Nyt containerregulativ på vej

Den 1. juli 2016 træder det nye Solas-regulativ om vægten på shippingcontainere i kraft, og selvom mange deltaljer stadig er uklare, så vil de nye regler påvirke hele fragtindustrien.

Det nye vægtregulativ vil påvirke forsyningskæder i hele verden. Foto: APM Terminals.

17.09.2015

SCM.dk

Vægt er det store kodeord i det nye containerregulativ, der træder i kraft den 1. juli 2016 som en del af den internationale konvention om sikkerhed i livet på havet – International Convention for the Safety of Life at Sea (SOLAS).

Læs også: Priser for containerudstyr styrtdykker

Sommeren 2016 er stadig et stykke væk, og der er da også mange detaljer omkring implementeringen af de nye regler, der stadig er uklare, men ikke desto mindre står det klart, at de ændrede regelsæt vil påvirke hele shippingindustrien, skriver Mærskselskabet Damco på sin blog.

Grundprincippet i det nye Solas-regulativ er ganske simpelt: fra den 1. juli 2016 skal alle containere vejes præcist inden de bliver læsset ombord. Om den fyldte container bliver vejet på én gang eller indholdet bliver vejet og lagt sammen med vægten at den tomme container er ikke så vigtigt. Pointen er, at det ikke længere er tilladt blot at estimere vægten.

Det vil først og fremmest forbedre sikkerheden i processen. Forkerte vægtoplysninger påvirker stabiliteten på både skibe og for trucks og i terminaler på land, og når containere er blevet vejet efter uheld har vægten ofte været noget anderledes end angivet i shippingmanifestet.

De nye krav vil derfor påvirke hele forsyningskæden. Mere eller mindre alle aktører involveret i containerfragt vil skulle forholde sig til regulativet. Skibs- og terminaloperatører som fx Damco og et andet Mærskselskab som APM Terminals skal bruge verificeret vægtudstyr, og de præcise data skal deles med adskillige led i kæden. Det vil selvsagt stille krav om både opdaterede procedurer og IT-systemer.

Derudover skal specielt shippingfirmaerne være opmærksom på ansvarsfordelingen, der er blevet strammet op i det nye regulativ. Ansvaret for, at en containere bliver korrekt vejet af, ligger hos shipperen, inkl. pligten til at sørge for det korrekte, godkendte udstyr. Tillige skal shipperen sørge for, at en repræsentant er på plads til at signere for vægten på en given container.

Læs også: APM Terminals udvider i Sydeuropa og Sydamerika

Endelig vil der være forskellige krav i forhold til, hvordan og hvornår vægtdokumentet (‘verified gross mass’) skal være i hænderne på fragtoperatøren. Det er således fragtoperatøren (carrier), der definere cut off-tidspunkterne i den forbindelse, og disse kan variere alt efter fragtoperatør, procedurer eller krav i terminaler, og fra havn til havn. Containere uden en godkendt verified gross mass vil ikke blive læsset ombord.

Læs det nye kapitel i Solas’ containerregulativ her.

-AK

N.C. Nielsen A/S

Sponseret

Helt elektrisk, 100% Terberg, RT253EV redefinerer RoRo-transport

Hans Schourup A/S

Sponseret

Humanoide robotter – den næste game changer i logistik og produktion

Relateret indhold

27.11.2025PALOMAT

Sponseret

Sidste chance: PALOMAT® ER GÅET HELT I SORT 🖤

26.11.2025SCM.dk

Tvangsarbejde: Kina brænder inde med 700.000 ton tomatpure

25.11.2025SCM.dk

Innovation: Danmark investerer massivt i grønne og digitale iværksættere

24.11.2025GS1 Denmark

Sponseret

Nu kommer det – passet der holder digital snor i alle produkter

21.11.2025PALOMAT

Sponseret

Den NYE PALOMAT® Inline Elektrisk er landet: 100% fleksibilitet - 70% lavere energiforbrug

19.11.2025SCM.dk

Kvinder forbedrer kulturen i mandsdominerede fag

17.11.2025Brother Nordic A/S

Sponseret

Linerless labels: Fremtidens fleksible løsning

14.11.2025SCM.dk

Ørsted når målet: 98 procent lavere CO2-udledning

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle