Ny standard gør op med brug-og-smid-væk-kulturen

Danmark står i spidsen for udviklingen af en ny europæisk standard, der skal give virksomhederne konkrete værktøjer til at tænke genbrug, genanvendelse og reparerbarhed ind i designfasen af nye produkter. Forbrugerrådet glæder sig over den nye standard, som kan være med til at gøre op med brug-og-smid-væk-kulturen.

Danmark står i spidsen for udviklingen af en ny europæisk standard, der skal give virksomhederne konkrete værktøjer til at tænke genbrug, genanvendelse og reparerbarhed ind i designfasen af nye produkter. Forbrugerrådet glæder sig over den nye standard, som kan være med til at gøre op med brug-og-smid-væk-kulturen. Foto: Arkivfoto..

02.02.2023

SCM.dk

Vaskemaskinen går altid i stykker, når garantien er udløbet. Et opkald til en reparatør afslører, at det ikke kan betale sig at få maskinen fikset, hvis det overhovedet kan lade sig gøre at få reservedele. De fleste forbrugere sukker, køber en ny vaskemaskine og sender den gamle på genbrugsstationen.
Det samme gælder, når kaffemaskinen, computeren eller mobiltelefonen går i stykker. Ifølge en forbrugerundersøgelse fra 2020 lavet i Region Hovedstaden er det netop køkkenudstyr, mobiltelefoner og computere, der ikke bliver repareret, fordi det i praksis ikke er muligt, eller er dyrere end at købe nyt.

”Når man køber nyt, er det vigtigt at anskaffe ting, som kan repareres, men det er svært for den almindelige forbruger at gennemskue, om det er muligt. Ligesom det nærmest kræver en ph.d.-grad at finde ud af, hvor lang holdbarhed et produkt har”, siger chefkonsulent i Forbrugerrådet Tænk, Vagn Jelsøe.

Ifølge en undersøgelse af Ingeniørforeningen IDA forsøger kun 40 procent af danskerne at få repareret elektronik, der er gået i stykker, og dem, der forsøger, vil hurtigt opdage, at mange ting ikke er skabt til at blive skilt ad, ligesom det ikke er muligt at skaffe reservedele.
Nu skal en kommende europæisk standard for cirkulært design gøre op med brug-og-smid-væk-kulturen som et led i den grønne omstilling. Når vi køber nyt i stedet for at reparere eller genbruge vores opvaskemaskine, elkoger eller fjernsyn, er det nemlig en rigtig dårlig løsning for både klima og miljø.

”For mange produkter gælder det, at produktionen og bortanskaffelsen er en større miljøbelastning end selve brugen. Derfor er der brug for en cirkulær forretningsmodel, der gør op med brug- og-smid-væk-mentaliteten”, understreger Vagn Jelsøe.

Forbrugerrådet efterlyser længere reklamationstid, bedre information om et produkts levetid, holdbarhed, reparerbarhed, skattefradrag for reparationsudgifter samt adgang til reservedele og opdateringer gennem hele produktets levetid. Og netop holdbarhed, reparerbarhed og muligheden for at udskifte reservedele er nogle af de aspekter, som den kommende europæiske standard adresserer.

Levetiden af produkter skal forlænges
Dansk Standard står sammen med Holland i spidsen for udviklingen af den nye standard for cirkulært design, som er udarbejdet under EU’s ecodesign-direktiv. En lang række danske og europæiske virksomheder og andre aktører deltager i arbejdet, hvor alle med viden om cirkulært design kan bidrage.

”Det er vigtigt, at vi får optimeret brugen af ressourcer, minimeret mængden af affald, fremtidssikret brugen af ressourcer og forlænget levetiden på vores produkter ved at opgradere, genbruge eller genanvende dem”, siger Jesper Jerlang.

Han er Sustainability Manager hos Aasted ApS og er en af de danskere, der deltager i udarbejdelsen af den nye standard sammen med Miljøstyrelsen, WindowMaster og Danfoss Drives.

”At tænke den cirkulære model ind allerede i udviklingen og designet af produktet er vigtigt for virksomhederne. Derfor er det rigtig godt at få en standard, som hjælper virksomhederne med at komme hurtigere i mål”, siger Jesper Jerlang.

Tidligere var udformningen og ydeevnen vigtig, når en virksomhed udviklede et nyt produkt. I dag skal producenten også forholde sig til, om et produkt kan repareres eller genanvendes, holdbarhed og bortskaffelse.

”Tidligere lagde virksomheder ikke vægt på, om et produkt kunne repareres, genanvendes eller genbruges. Det er en ny tankegang, som skal implementeres”, siger Jesper Jerlang og påpeger, at der er svært at optimere på alle parametre.

Læs også: Konkurrenter i Thy går sammen om genbrug

”Hvis man optimerer genanvendeligheden, bliver det måske på bekostning af holdbarheden. Derfor er det vigtigt, at man fra begyndelsen gennemtænker, hvilke cirkulære forretningsmodeller man vil forfølge, og hvordan kan man optimere designet i forhold til det. Den nye standard kan hjælpe virksomhederne med at foretage denne afvejning”, påpeger han.

