Ny rapport: CO2-reduktion i transporten er ikke så dyr endda

Det vil være langt billigere at nedbringe transportsektorens CO2 i 2030 end tidligere antaget, viser ny rapport

CO2-reduktionen i transportsektoren skal, ifølge en ny rapport, ske ved en gradvis introduktion af allerede kendte teknologier så som 2. generations-biobrændstof samt biogas- og hybrid-elbiler i bilflåden..

21.12.2015

SCM.dk

Hidtil har CO2-nedbringende tiltag på transportområdet haft ry for at være en omkostningsfuld affære. Men en ny rapport, bestilt af Energifonden og udarbejdet af konsulenthuset Ea Energianalyse, viser nu et andet billede.

Læs også: Norden: Mere fokus på CO2 fra transport

I rapporten ’Grøn roadmap 2030’ fremgår det, at der kan skæres godt en tredjedel af CO2-udledningen fra transportsektoren i 2030 i forhold til 2005 for en pris på omkring 1.000 kroner per ton CO2. Det skriver ingeniøren.dk.

Denne reduktion vil ske ved en gradvis introduktion af allerede kendte teknologier så som 2. generations-biobrændstof samt biogas- og hybrid-elbiler i bilflåden. I alt vil det, ifølge rapporten, koste 4,1 mia. kroner for hele perioden.

Til en sammenligning vil de CO2-reducerende tiltag i transporten ifølge det officielle klimakatalog koste mellem 1.499 kroner per ton CO2 for det billigste tiltag og 13.460 for det dyreste.

At der er så stor forskel på de to beregninger kommer også bag på formand for Energifonden og for styregruppen på projektet, Anne Grete Holmsgaard:

”Vi er selv blevet overraskede over, at det er så relativt billigt at nå en reduktion på 35 procent ved hjælp af eksisterende teknologier”, siger hun til ingeniøren.dk.

Stor prisforskel
En del af forklaringen på prisforskellen skal findes i de perioder, som de respektive beregninger tager udgangspunkt i. Mens virkemidlerne i det officielle klimakatalog kun er beregnet frem til 2020, ser rapporten ’Grøn roadmap 2030’ -som navnet antyder - længere frem. Det betyder blandt andet, at det i rapporten fremgår, at investeringerne i elbiler begynder at tjene sig selv hjem i slutningen af perioden frem mod 2030.

Læs også: Transportfremtiden ser lysegrøn ud 

Desuden medregnes de såkaldte forvridningstab, der kommer fra valg af virkemidler, ikke i ’Grøn roadmap’s beregninger. Forvridningstab skygger nemlig for de reelle omkostninger til blandt andet nye teknologier, mener partner i Ea Energianalyse, civilingeniør Hans Henrik Lindboe.

”Forvridningstab kan blafre op og ned, alt efter hvilket virkemiddel man vælger, og kan faktisk også blive negativt. Derfor er det vigtigt at adskille diskussionen af virkemidlerne fra målene, fordi et uklogt eller ineffektivt virkemiddel sagtens kan dræbe en ellers fornuftig teknologi”, siger han til ingeniøren.dk.

Han forklarer, at Klimakatalogets høje priser skyldes, at man eksempelvis ved brug af biobrændstoffer regner med et stort afgiftstab på grund af øget grænsehandel.

I rapportens styregruppe har der i øvrigt siddet repræsentanter for FDM, Dansk Energi, Energi- og Olieforum, Dansk Elbilalliance samt Dansk Transport og Logistik.

Læs rapporten her

-SSM

amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

Du kan ikke styre det, du ikke kan se: Håndtering af miljømæssige risici i globale forsyningskæder

Consafe Logistics

Sponseret

[Webinar] Smarter warehouse automation – lessons from a global retailer

Relateret indhold

11.11.2025SCM.dk

Nordjyllands lagerlokaler bliver hurtigt lejet ud i takt med lavt nybyggeri

11.11.2025SCM.dk

Efterspørgslen efter moderne logistikejendomme stiger i Aarhus

10.11.2025SCM.dk

Maersk åbner gigantisk logistikcenter i Malaysia

10.11.2025WITRON Group

Sponseret

50 percent less workforce - 50 percent fewer truck trips

06.11.2025Consafe Logistics

Sponseret

[Webinar] Smarter warehouse automation – lessons from a global retailer

06.11.2025Element Logic Danmark

Sponseret

Datadrevet lageroptimering i praksis: Sådan skaber softwareplatformen eLogiq værdi

06.11.2025Axacon A/S

Sponseret

Når lageroptælling stopper alt - og hvordan du slipper for det

31.10.2025KNAPP A/S

Sponseret

Automatiseret truck

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
Dansk Standard
Kursus
Introduktion til standarden DS 21001:2025 – Ledelsessystemer for jernbanesikkerhed

Standarden DS 21001 for jernbanesikkerhed er blevet opdateret og udkommer nu i en 2025-version. På dette 1-dagskursus præsenteres den nye standard og de væsentligste forskelle til versionen fra 2020.

Dato

13.11.2025

Tid

09:00

Sted

Kosmopol, København K

Dansk Standard
Kursus
Introduktion til standarden DS 21001:2025 - Ledelsessystemer for jernbanesikkerhed

Standarden DS 21001 for jernbanesikkerhed er blevet opdateret og udkommer nu i en 2025-version. På dette 1-dagskursus præsenteres den nye standard og de væsentligste forskelle til versionen fra 2020

Dato

13.11.2025

Tid

09:00

Sted

Kosmopol, Fiolstræde 44, 1171 København K

Dansk Standard
Kursus
Functionel safety - ISO 13849

Dette kursus handler om konstruktion af sikkerhedsrelaterede styresystemer i henhold til ISO 13849-1.

Dato

13.11.2025

Tid

09:00

Sted

3S, Fredericia

Roima Intelligence
Webinar
Webinar: SCM + WMS accelererer modebranchens time-to-market

På dette webinar sætter ROIMA og e-SCM Solutions fokus på, hvordan samarbejde og udveksling af data på tværs af forsyningskæden er altafgørende og viser, hvordan moderne SCM- og WMS-løsninger i samspil kan accelerere time-to-market.

Dato

13.11.2025

Tid

11:00

Sted

Microsoft Teams

RELEX Solutions
Webinar
Webinar: Beyond the Blind Spots: AI-Powered Merchandising That Actually Works

Join RELEX and Suzy Monford, CEO of Food Sport International, to learn how AI-powered merchandising helps retailers detect shifts earlier, act more quickly, and ensure every decision counts.

Dato

13.11.2025

Tid

18:00

Sted

Online

Dansk Standard
Kursus
ISO/IEC 27001 Lead Implementer - certificeret af PECB

Få bevis på dine kompetencer med den internationale certificering i informationssikkerhed, ISO/IEC 27001 Lead Implementer.

Dato

17.11.2025

Sted

IDA Conference, Kalvebod Brygge 31-33, 1780 København V