Ny feederrute til Aalborg Havn – fransk rederigigant skal til det nordjyske

Verdens tredjestørste rederi, franske CMA CGM, har fået en ny fragtrute, der i fremtiden ugentligt vil bringe et af rederiets containerskibe forbi havnen i Aalborg.

Containertrafikken til og fra Aalborg Havn er steget de seneste par år. Nu har havnen udvidet med endnu en feederrute. Foto: Aalborg Havn. .

05.01.2016

SCM.dk

Det har ikke ligefrem været en dårlig jul for Aalborg havn. Sidst i december blev det nemlig offentliggjort, at et af det største rederier i verden, franske CMA CGM, har lavet en aftale med havnen, der kobler Aalborg Havn på en ny feederrute fra rederiet.

Ruten forbinder havnen i Aalborg med ”kollegaer” i Hamborg, Fredericia, Helsingborg og Halmstad. Det er containerskibet MV Emilia, der med sine 122 meter i længden og kapacitet på 700 TEU ugentligt vil lægge vejen forbi Nordjylland, oplyser Aalborg Havn.

Læs også: Øget godsomsætning i de store danske havne

”Den nye aftale er en milepæl i den positive udvikling, som Aalborg Havn er inde i. Vi er de seneste år vokset til Danmarks fjerde største containerhavn med en samlet markedsandel på otte procent, og med den nye aftale med CMA CGM kan vi tiltrække yderligere aktiviteter til Aalborg og Nordjylland”, siger salgs- & marketingchef fra Aalborg Havn A/S, Ole Brøndum.

Aalborg havn har siden 2010 haft en ugentlig feederrute til Rotterdam og Göteborg. Det er rederiet X-Press, der har ruten, men den sejles også af shippingfirmaer som APL, Evergreen og mange andre.

Den nye feederrute er derimod en own carrier-rute, hvilket betyder, at det er CMA CGM’s egne containere, der sejler ruten.

Læs også: 2014 blev et rekordår for Aalborg Havn

Containerskibet MV Emilia har allerede gæstet Aalborg Havn, hvor interessen for ruten ikke har været umærkbar:

”Midt- og Nordjylland har en stor koncentration af fødevarevirksomheder, og CMA CGM satser specielt på køle- og frysecontainere, der anvendes til slagterivarer, fisk, mejerivarer med videre. Derudover naturligvis tørlast”, fortæller Ole Brøndum.

I 2014 håndterede Aalborg Havn knap 63.000 containere (TEU). Heraf stod den faste Rotterdamrute for ca. 25 procent, mens Grønlandstrafikken tegnede sig for godt 70 procent.

-CHM

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Når gaffeltrucken koster mere end den giver

Hans Schourup A/S

Sponseret

Humanoide robotter – den næste game changer i logistik og produktion

Relateret indhold

19.12.2025SCM.dk

DMI åbner ny vejr-tidsmaskine til brug for grønne forretninger og klimatilpasning

18.12.2025SCM.dk

Dansk model skal samle et grønt europæisk energisystem

16.12.2025SCANLOX ApS

Sponseret

AMR er mere end bare en trend

16.12.2025SCM.dk

Her er Europas bedste supply chain leder 2025

15.12.2025SCM.dk

EU om grøn strøm: Nyt udspil skal sænke elregningen og styrke uafhængigheden

11.12.2025SCM.dk

ESG-rapportering: Omnibussen er nu et skridt tættere på målstregen

10.12.2025SCM.dk

Global handel vokser fortsat trods masser af forstyrrelser

09.12.2025SCM.dk

Få det fulde overblik over forsyningskæden – direkte i din indbakke

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Seneste temaer

Se alle

Events

Se alle