Nye teknologier ændrer vilkårene for chauffører og lagerarbejdere

Robotter, kunstig intelligens og digitale platforme vil i de kommende år forandre vilkårene på lagrene og i lastbilerne. Der vil fortsat være brug for mennesker til at udføre arbejdet, men mange job vil blive ændret, og rigtigt mange medarbejdere skal efteruddannes. Det viser en ny rapport.

DI har sammen med 3F fået udarbejdet en rapport, der har undersøgt de fremtidige vilkår for chauffører og lagerarbejdere. Foto: DI..

24.07.2019

SCM.dk

I fremtiden vil rækken af opgaver, der kan løses hurtigere og billigere med brug af digitale løsninger, stige. Og stadig flere lagre vil blive computerstyret og betjent af robotter. Det viser en ny rapport, som konsulentfirmaet Valcon har lavet for DI og 3F Transportgruppen.

Læs også: Dansk Industri vil fremtidssikre infrastrukturen

Derudover vil mange job forsvinde, samtidig med, at der vil blive skabt nye jobfunktioner, som er mere kundeorienterede.

”Den øgede automatisering sikrer, at virksomhederne er konkurrencedygtige, så de kan klare sig i fremtiden. Det betyder på ingen måde, at der er udsigt til karavaner af førerløse lastbiler og en affolkning af medarbejdere. Men jobbene vil ændre sig”, siger Kim Graugaard, fungerende adm. direktør i DI.

Med automatisering kommer nye krav
Fremtidens lagre og lastbiler vil ikke blive rent robotdrevne, men der vil blive investeret mere i automatiserede lagre, der vil ske en øget digitalisering af lagre og transportmidler, og e-handlen vil vokse kraftigt, står der i rapporten. Udviklingen vil således forandre mange virksomheder.

”Vores medlemmer inden for handel og transport har mange muligheder i den nye digitale virkelighed. Men det kræver, at vi sætter ind med massiv efteruddannelse. Vi skal tænke mere digitalt i uddannelserne og i den måde, vi taler om kompetencer på”, siger Jan Villadsen, formand for 3F’s Transportgruppe.

Intet tyder på at antallet af job i transportbranchen vil blive reduceret, så langt vi kan se ind i fremtiden, siger han.

Læs også: Mange udfordringer for den gode logistikleverandør

”Chauffører og lagerarbejdere kommer ikke til at blive overflødige, som typograferne gjorde i 1990’erne. Der er mange muligheder for at arbejde inden for branchen, hvis man er parat til at omstille sig og lade sig efteruddanne”, tilføjer Jan Villadsen.

- SDN

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Ny Toyota Traigo48-serie med uovertruffent design og banebrydende ydeevne

Apport Systems A/S

Sponseret

Lagerstyring på autopilot - få dit lager til at tænke selv

Relateret indhold

29.04.2025SCM.dk

Virksomheder frygter politisk vold og uro

28.04.2025SCM.dk

Toldkrig truer vækst – IMF nedjusterer globale prognoser

25.04.2025Global AGV

Sponseret

Mød Global AGV på ROBOTBRAG

24.04.2025SCM.dk

DTU-startups tiltrækker 1,8 milliarder i venturekapital i 2024

24.04.2025SCM.dk

Hg Capital opruster i IFS – værdi 112 milliarder kroner

23.04.2025SCM.dk

DSV styrker topledelsen før Schenker-overtagelse

23.04.2025SCM.dk

Dachser opruster søfragt i Norden med ny leder

18.04.2025SCM.dk

Dollaren vakler: Investorer flygter ikke længere mod USA i krisetider

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle