Nyt 36.000 m2 bæredygtigt logistikcenter ved Vejle skal distribuere dagligvarer
Frode Laursen fejrede onsdag den 15. september åbningen af virksomhedens nye logistikcenter ved Vejle, der skal servicere kunder inden for FMCG (fast moving consumer goods). Det 36.000 m² store center er opført efter logistikvirksomhedens bæredygtige byggekoncept og certificeres ’DGNB Guld’.
”Vi havde oprindeligt planlagt at bygge 20.000 m2 i første omgang; men vi oplevede hurtigt så stor kundeefterspørgsel, at vi valgte at udvide det til 36.000 m2”, fortæller Thomas Corneliussen. Foto: Frode Laursen
Det spritnye logistikcenter fylder godt i landskabet nordvest for Vejle og fremstår lyst og luftigt udefra. Det er omgivet af grønne områder, hvor der er plantet usædvanlig mange blomsterbede, der ligner noget, som er både robust og langtidsholdbart – og gerne skal understøtte insektliv og biodiversitet. Det samme gælder indtrykket, når man kommer ind i logistikcenteret, hvor alt oser af ny bygning, rene linjer samt lys og luft. Orkla og Red Bull har allerede taget logistikcenteret i brug med store mængder paller med langtidsholdbare fødevareprodukter, der er klar til at blive distribueret videre ud i netværket til detailkædernes egne distributionscentre eller direkte til butikker.
”Vi glæder os over at kunne tilbyde denne løsning til vores FMCG-kunder på det danske marked, og vi har oplevet en stor efterspørgsel blandt vores kunder efter en logistikløsning, som kombinerer høj produktivitet med bæredygtighed og pålidelighed”, siger administrerende direktør i Frode Laursen, Thomas Corneliussen.
Det nye logistikcenter i Vejle supplerer Frode Laursens netværk af eksisterende logistikcentre i Danmark og Nordeuropa. Det sker for at tilbyde den nødvendige kapacitet for at kunne vokse med kundernes behov, og her er Trekantsområdet ifølge Frode Laursens beregninger den helt rigtige placering i forhold til at dække det danske marked.
Vi havde oprindeligt planlagt at bygge 20.000 m2 i første omgang; men vi oplevede hurtigt så stor kundeefterspørgsel, at vi valgte at udvide det til 36.000 m2.
Thomas Corneliussen
”Vi ser et øget behov hos både eksisterende og nye kunder. Derfor bygger vi nu i Vejle”, siger Thomas Corneliussen, og tilføjer: ”Vi havde oprindeligt planlagt at bygge 20.000 m2 i første omgang; men vi oplevede hurtigt så stor kundeefterspørgsel, at vi valgte at udvide det til 36.000 m2. Og der er mulighed for at udvide til i alt cirka 90.000 m2 på grunden. Det giver os en langsigtet fleksibilitet”, fortæller han.
Solceller, biodiversitet og intelligent anvendelse af el
De seneste år har Frode Laursen bygget alle nye logistikcentre ud fra deres Green Warehouse Vision, som er et ambitiøst byggekoncept, der blandt andet kan certificeres efter både DNGB-standarden og BREEAM-standarden. Konceptet samler en række nye og innovative løsninger, som reducerer klima- og miljøpåvirkningen, både i byggeriet og i den efterfølgende drift af logistikcentret.
”Vi har blandt andet installeret varmepumper, genanvendt regnvand og skabt grønne områder omkring logistikcentret. Derudover har vi etableret solcelleanlæg på taget og taget de nyeste løsninger i brug til intelligent anvendelse af el, både indendørs og udendørs”, fortæller Thomas Corneliussen.
Transporten vejer mest i klimaaftrykket
20 procent af Frode Laursens CO2-udledning kommer fra scope 1, der primært omfatter egne lastbiler og opvarmning af bygninger, mens 79 procent kommer fra scope 3. Scope 3 omfatter først og fremmest lastbiltransport foretaget af underleverandører. Så det med lastbiler drevet af fossile brændstoffer fylder rigtig meget i Frode Laursens miljøregnskab – ligesom det gør for alle andre logistikvirksomheder.
39 procent af logistikvirksomhedens transport med egne lastbiler bliver i dag ifølge Frode Laursens bæredygtighedsrapport fra 2025 udført af lastbiler på alternative brændstoffer som HVO biodiesel og i mindre grad el, hvilket er en stigning på 13 procentpoint fra 2024. HVO biodiesel reducerer – ifølge bæredygtighedsrapporten – klimaaftrykket med 81 procent, og Frode Laursens kunder kan vælge, at alle deres transporter bliver udført på HVO biodiesel, hvis de indgår i Frode Laursens ’Green Fuel Quota Concept’. Det har kunder, der repræsenterer cirka 30 procent af de kørte transportkilometer, foreløbig valgt at gøre.
Ellastbiler er stadig umodent
Men hvad så med ellastbilerne, hvor bliver de af? ”Vi har ellastbiler i dag, og vi følger meget nøje med i udviklingen. Vi er dog af den opfattelse, at teknologi, marked og infrastruktur endnu ikke er helt modent nok til, at vi kan gå linen ud og konvertere hele vores flåde til el. Vi oplever to store barrierer, nemlig: 1) Prisen for anskaffelse og 2) rækkevidde samt manglende ladeinfrastruktur. Vi har søgt om offentlige puljemidler, men midlerne er blot en dråbe i havet i forhold til at fremme udskiftningen af lastbilflåden i Danmark”, fortæller Thomas Corneliussen og supplerer:
”Vi kører i dag ellastbiler på nogle af vores såkaldt lukkede ’mælkeruter’, hvor vi kører i en lukket cyklus på en overskuelig distance, hvor vi let kan nå hjem til basen og lade. De fleste af vores transportkilometre er lange stræk fra Flensborg til Frankrig og videre til Sverige eller Finland, og her er det simpelthen ikke operationelt at køre på el, fordi vi ikke kan finde ledige ladestandere de rette steder. Vores lastbiler kører typisk 120.000 kilometer om året”.
Eldrevet transport udgør i dag cirka 0,35 (2024-tal) procent af Frode Laursens flåde.
Om Green Warehouse Vision II
Frode Laursens koncept for et bæredygtigt logistikcenter indebærer:
- Lever op til DGBN Guld-standarden.
- Installering af solpaneler på taget.
- Installering af ladestationer.
- Redekasser til tårnfalke og natugler for at reducere brug af sprøjtemidler.
- Eksterne vægge af stål og CO2-neutral isolering i stedet for beton.
- Tagplader af NOXOUT der reducerer luftforurening ved at nedbryde NOx-partikler.
- Hvidt tag for at reducere varmeabsorbering og energiforbrug i sommerhalvåret.
- Konstruktionsbjælker og paneler er produceret af høj andel af genbrugt stål.
- Regnvandet bliver udnyttet til toiletskyl, lastbilvask og rengøring.