Ny kampagne skal tiltrække flere til transportfaget

Transportfaget har fået et blakket ry og flere unge vælger jobbet som lastbilchauffør fra. Det kan mærkes i branchen, der mangler de unge. Ny kampagne skal vende kurven.

Ny kampagne fra Transporten Udviklingsfond skal sætte fokus på alle fordelene ved at være lastbilschauffør. Foto: Transportens Udviklingsfond..

10.05.2016

SCM.dk

4.000 chauffører. Så mange vil transportfaget mangle om få år, hvis ikke tendensen vender.

Den nedadgående kurve skyldes i høj grad et negativt ry, hvor jobbet som lastbilchauffør sættes i forbindelse med lavstatus og ensomhed. Det er misvisende og ærgerligt, mener 3F og ATL, der nu vil gøre noget ved situationen.

Forældre og positive førerhushistorier skal i spil
Transportens Udviklingsfond (TU), et samarbejdet mellem netop 3F og ATL, sætter derfor nu ressourcer af til en omfattende kampagne rettet både mod de unge, men også forældrene. Formand for TU, Jørgen Aarestrup fra 3F, forklarer:

"Vi er oppe mod en tendens til, at mange unge ikke overvejer ret mange andre muligheder end gymnasiet, når folkeskolen er afsluttet. Derfor er kampagnen i lige så høj grad målrettet forældrene”, siger han og fortsætter:

”Når de taler med deres børn om forskellige muligheder, skal de også kunne pege på uddannelsen som lastbilchauffør, hvilket sker alt for sjældent. Der er ingen tvivl om, at der er gode fremtidsmuligheder inden for transportfaget. Det vil vi med denne kampagne gøre alt, hvad vi kan for at vise”.

Læs også: Brancheforening: chauffører i Danmark skal opkvalificeres

Direktør fra ATL, Lars William Wesch, forklarer endvidere hvad det er kampagnen skal fremhæve ved branchen:

"Som chauffør har man et selvstændigt arbejde med et stort ansvar. Det er et udadvendt job, hvor man er tæt på kunderne, og man får en god overenskomstmæssig løn. De positive sider ved at være chauffør er trængt i baggrunden de senere år. Dem skal vi have frem nu”, understreger han.

Kampagnen skal nå ud til de unge kvinder og mænd via sociale medier, en kampagnehjemmeside, digitale annoncer og forskellige events. Et af de events løber af stablen inden længe i Greve kommune, hvor en specialindrettet lastbil skal få flere til at finde vejen til førerhuset.

Greve vil fremme transportfaget
Greve kommune kan se behovet for flere lastbilschauffører og har derfor inviteret TU’s specialindrettede lastbil til at tage plads foran Greve Rådhus torsdag den 19. maj.

Lastbilen skal skabe fokus på og interesse for transportbranchen og friste både unge og ledige med en uddannelse som chauffør. Lastbilen indeholder en simulator, så man kan fornemme, hvordan det er at sidde bag rettet og styre det store køretøj.

Læs også: Danske Fragtmænd vil styrke medarbejderne med uddannelse

”Greve er et transportknudepunkt og vi har mange logistikvirksomheder. Derfor er det vigtigt for os at kunne imødekomme virksomhedernes efterspørgsel for arbejdskraft”, siger Greves borgmester, Pernille Beckmann, om det kommende event.

-CHM

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Ny Toyota Traigo48-serie med uovertruffent design og banebrydende ydeevne

Apport Systems A/S

Sponseret

Lagerstyring på autopilot - få dit lager til at tænke selv

Relateret indhold

29.04.2025KNAPP A/S

Sponseret

Grossist investerer i fremtidens kundebehov

28.04.2025SSI Schäfer

Sponseret

Apotea og SSI SCHÄFER fortsætter deres langsigtede partnerskab

28.04.2025Brother Nordic A/S

Sponseret

Tag din lagerstyring til nye højder med RFID-labels

28.04.2025SCM.dk

Lageret kan ikke længere bare ’kaste flere folk ind’ i højsæsoner

28.04.2025Swisslog

Sponseret

Interview med Swisslogs Predrag Djukanovic om AMR'er og den rolle, de spiller i fremtiden for lagre og forsyningskæder.

28.04.2025Körber Supply Chain DK A/S

Sponseret

Hvorfor den rigtige software er nøglen til succesfuld lagerautomatisering

28.04.2025Hans Schourup A/S

Sponseret

Effektiv lagerstyring med fokus på bæredygtighed

28.04.2025Apport Systems A/S

Sponseret

Sådan får du flow i intralogistikken med MES og WMS i samspil

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle