Nye EU-regler på vej – men forbrugerne er uvidende om miljø- og klimaudfordringer ved bilens dæk

Ny EU-regulering sætter nu for første gang ind over for de mere end 500.000 tons slidpartikler fra dæk, som biltrafik hver år udleder til naturen i Europa. Men herhjemme er problemet i stor stil ukendt blandt forbrugerne, og 68 procent svarer i en ny, dansk undersøgelse, at de ikke tænker over miljø- og klimapåvirkningen fra dækkene på deres bil.

Foto: Michelin

24.09.2024

SCM.dk

Kun 15 procent af forbrugerne er bevidste om den miljø- og klimapåvirkning, der kommer fra dækkene på deres bil. Det viser en ny undersøgelse fra Michelin, der kortlægger forbrugernes viden og holdninger til bæredygtighed – også, når det kommer til deres daglige transport bag rattet. I undersøgelsen deltager flere end 1.000 danske bilister. Og næsten otte ud af 10 (78 procent) svarer også, at de ikke ved, at der i dag findes mere bæredygtige dæktyper[1], mens 67 procent ikke overvejer miljø- og klimapåvirkningen fra bilens dæk. 

I lyset af den nye EU-regulering (EURO7), som omhandler krav til bilindustiens emissioner og for første gang også dækslidpartkiler ved kørsel, er forbrugernes vidensniveau overraskende lavt, fastslår Claus Chouhan, salgsdirektør for Michelin i Danmark.

”Slidpartikler fra dæk har nok længe været et problem, der nok er blevet overskygget noget af diskussionen om bilers CO2-udleding. Det kan forklare forbrugernes relativt lave vidensniveau. Men alene i Europa lander over 500.000 tons slidpartikler fra dæk i naturen hver år. Derfor er det også positivt, at EU nu omfatter problemet i den nye EURO7-norm,” siger han og tilføjer:

”Dermed kommer der nu skærpede krav til industrien om at udvikle dæk, der reducerer mængden af slidpartikler. Herunder også dæk, der på sigt i højere grad består af bionedbrydelige materialer. Det arbejde er allerede i gang hos bl.a. Michelin. Men vores undersøgelse understreger, at vi sammen i bilindustrien skal blive bedre til at informere forbrugerne om de udfordringer og mulige løsninger, der er med hensyn til slidpartikler og mere bæredygtige dæk”.

Bæredygtighed skal kunne mærkes

Tendensen i undersøgelsen er, at jo mere abstrakt bæredygtighed bliver, jo mindre fanger det forbrugernes opmærksomhed. Det gælder også i relation til forbrugernes viden om og holdning til mere bæredygtige typer af dæk. Her viser tallene, at det er de nære og direkte relaterbare bæredygtighedsaspekter ved dækkene, som forbrugerne er mest opmærksom på.

”Lang levetid og energieffektivitet topper forbrugernes liste, når det handler om betalingsvillighed og bæredygtighed i forhold til bilens dæk. Det er forståeligt, da det er egenskaber, man kan relatere sig til, og som direkte påvirker bilbudgettet. Et dæk, der fx klarer 10.000 km mere i sin levetid eller har en lavere rullemodstand, sparer jo penge for forbrugeren,” forklarer Claus Chouhan.

Det er et billede, som går igen, når forbrugerne skal angive, hvilke dækegenskaber, de vil betale en merpris for. Her er der fokus på de klassiske dyder: Sikkerhed i form af vejgreb og køreegenskaber samt længere levetid for dækkene (hhv. 47 & 46 procent). Derimod er bæredygtighed kun en prioritet for 18 procent i undersøgelsen.

Nok er vi bevidste i hverdagen, men…

Michelin har også spurgt, hvordan forbrugerne vurderer sig selv i forhold til miljø- og klimabevidsthed i hverdagen. Tallene viser, at 45 procent faktisk anser sig selv som miljø/klimabevidste. Flest i hovedstadsområdet (55 procent), færrest i Nordjylland (35 procent). Også den biltype, man kører i, ser ud til at spille ind på forbrugernes selvopfattelse. Færrest dieselbilister (38%) mener, at deres vaner i hverdagen afspejler bæredygtige valg, mens det gælder for næsten 60 procent af el- og hybridbilister. 

