Ny emballageproducent erstatter bobleplast med overskudsuld

Estiske Woola har udviklet en bæredygtig emballageløsning produceret af restuld, som effektivt erstatter bobleplast og andre miljøtunge materialer. Nu gør virksomheden klar til at arbejde med Danmark. Interessen er stor blandt danske virksomheder.

Estiske Woola har udviklet en bæredygtig emballageløsning produceret af restuld, som effektivt erstatter bobleplast og andre miljøtunge materialer. Nu gør virksomheden klar til at arbejde med Danmark. Interessen er stor blandt danske virksomheder. Foto: Woola.

22.09.2022

SCM.dk

Mere end 200.000 ton europæisk fåreuld går hvert år til spilde, hvor størstedelen bliver brændt eller begravet. Det fik i 2019 Anna-Liisa Palatu, Jevgeni Širai og Katrin Kabun til at undre sig. De drev en e-handelsvirksomhed og oplevede udfordringerne ved at finde bæredygtige alternativer til emballagebeskyttelse.
For at løse problemet startede de virksomheden Woola. Missionen var: At udvikle emballageløsninger, der er fremstillet af rester fra fåreuld, som effektivt kan erstatte fossilbaseret bobleplast og andre miljøtunge emballager.
Woolas uldemballage har siden vist sig at være en stor succes. Nu er virksomheden klar til det danske marked, hvor der i 2020 blev leveret omkring 180,6 millioner pakker på markedet for kurer-, ekspres- og pakkepost.

”Det danske marked har fra start været en prioritet for os. De danske forbrugere elsker e-handel og købte i 2021 for knap 182 mia. kr. på nettet. Det bliver til millioner af forsendelser, hvor bobleplast og -kuverter stadig udgør en for stor andel. De både bør og kan erstattes med et mere bæredygtigt alternativ. Så hvorfor ikke erstatte klimabelastende plast med et komposterbar restuld fra fåreklipning”, spørger Anna-Liisa Palatu, CEO og co-founder hos Woola.

Læs også: Fibre fra sukkerroer er nøgleingrediens i ny papiremballage

Woola er bredt kendt for deres kreative emballageløsning og er i dialog med flere interesserede danske virksomheder, som efterspørger bæredygtige alternativer.

”Der er stor vilje blandt danske e-handelsvirksomheder til mere bæredygtige løsninger inden for emballering og indpakning. Er vi i stand til at præsentere vores løsninger klart og præcist, så er potentialet stort i Danmark”, siger Anna-Liisa Palatu.

Efterspørger alternativer
Woola har vakt interesse hos den danske møbelproducent, TAKT, som sælger cirkulære bæredygtige designmøbler. Hos TAKT produceres alle møbler som komponenter, der samles af kunden selv. Under fragt betyder det syv gange så mange stole på samme plads, som sammen med en række andre bæredygtige designvalg sikrer et markant mindre klimaaftryk. Selv om virksomheden allerede arbejder med mindre forsendelser og genbrugspap til emballage, eftersøger TAKT bæredygtige alternativer, der samtidig kan forhindre stød og ridser under forsendelse.

”Vi vil ikke nøjes med blot at være bæredygtige på vores møbler. Vi ser på alle led af møblets liv, og her er indpakning og emballage en vigtig del af vores cirkulære og bæredygtige regnestykke. Desværre er indpakning og emballage en ret udfordret kategori, hvor nogle af de bæredygtige løsninger, som vi efterspørger, endnu ikke har været tilgængelige. Så vi glæder os over, at virksomheder som Woola – og forhåbentligt mange flere – de kommende år vil komme med løsninger, som kan sikre, at vi kommer helt i mål. Der er behov for at skubbe udviklingen for bæredygtig emballage fremad”, siger Henrik Taudorf Lorensen, CEO & Founder, TAKT.

- PiB

amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

ESG i forsyningskæden: Sådan gentænker du risikostyring i en verden i forandring

Consafe Logistics

Sponseret

Smarter warehouse automation – lessons from a global retailer

Relateret indhold

05.11.2025SCM.dk

Fokus på resiliens i forsyningskæden skaber stejl kurve for virksomhedsopkøb

04.11.2025SCM.dk

Naturen skal give afkast: Ny dansk virksomhed vil gøre det muligt at investere i biodiversitet

04.11.2025SCM.dk

Global handel demonstrerer overraskende modstandskraft

03.11.2025SCM.dk

Erhvervstilliden blandt SMV’er når laveste niveau i næsten to år

03.11.2025Brother Nordic A/S

Sponseret

Linerless labels: Spar penge, tag hensyn til miljøet og minimer spild

03.11.2025SCM.dk

Valg af søfragts-partner kan gøre kæmpeforskel for dit scope 3 (og bundlinjen)

31.10.2025PALOMAT

Sponseret

Kom til Automationsdag hos BILA - Oplev automation hands on🤖

31.10.2025SCM.dk

Kombinationen af fysisk og psykisk pres fordobler risikoen for tidlig tilbagetrækning

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
Dematic
Messe
Logistik & Transport

Logistik & Transport is the Nordic region’s leading trade fair and conference for logistics and transport solutions, held annually at Svenska Mässan in Gothenburg. The event is the key meeting place for the entire logistics and transport industry. It brings together stakeholders from all parts of the sector to network, exchange experiences, and create new business opportunities.

Dato

04.11.2025

Tid

09:00

Sted

Gothenburg

Dansk Standard
Kursus
Sådan integrerer du et energi- og miljøledelsessystem, ISO 50001 og ISO 14001

Ledelsesstandarderne for miljøledelse ISO 14001 og energiledelse ISO 50001 har begge til hensigt at understøtte organisationer i at opnå løbende forbedringer af deres miljø- og energiforhold. På kurset bliver du introduceret til standardernes krav og får indsigt i, hvordan de to standarder kan integreres i et samlet ledelsessystem.

Dato

05.11.2025

Sted

Dansk Standard, 12 etage, Lokale 0, Göteborg Plads 1, 2150 Nordhavn

Dansk Standard
Kursus
Diplomkursus i Energiledelse - ISO 50001

Med ISO 50001 bliver du klar til at efterleve det nye Energy Efficiency Directive, der i 2024 vil gøre det lovpligtigt for flere virksomheder end hidtil at implementere et certificeret energiledelsessystem eller gennemføre et energisyn.

Dato

05.11.2025

Sted

Dansk Standard, Nordhavn

Bureau Veritas
Kursus
Intro til NIS2

- Hvad er det, hvad betyder det, og hvordan kommer vi i gang?

Dato

05.11.2025

Tid

08:00

Sted

Fredericia

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Afvigelseshåndtering og årsagsanalyse

I forbindelse med lukning af afvigelser og andre interne udfordringer er det meget vigtigt at få lavet en ordentlig årsagsanalyse. Årsagsanalysen laves for at identificere de grundlæggende eller underliggende årsager, få dem rettet og dermed forhindre gentagelser. Det sker jo af og til, at vi løser det samme problem igen og igen.

Dato

06.11.2025

Sted

Odense

Implement Consulting Group
Webinar
Unlock revenue growth in manufacturing’s after-sales business

The value of market data in transforming after-sales strategies

Dato

06.11.2025

Tid

08:00

Sted

Online