Nye EU-regler på vej – men forbrugerne er uvidende om miljø- og klimaudfordringer ved bilens dæk

Ny EU-regulering sætter nu for første gang ind over for de mere end 500.000 tons slidpartikler fra dæk, som biltrafik hver år udleder til naturen i Europa. Men herhjemme er problemet i stor stil ukendt blandt forbrugerne, og 68 procent svarer i en ny, dansk undersøgelse, at de ikke tænker over miljø- og klimapåvirkningen fra dækkene på deres bil.

Foto: Michelin

24.09.2024

SCM.dk

Kun 15 procent af forbrugerne er bevidste om den miljø- og klimapåvirkning, der kommer fra dækkene på deres bil. Det viser en ny undersøgelse fra Michelin, der kortlægger forbrugernes viden og holdninger til bæredygtighed – også, når det kommer til deres daglige transport bag rattet. I undersøgelsen deltager flere end 1.000 danske bilister. Og næsten otte ud af 10 (78 procent) svarer også, at de ikke ved, at der i dag findes mere bæredygtige dæktyper[1], mens 67 procent ikke overvejer miljø- og klimapåvirkningen fra bilens dæk. 

I lyset af den nye EU-regulering (EURO7), som omhandler krav til bilindustiens emissioner og for første gang også dækslidpartkiler ved kørsel, er forbrugernes vidensniveau overraskende lavt, fastslår Claus Chouhan, salgsdirektør for Michelin i Danmark.

”Slidpartikler fra dæk har nok længe været et problem, der nok er blevet overskygget noget af diskussionen om bilers CO2-udleding. Det kan forklare forbrugernes relativt lave vidensniveau. Men alene i Europa lander over 500.000 tons slidpartikler fra dæk i naturen hver år. Derfor er det også positivt, at EU nu omfatter problemet i den nye EURO7-norm,” siger han og tilføjer:

”Dermed kommer der nu skærpede krav til industrien om at udvikle dæk, der reducerer mængden af slidpartikler. Herunder også dæk, der på sigt i højere grad består af bionedbrydelige materialer. Det arbejde er allerede i gang hos bl.a. Michelin. Men vores undersøgelse understreger, at vi sammen i bilindustrien skal blive bedre til at informere forbrugerne om de udfordringer og mulige løsninger, der er med hensyn til slidpartikler og mere bæredygtige dæk”.

Bæredygtighed skal kunne mærkes

Tendensen i undersøgelsen er, at jo mere abstrakt bæredygtighed bliver, jo mindre fanger det forbrugernes opmærksomhed. Det gælder også i relation til forbrugernes viden om og holdning til mere bæredygtige typer af dæk. Her viser tallene, at det er de nære og direkte relaterbare bæredygtighedsaspekter ved dækkene, som forbrugerne er mest opmærksom på.

”Lang levetid og energieffektivitet topper forbrugernes liste, når det handler om betalingsvillighed og bæredygtighed i forhold til bilens dæk. Det er forståeligt, da det er egenskaber, man kan relatere sig til, og som direkte påvirker bilbudgettet. Et dæk, der fx klarer 10.000 km mere i sin levetid eller har en lavere rullemodstand, sparer jo penge for forbrugeren,” forklarer Claus Chouhan.

Det er et billede, som går igen, når forbrugerne skal angive, hvilke dækegenskaber, de vil betale en merpris for. Her er der fokus på de klassiske dyder: Sikkerhed i form af vejgreb og køreegenskaber samt længere levetid for dækkene (hhv. 47 & 46 procent). Derimod er bæredygtighed kun en prioritet for 18 procent i undersøgelsen.

Nok er vi bevidste i hverdagen, men…

Michelin har også spurgt, hvordan forbrugerne vurderer sig selv i forhold til miljø- og klimabevidsthed i hverdagen. Tallene viser, at 45 procent faktisk anser sig selv som miljø/klimabevidste. Flest i hovedstadsområdet (55 procent), færrest i Nordjylland (35 procent). Også den biltype, man kører i, ser ud til at spille ind på forbrugernes selvopfattelse. Færrest dieselbilister (38%) mener, at deres vaner i hverdagen afspejler bæredygtige valg, mens det gælder for næsten 60 procent af el- og hybridbilister. 

Tre ud af ti svarer i undersøgelsen, at deres forbrug og indkøb er påvirket af, om en vare er defineret som mere bæredygtig. Dog undersøger 66 procent aldrig eller kun sjældent, hvordan en vare påvirker miljøet eller klimaet. Kun fire procent tjekker altid op på en vares bæredygtighed. En ud af fire (23 procent) tjekker oftest en vares miljø og klimaaftryk før et køb.

Bæredygtighed uden merpris

Undersøgelsen ser også på i hvor høj grad forbrugerne vil betale mere for bæredygtige produkter. Her svarer 30 procent, at de gerne betaler en merpris. Marginalt flere, 33 procent, er mindre tilbøjelige til at købe mere bæredygtigt, hvis det koster mere.  

Mad og dagligvarer topper listen over produkter, hvor forbrugerne vil betaler mere for bæredygtighed (84 procent). Men seks ud af ti vil også betale en merpris for bæredygtig mode og andre detailvarer. Mindst er betalingsviljen, når det kommer til fritid, rejser og oplevelser (41 procent). Michelins undersøgelse er udført i samarbejde med YouGov. I alt medvirker 1002 repræsentativt udvalgte danskere.


- EHS

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Effektivitet, komfort og lavere omkostninger: Derfor vælger flere den nye Traigo48 fra Toyota

Slimstock Nordic

Sponseret

An opinion Making Artificial Intelligence (AI) land in supply chain practice

Relateret indhold

24.06.2025SCM.dk

Usikkerhed omkring Hormuz-strædet fortsætter

24.06.2025SCM.dk

Aarhus Havn sætter rekord for antal containerhåndteringer

24.06.2025SCM.dk

Advarer skibe mod at passere Hormuz-strædet

24.06.2025SCM.dk

Blue Water samler kræfterne i Aarhus

24.06.2025SCM.dk

Flere lette el-lastbiler og el-varebiler på vejene i maj

23.06.2025SCM.dk

Iran gør klar til at lukke Hormuz-strædet

19.06.2025SCM.dk

Flaskehalse i globale fragtkæder flytter fra sø til havneterminaler

19.06.2025SCM.dk

Dagligvarelogistik øger Frode Laursens omsætning med 5 procent

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
Dansk Standard
Kursus
ISO 14001 kursus: - Diplomkursus i miljøledelse

På to dage præsenteres du for det grundlæggende indhold i ledelsesstandarden ISO 14001:2025 Miljøledelse, og lærer hvordan de enkelte krav efterleves i praksis. Der vil undervejs i kurset være praktiske øvelser, der kan inspirere dig til arbejdet i din egen organisation efterfølgende. Som afslutning følger en multiple choice eksamen, som måler på din erhvervede viden og færdigheder.

Dato

18.08.2025

Sted

Dansk Standard, 12 etage, Sal 1, Göteborg Plads 1, 2150 Nordhavn

Bureau Veritas
Kursus
FSMS ISO 22000:2018 Lead Auditor Fødevaresikkerhed (CQI IRCA-certificeret)

Ved succesfuld gennemførelse af vores CQI and IRCA-certificeret FSMS ISO 22000:2018 Lead Auditor Fødevaresikkerhedskursus vil du være i stand til at planlægge, gennemføre og afrapportere effektive 1., 2. og 3. parts audits af ledelsessystemer i henhold til kravene i ISO 22000:2018.

Dato

18.08.2025

Tid

08:30

Sted

Vejle

Bureau Veritas
Seminar
ISO 9001 inspirationsseminar

ISO 9001 Inspirationsseminaret giver dig en grundlæggende forståelse for formål, baggrund og indhold for ISO 9001 standarden, som er en af de første og mest udbredte standarder og derfor betegnes som ”moderen af alle standarder”.

Dato

21.08.2025

Tid

08:30

Sted

Fredericia

Bureau Veritas
Seminar
ISO 9001 inspirationsseminar

ISO 9001 Inspirationsseminaret giver dig en grundlæggende forståelse for formål, baggrund og indhold for ISO 9001 standarden, som er en af de første og mest udbredte standarder og derfor betegnes som ”moderen af alle standarder”.

Dato

21.08.2025

Tid

08:30

Sted

Fredericia

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Få styr på de nye krav om energiledelse, energi- og klimasyn baseret på BEK 761/2024

Er din virksomhed omfattet af Bekendtgørelsen, skal I sikre, at I opfylder de nye krav. På dette 2,5-times online minikursus, giver vi dig den viden, du har brug for for at leve op til de nye krav.

Dato

21.08.2025

Tid

09:00

Sted

Online

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
ISO/IEC 27001 Lead Auditor – Certificeret af PECB

Få bevis på dine kompetencer som ISO/IEC Lead Auditor med den internationale certificering fra PECB.

Dato

25.08.2025

Sted

Copenhagen