Nye muligheder for digitale forhandlere

Vicepræsident for Bigcommerce i EMEA, Mark Adams, giver sit bud på syv vigtige trends og råd, som kan hjælpe B2B-aktører i det nye år.

Et nyt år er skudt i gang med nye muligheder for digitale forhandlere, der investerer i modernisering. Foto: 123rf.com

17.01.2024

SCM.dk

Et nyt år er skudt i gang. Og 2024 er mulighedernes år for digitale forhandlere, der investerer i modernisering.
Sådan lyder vurderingen fra Mark Adams, vicepræsident for BigCommerce i EMEA - en amerikansk og børsnoteret SaaS-platform, der bruges af B2C- og B2B-virksomheder i omtrent 150 lande.

“I B2B-nethandel er køberne erfarne, mens mange sælgere stadig har meget at lære fra B2C-aktørerne. 2024 er mulighedernes år for nethandlere, som satser på modernisering i form af hyperpersonalisering, omnichannel-strategier og AI”, siger Mark Adams.

Vurderingen kommer på baggrund af en BigCommerce undersøgelse; “Global B2B Buyer Behavior Report”. Undersøgelsen viser, at virksomheder i stigende grad forventer den samme online shoppingoplevelse, som når de handler som forbrugere. Desuden viser undersøgelsen, at hele 40 procent af respondenterne mener, at nøjagtige priser og fragtomkostninger var de mest frustrerende faktorer ved at handle på digitale B2B-platforme. Samtidig mener henholdsvis 29 og 28 procent, at langsomme websites og dårlig kundeservice skaber størst frustration.

Ifølge Marks Adams er det på tide, at B2B-forhandlere adresserer ineffektivitet og flaskehalse i driften og forbedrer markedsføringen og kundeoplevelsen ved hjælp af teknologiske værktøjer.

“I 2024 vil B2B-miljøet blive endnu mere digitalt, datadrevet og effektivitetsorienteret - og med stærkt fokus på at udnytte teknologiske fremskridt. Her vil for eksempel avanceret personalisering gennem AI bidrage til skræddersyede kunderejser baseret på forretningsbehov, købshistorik og adfærdsanalyse”, siger han.

Mark Adams giver her sine bedste råd og peger på trends for 2024:

1. E-handel bliver endnu mere central i B2B-købsrejsen: Virksomheder, der via EDI sælger fra lager og gennem for eksempel telefon og email, vil bruge e-handel som den centrale portal, hvor købere kan se, administrere og opdatere alle interaktioner, inklusiv tilbudsforespørgsler, genbestilling og fakturabetaling.

2.AI og hyper-personalisering: Onlineforhandlere bør forberede sig ved at investere i AI-drevne CRM-systemer, der analyserer kundedata og giver indsigt til personaliseret markedsføring og salg.

3. Onlineforhandlere bør udnytte AI-applikationer til at optimere priser, administrere lager og forebygge svindel.

4.Teams bør trænes i at forstå AI-indsigter for at personalisere kundeinteraktioner, med fokus på personaliserede e-mailkampagner og skræddersyede produkttilbud. E-handelsplatforme bør være udstyret med AI-funktioner til realtids kundeanalyse og personaliserede brugeroplevelser.

5. Chatbots og virtuelle assistenter vil blive mere sofistikerede og tilbyde øjeblikkelig support og assistance til produkter og transaktioner.

Læs også: Selv de bedste algoritmer har svagheder

6. En etisk tilgang til databrug og kunders privatliv vil være afgørende for at implementere AI og personaliseringsstrategier, herunder for realtids markedsanalyse og automatiserede salgsprocesser.

7. Omnichannel-strategier vil dominere. E-handel bør være tæt integreret med offline salgskanaler, for eksempel ved brug af CRM og ERP-systemer til at synkronisere kundedata og lagerinformation på tværs af onlinebutikker, fysiske forretninger og tredjeparts-markedspladser. Kommunikationen og brandoplevelsen bør være konsekvent på tværs af kanaler, og kunderne skal opleve fleksibilitet i, hvordan de interagerer og køber, både online, via mobilapps og personligt.

/ PiB

amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

ESG i forsyningskæden: Sådan gentænker du risikostyring i en verden i forandring

Consafe Logistics

Sponseret

Smarter warehouse automation – lessons from a global retailer

Relateret indhold

05.11.2025SCM.dk

Techgiganter satser grønt - og sværmer for Trump

29.10.2025SCM.dk

AI skal forkorte oplæring i produktionen

28.10.2025SCM.dk

Stor fusion inden for data- og AI-beskyttelse

27.10.2025SCM.dk

Grøn fremdrift for jyske SMV’er

27.10.2025Descartes

Sponseret

Customs Assured øger produktiviteten med AI-drevet toldautomatisering fra Descartes og AiDock

23.10.2025SCM.dk

Termiske droner afslører varmetab og sparer fjernvarmen for millioner

23.10.2025SCM.dk

Nordjylland bliver centrum for europæisk rumteknologi

22.10.2025SCM.dk

Fra universitetslaboratorier til verdensrummet – Nordjyllands rumeventyr tager fart

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Afvigelseshåndtering og årsagsanalyse

I forbindelse med lukning af afvigelser og andre interne udfordringer er det meget vigtigt at få lavet en ordentlig årsagsanalyse. Årsagsanalysen laves for at identificere de grundlæggende eller underliggende årsager, få dem rettet og dermed forhindre gentagelser. Det sker jo af og til, at vi løser det samme problem igen og igen.

Dato

06.11.2025

Sted

Odense

Implement Consulting Group
Webinar
Unlock revenue growth in manufacturing’s after-sales business

The value of market data in transforming after-sales strategies

Dato

06.11.2025

Tid

08:00

Sted

Online

RELEX Solutions
Konference
Mød RELEX til FMCG Fast Forward

Hvordan navigerer man i en dagligvarebranche, hvor forbrugerne skifter adfærd hurtigere end nogensinde, værdikæden er under pres, og konkurrencen rykker tættere – både fysisk og digitalt?

Dato

06.11.2025

Tid

08:30

Sted

ARKEN Museum of Contemporary Art

Bureau Veritas
Kursus
Plastemballage og cirkulær økonomi

EU-regler og den nye (EU) 2025/40-forordning

Dato

06.11.2025

Tid

08:30

Sted

Fredericia

Dansk Standard
Kursus
AI Act i praksis – lovgivning og standarder om kunstig intelligens

På dette endags introduktionskursus får du en gennemgang af AI Act og formålet med regelsættet. Derudover vil du få indblik i ISO/IEC 42001, der opstiller krav til et ledelsessystem for kunstig intelligens (AIMS), og hvordan den kan indgå i arbejdet med AI.

Dato

06.11.2025

Tid

09:00

Sted

CodeNode, Nordhavn

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Jernbaneteknologi, -drift og -kapacitet

På kurset Jernbaneteknologi, -drift og -kapacitet, som også er et diplommodul, lærer du om planlægning, opbygning og drift af jernbaner. Kurset omfatter blandt andet simulering, procesanalyse og driftsanalyse angående både passager- og godstrafik.

Dato

07.11.2025

Tid

08:30

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup