og jeg oplever heller ikke, at virksomhederne ikke aner, hvad de skal gøre. Der er en fornemmelse af, at vi vender tilbage til normalen efter en vanvittig tid med vild vækst, og nu skal man så fokusere på at konsolidere sig. Det er nok også en sund øvelse for mange”. 

Den dalende omsætning falder dog på et yderst uheldigt tidspunkt, uddyber han:  

”Når det ramler sammen med tårnhøj inflation og stigende omkostninger på alt fra fragt til materialer, så begynder at det at blive lidt træls, som man siger i Jylland”.

- KCP

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Når gaffeltrucken koster mere end den giver

Consafe Logistics

Sponseret

[Webinar] Smarter warehouse automation – lessons from a global retailer

Relateret indhold

20.11.2025SCM.dk

Rapport: Løs el-ledning på containerskib rev bro ned

19.11.2025SCM.dk

DHL løfter effektiviteten med AI-agenter

19.11.2025SCM.dk

Bring opruster for at håndtere rekordmængder af julepakker

18.11.2025SCM.dk

DHL investerer millarder i Indien frem mod 2030

18.11.2025N.C. Nielsen A/S

Sponseret

Helt elektrisk, 100% Terberg, RT253EV redefinerer RoRo-transport

17.11.2025SCM.dk

Suez-kanalen melder om stigende aktivitet

12.11.2025SCM.dk

Nu begynder der igen at ske noget i Suezkanalen

07.11.2025SCM.dk

Polen investerer 16 milliarder i ny kæmpestor containerterminal

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
Bureau Veritas
Kursus
OHSMS ISO 45001:2018 Lead auditor arbejdsmiljø (CQI IRCA-certificeret)

Ved succesfuld gennemførelse af vores CQI and IRCA-certificeret OHSMS ISO 45001:2018 Lead Auditor Arbejdsmiljøkursus vil du være i stand til at planlægge, gennemføre og afrapportere effektive 1., 2. og 3. parts audits af arbejdsmiljøledelsessystemer i henhold til ISO 45001:2018 og i overensstemmelse med ISO 19011 og ISO 17021 standarderne.

Dato

17.11.2025

Tid

08:30

Sted

Vejle

Bureau Veritas
Kursus
IATF 16949 Specialist

Med en kombination af teori, øvelser og praktiske eksempler giver IATF 16949 Specialist kurset dig en dybdegående forståelse for kravene i IATF 16949:2016 standarden inklusiv kravene i ISO 9001 standarden. Hovedfokus er dog på tillægskravene i IATF 16949 standarden.

Dato

24.11.2025

Sted

Vejle

Slimstock Nordic
Konference
Supply Chain Club den 24. november 2025 på Knudhule Badehotel i Ry. - Fuldt Booket

Fuldt booket. Kom og vær med til en dag fyldt med inspiration, faglig indsigt og aktuelle emner inden for supply chain management.

Dato

24.11.2025

Tid

09:00

Sted

Knudhule Badehotel, Ry – Randersvej 88, 8680 Ry

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Energiledelse efter ISO 50001:2018

Kurset Energiledelse efter ISO 50001:2018 er det rigtige sted at starte din kompetenceudvikling, hvis du er ny på energiledelsesområdet eller har brug for at få opdateret din grundlæggende viden om ISO 50001 standarden.

Dato

25.11.2025

Sted

Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Ledelsens evaluering

Er din virksomhed certificeret, stilles der krav om, at I løbende gennemfører Ledelsens evaluering. Men hvordan gøres det mest effektivt og hvad kan vi lære af de virksomheder, der lykkes bedst med at gennemføre Ledelsens evaluering.

Dato

25.11.2025

Sted

Odense

Bureau Veritas
Kursus
Root Cause Analysis (RCA)

Årsagsanalyse bruges til at forbedre produktkvalitet, minimere sikkerhedsrisici og opfylde regulative krav. Det hjælper virksomheder til at identificere de underliggende årsager til afvigelser, så de kan implementere nødvendige ændringer for at forhindre gentagelse. Dette kan omfatte alt fra kvalitetsproblemer i et produkt til fødevaresikkerhedsproblemer som kemiske-, mikrobiologiske- og fremmedlegemerisici. Desuden anvendes årsagsanalyser ofte til dokumentationen af løsninger på eventuelle problemer eller hændelser, som er nødvendige ifølge regler, regulativer og ledelsesstandarder. Her er forståelsen for forskellen mellem korrigerende – og forebyggende handlinger nøglestenen.

Dato

25.11.2025

Tid

08:30

Sted

Kgs Lyngby