Den nye standard giver virksomhederne en lang række konkrete værktøjer, som går i detaljer med, hvordan man for eksempel giver sit produkt en bedre levetid.
”Hvis en standard skal være brugbar, skal den bygge bro mellem forskning, viden og det helt praktiske i virksomheden. Det synes jeg, den nye standard gør”, siger Jesper Jerlang.

Fokus på service, reparation og optimering
Aasted, der producerer produktløsninger til chokolade-, bageri- og konfektureindustrien, er begyndt at bruge elementer fra den nye standard. Virksomheden arbejder på at optimere levetiden på maskinerne ved at ændre designet, så det bliver nemmere at udskifte komponenter og øge fokus på servicedelen. Jesper Jerlang forventer, at standarden bliver et vigtigt redskab for virksomhedens produktudviklere.

”Det bliver en god hjælp til systematisk at kunne optimere designet og vælge de rigtige løsninger”, siger han.

Hvor hver maskine tidligere var et projekt i sig selv, er Aasted begyndt at fokusere på modulløsninger og standardiseringer af maskiner, da det er nemmere at servicere, reparere og optimere dem.

”Vi er lige gået i gang med næste trin, nemlig at finde ud af hvordan vi bedst optimerer designet, så mest muligt kan genanvendes, når produktet skrottes, og hvordan vi får givet den viden videre til vores kunder”, siger Sustainability Manageren.

Aasted har 20 servicemontører rundt omkring i verden til at servicere deres produkter.

”Vi vil gerne hjælpe vores kunder med at vedligeholde, reparere og renovere maskinerne, så de fordobler deres levetid, og vores målsætning er, at halvdelen af vores indtjening skal komme fra serviceydelser i 2030”, siger Jesper Jerlang.

Standarden for cirkulær design forventes at blive udgivet i foråret 2024, og Forbrugerrådet ser frem til den nye standard.

- PiB

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Prøv næste generation af gaffeltrucks hos Toyota Material Handling i Vejle

Slimstock Nordic

Sponseret

An opinion Making Artificial Intelligence (AI) land in supply chain practice

Relateret indhold

15.09.2025SCM.dk

EU udsætter klimamål: Uenigheder spænder ben for 2035- og 2040-mål

12.09.2025SCM.dk

Ramaskrig om producentansvar midlertidigt slukket af Regeringen

11.09.2025SCM.dk

Metalformand fortsætter som formand for Nordic IN

10.09.2025SCM.dk

Arbejdskraft er virksomhedernes vigtigste krav til kommunerne

09.09.2025SCM.dk

Dyrere elmaterialer forhaler tempoet i den grønne omstilling

08.09.2025SCM.dk

Virksomheder misser at udnytte uddannelsesmuligheder trods stor mangel på faglærte

08.09.2025SCM.dk

ESG-mål bliver styringsværktøj i lederaflønning

05.09.2025SCM.dk

Analyse afslører store forskelle i kommunale erhvervsklima

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
Dansk Standard
Kursus
ISO/IEC 27002 diplomkursus - træf de rigtige foranstaltninger

På dette kursus får du hjælp til at træffe de rigtige foranstaltninger med ISO 27002, og bliv bedre til at kvalificere og udpege de handlinger, der er nødvendige for din virksomheds informationssikkerhed

Dato

17.09.2025

Sted

Nyborg Strand, Østerøvej 2, 5800 Nyborg

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Ligestilling, Diversitet og Ledelsessystemet Introduktion til DS 5001 og ISO 30415

Ligestilling og diversitet er for alvor kommet på virksomhedernes dagsorden og flere studier peger på, at et strategisk fokus på emnet skaber robuste virksomheder, tilfredse medarbejdere og bedre bundlinjer. Med andre ord er der god grund til at have et stærkt fokus på diversitet, men hvordan får man hjulpet udviklingen og virksomhedskulturen i den rigtige retning.

Dato

17.09.2025

Sted

Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
NIS2 Foundation

Lær hvordan direktivets krav implementeres effektivt med afsæt i ledelsesstandarderne ISO 27001 og ISO 22301

Dato

17.09.2025

Sted

København

Bredana Axcite A/S
Seminar
Velkommen til SCM-dagen 2025

- banebrydende muligheder, innovative teknologier og effektive processer i Microsoft Dynamics 365 Supply Chain Management og Axcite Supply Chain modulerne

Dato

17.09.2025

Tid

09:00

Sted

AI Innovation House i Vejle

Dansk Standard
Webinar
Bliv en del af Dansk Standards SDG-netværk

Vil I være med til at sætte handling bag ordene og gøre en reel forskel med FN’s verdensmål? Så kom og hør, hvordan Dansk Standards SDG-netværk kan give jer den nødvendige indsigt og inspiration til at arbejde strategisk og målrettet med verdensmålene i jeres organisation. I bliver introduceret til en praktisk guide, der gør det lettere at omsætte ambitioner til konkret handling – uanset hvor langt I er i processen.

Dato

17.09.2025

Tid

09:30

Sted

Online på Teams

BITO Storage Systems Nordic A/S
Webinar
BITO inviterer igen til gratis webinar: 'Find den perfekte lagerløsning til din virksomhed'

Vores webinar tilbage i juni var en stor succes! Hvis du gik glip af det, så får du her en ny chance den 17. september.2025.

Dato

17.09.2025

Tid

11:00

Sted

Online via TwentyThree