Tre ud af ti svarer i undersøgelsen, at deres forbrug og indkøb er påvirket af, om en vare er defineret som mere bæredygtig. Dog undersøger 66 procent aldrig eller kun sjældent, hvordan en vare påvirker miljøet eller klimaet. Kun fire procent tjekker altid op på en vares bæredygtighed. En ud af fire (23 procent) tjekker oftest en vares miljø og klimaaftryk før et køb.

Bæredygtighed uden merpris

Undersøgelsen ser også på i hvor høj grad forbrugerne vil betale mere for bæredygtige produkter. Her svarer 30 procent, at de gerne betaler en merpris. Marginalt flere, 33 procent, er mindre tilbøjelige til at købe mere bæredygtigt, hvis det koster mere.  

Mad og dagligvarer topper listen over produkter, hvor forbrugerne vil betaler mere for bæredygtighed (84 procent). Men seks ud af ti vil også betale en merpris for bæredygtig mode og andre detailvarer. Mindst er betalingsviljen, når det kommer til fritid, rejser og oplevelser (41 procent). Michelins undersøgelse er udført i samarbejde med YouGov. I alt medvirker 1002 repræsentativt udvalgte danskere.


- EHS

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Prøv næste generation af gaffeltrucks hos Toyota Material Handling i Vejle

Slimstock Nordic

Sponseret

An opinion Making Artificial Intelligence (AI) land in supply chain practice

Relateret indhold

15.09.2025SCM.dk

Maersk har erklæret Generel Average efter branden på Marie Maersk

12.09.2025SCM.dk

CMA CGM kopierer Maersk og afviser ekstra gebyrer før nye amerikanske afgifter

12.09.2025SCM.dk

Millionpulje giver vognmænd nye muligheder for grøn omstilling

12.09.2025SCM.dk

Vognmænd stævner staten over ulovlige vejafgiftsbøder

11.09.2025SCM.dk

Ny beregner skal hjælpe vognmænd med at skifte til el-lastbiler

10.09.2025SCM.dk

67 containere i vandet fra skib i havnen i Long Beach

10.09.2025SCM.dk

Flere lastbiler kører nu på el - men det er stadig kun 3 procent

08.09.2025SCM.dk

Kina åbner containerrute via Nordøstpassagen

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
Dansk Standard
Kursus
Intern audit af et miljø- og kvalitetsledelsessystem

Få redskaber til at planlægge og udføre intern audit af din organisations ledelsessystem indenfor kvalitet og/eller miljø! På kurset får du styrket din forståelse af audit som værktøj til evaluering og forbedring af ledelsessystemet samt trænet din grundlæggende værktøjskasse som auditor.

Dato

16.09.2025

Sted

Dansk Standard, 12 etage, Lokale P Göteborg Plads 1 2150 Nordhavn

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
AQAP NATO Kvalitetsstandarder - grundkursus

Er din virksomhed leverandør til Forsvaret eller har I planer om at blive det? Hvis ja, vil du blive mødt af krav om bevis for efterlevelse af kravene i AQAP, som er NATOs standarder for kvalitetsstyring.

Dato

16.09.2025

Sted

Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Kvalitetskultur

Et effektivt ledelsessystem er kernen i en effektiv virksomhed og driver virksomheden frem mod sine strategiske mål. Det effektive ledelsessystem bør derfor forholde sig til sine interessenters behov og forventninger, risici og muligheder, lovkrav og ikke mindst organisationens værdier og kultur.

Dato

16.09.2025

Sted

Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
AQAP NATO Kvalitetsstandarder - grundkursus

Er din virksomhed leverandør til Forsvaret eller har I planer om at blive det? Hvis ja, vil du blive mødt af krav om bevis for efterlevelse af kravene i AQAP, som er NATOs standarder for kvalitetsstyring.

Dato

16.09.2025

Sted

Frederik VI´s Hotel, Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Auditorkursus i kvalitetsledelse

Formålet med kurset er at få et grundigt kendskab til de værktøjer og auditprincipper, der skal anvendes af auditorerne, for at virksomheden får det optimale udbytte af virksomhedens kvalitetsledelsessystem efter DS/EN ISO 9001:2015 og den interne audit.

Dato

16.09.2025

Sted

Odense

RELEX Solutions
Messe
RELEX Solutions at NRF

RELEX Solutions is heading to NRF 2025: Retail's Big Show Europe to showcase how our agentic AI transforms retail supply chain planning. Visit us at booth M-087!

Dato

16.09.2025

Sted

NRF 2025, Paris Expo Porte de Versailles