Nu rammes dansk e-handel af tilbagegang

Danskerne handler stadig ofte på nettet – men de bruger færre penge end før. Det har man mærket blandt netbutikker i andet kvartal, hvor omsætningen er faldet.

Nu rammes dansk e-handel af tilbagegang.

30.08.2022

SCM.dk

Da coronakrisen ramte Danmark, blev der sat ekstra fart på forbrugernes digitale køb. Det mærkede man blandt andet hos netbutikken Gucca.dk, der sælger alt fra bøger og legetøj til boliginteriør.  

2022 har været lidt en anden oplevelse, forklarer netbutikkens adm. direktør, Chris Vandborg: 

”Vi har set en tilbagegang i omsætningen i 2. kvartal sammenlignet med samme periode sidste år. Og vi så det samme i 1. kvartal”.

Gucca.dk er langt fra alene om at se omsætningskurven dykke. I den seneste kvartalsanalyse fra Dansk Erhverv svarer over halvdelen (53 procent) af virksomhederne, at de oplevede et omsætningsfald i 2. kvartal sammenlignet med samme kvartal sidste år.  

Læs også: Forbrugerne holder fast i dagligvarehandel på nettet

For flere er der tale om et markant fald – hver femte oplevede således nedgang på mellem 15 og 25 procent, mens 17 procent kunne se omsætningen dykke med mindst 25 procent. 

Analysen viser også, at nedgangen rammer stort hele branchen; store og små såvel som ”rene” netbutikker og omni-channel-virksomheder.  

Nettet er stadig populært, men forbrugernes økonomi er presset 

E-handlen har siden fødslen haft vokseværk, og derfor kunne tilbagegangen umiddelbart godt springe lidt i øjnene – på den negative måde. Der er dog ikke behov for dyb bekymring, mener Niels Ralund, e-handelsdirektør i Dansk Erhverv, som også pointerer, at tallene sammenlignet med 2019 er fine: 

”Analysens resultater passer meget fint på det, jeg hører, når jeg taler med vores medlemmer. Så jeg er faktisk ikke overrasket. Og jeg er heller ikke videre bekymret, for vi skal lige huske, at vi sammenligner med corona-kvartaler, hvor e-handlen jo virkelig buldrede frem”. 

Han hæfter sig også ved, at andre analyser fra Dansk Erhverv viser, at forbrugerne handler online stort set lige så ofte som under coronakrisen. 

Læs også: 1 ud af 2 e-handelskøb er med gratis fragt

”Den faldende omsætning skyldes altså ikke, at forbrugerne vender netbutikkerne ryggen. Det handler primært om den historisk lave forbrugertillid, den tårnhøje inflation og de stigende omkostninger. Forbrugerne handler stadig rigtig ofte online, men de bruger færre penge”. 

Det bekræfter Chris Vandborg fra Gucca.dk.

”Vores trafik-tal for andet kvartal har faktisk været ganske fine, og i juni, juli og august havde vi flere besøgende end samme periode sidste år, men konverteringsraten er lavere. Forbrugerne holder altså på pengene”.  

Ingen panik 

Analysen for første kvartal viste nogenlunde samme tilbagegang, men trods det vurderer Niels Ralund fra Dansk Erhverv ikke, at branchen er ved at gå i panik over den faldende omsætning: 

”Vækst er selvfølgelig sjovest, men det ville være mere overraskende, hvis den vækst, vi så under corona, bare fortsatte. Sammenligner vi med 2019 tal, så ligger salget stadig højere, og jeg oplever heller ikke, at virksomhederne ikke aner, hvad de skal gøre. Der er en fornemmelse af, at vi vender tilbage til normalen efter en vanvittig tid med vild vækst, og nu skal man så fokusere på at konsolidere sig. Det er nok også en sund øvelse for mange”. 

Den dalende omsætning falder dog på et yderst uheldigt tidspunkt, uddyber han:  

”Når det ramler sammen med tårnhøj inflation og stigende omkostninger på alt fra fragt til materialer, så begynder at det at blive lidt træls, som man siger i Jylland”.

- KCP

N.C. Nielsen A/S

Sponseret

Linde skaber ny generation af gaffeltruck

AGR

Sponseret

Er dit ERP nok til lagerstyring? Sådan lukker AGR hullerne i forsyningskæden

Relateret indhold

07.02.2025SCM.dk

Logistikkens Dag vækker unges interesse for transportbranchen

06.02.2025SCM.dk

Maersk overskud på 6,2 milliarder dollar

06.02.2025SCM.dk

Månedens udfordring: Usikre tider åbner op for nye muligheder

05.02.2025SCM.dk

Esbjerg Havn rykker tættere på CO₂-neutralitet: Svitzer vælger biobrændstof

31.01.2025SCM.dk

Nu skal milliard-investering tjenes hjem: Gemini-alliancen træder i kraft

31.01.2025SCM.dk

Bring benytter elbiler i 79 danske byer til pakkeuddeling

28.01.2025SCM.dk

Udsigten til fred kan slå bunden ud af raterne

27.01.2025SCM.dk

Ever Givens blokade af Suez kostede Maersk hundredevis af mio.

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Projektledelse – metoder og værktøjer - dag

Vil du være projektleder – eller ønsker du at opkvalificere dine projektlederkompetencer? Så tilmeld dig dette kursus, som også er et diplom modul, og styrk dine evner til at planlægge, styre og følge op på projekter.

Dato

27.01.2025

Tid

09:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Projektstrategi og -organisation

Skal du til at lede projekter, – eller gør du det allerede? Så tilmeld dig kurset Projektstrategi og –organisation, som også er et diplommodul, og få indblik i virksomheders og organisationers værdiskabelse, udviklingsfaser og meget mere.

Dato

29.01.2025

Tid

09:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Forandringsledelse

Vil du lære at lede alle involverede sikkert og reflekteret gennem forandringer? Tilmeld dig dette kursus, som også er et diplommodul, og få kompetencer til at skabe vellykkede forandringer i din organisation.

Dato

06.02.2025

Tid

09:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Det personlige lederskab og forandring - dag

Udvid og styrk dine personlige ledelseskompetencer og få udviklet dine samarbejdsevner og evner til at vække tillid hos medarbejdere.

Dato

17.02.2025

Tid

09:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

Delfi Technologies A/S
Messe
Besøg Delfi Technologies på EuroCIS 2025

Delfi Technologies er klar til at byde dig velkommen endnu engang på EuroCIS – verdens førende detailhandelsmesse, som finder sted i Düsseldorf, Tyskland. Ingen anden messe giver dig det samme øjebliksbillede af, hvad der sker i den hurtigt voksende verden inden for butiksteknologi.

Dato

18.02.2025

Tid

10:00

Sted

Messe Düsseldorf

Bureau Veritas
Webinar
Webinar om CBAM

Gratis webinar om CBAM, hvor du får et generelt indblik i CBAM-reglerne, praktiske erfaringer og kommende krav.

Dato

27.02.2025

Tid

10:00

Sted

Online på MS Teams