Nyt godstog fremviser kæmpe besparelse af CO2
Dedikerede DHL Freight-tog kører nu tre ugentlige rundture mellem Padborg og Duisburg i Tyskland. Op til 240 lastbillæs om ugen flyttes fra landevej til jernbane takket være den nye godsrute, hvilket resulterer i en besparelse på op til 250 ton CO2 om ugen eller hele 11.500 ton CO2 om året.
Den intermodale løsning er dyrere for DHL Freight, men en investering, der skal gøre en mærkbar forskel for miljøet.
”Jeg oplever, at danske virksomheder er blevet enormt fokuseret på bæredygtighed og på at nedbringe deres eget CO2-aftryk. Derfor vil denne nye udvidede jernbaneløsning være en game-changer for dem, der kan flytte deres gods over på toget på en stor del af ruten gennem Tyskland. Duisberg ligger meget centralt for den videre vej ud i Europa”, siger Ole Mørk, der er administrerende direktør for DHL Freight i Danmark.
DHL er pionerer inden for grøn omstilling i logistikbranchen, og har som en del af deres ambitiøse klimamål besluttet at investere 7 milliarder euro i renere transporter frem mod 2030. Den nye jernbaneløsning er en del af denne investering, hvor DHL Freight tilbyder sine kunder en grønnere løsning end traditionel transport med lastbil.
Godstogene afgår fra Ziel-terminalen i Duisburg hver mandag, onsdag og fredag. I Danmark vil der være afgang fra den intermodale terminal i Padborg hver tirsdag, torsdag og søndag. Selve jernbanetransporten tager omkring 12 timer og er speciel interessant for kunder med part- og full load-forsendelser, som hidtil har gjort brug af landevejstransport. DHL Freight tilbyder også en dør-til-dør-løsning med afhentning og levering inkluderet.
Operatøren af jernbaneforbindelsen er virksomheden TX Logistik, der driver et effektivt europæisk netværk af jernbanestrækninger i 11 lande. Som del af Mercitalia Logistics er TX Logistik ansvarlig for udviklingen af koncernens internationale aktiviteter. Og det at kunne styrke netværket med en så anerkendt kunde som DHL, er derfor et vigtigt skridt for virksomheden i den retning.
"Vi introducerer denne nye togforbindelse eksklusivt for vores kunder. I tråd med vores strategi om bæredygtig logistik med nul-udledning i 2050, og den voksende efterspørgsel fra vores kunder efter grønne transportløsninger, er et skifte fra landevej til jernbane på visse områder en afgørende faktor i forhold til at reducere CO2-udledningen. Vi forventer at denne nye jernbaneløsning alene vil spare op til 11.500 ton CO2-udledning om året. Det er et perfekt supplement til vores nyligt lancerede service, GoGreen Plus", siger Uwe Brinks, CEO for DHL Freight.
Jernbaneløsningen er endnu en milepæl i at flytte en del af DHL Freights landevejsbaserede forretning over på jernbane, hvilket gavner ruten fra Danmark til Benelux, Frankrig og den vestlige del af Tyskland. Løsningen byder både på en mere smidig logistik, mindre udledning og en øget pålidelighed i forhold til fremkommelighed. Som en del af DHL’s Sustainability Roadmap – og i overensstemmelse med Deutsche Post DHL Groups mål for bæredygtighed – planlægger DHL Freight at øge brugen af jernbane og intermodale løsninger yderligere. I samarbejde med forskellige jernbaneselskaber transporterer DHL Freight i forvejen gods via jernbane på mere end 3.900 tog på forskellige strækninger inden for Europa. Alene i Tyskland transporterer fragtvirksomheden ugentligt mere end 970 lastvognstrailere via jernbane og DHL Freight er da også en af Europas førende udbydere af landevejstransport.
Mindre udledning via jernbane
Den nye togforbindelse vil aflaste trafikken på vejene betydeligt takket være den øgede brug af jernbanenettet. Op til 240 lastvognslæs om ugen kan helt eller delvist erstattes af jernbanetransport, og da transport via jernbane medfører en væsentlig mindre CO2-belastning, fører dette til markante CO2-besparelser. For hver lastvogn der overgår til tog, spares der omkring 250 ton om ugen og hele 11.500 ton om året. I kombination med GoGreen Plus på afhentnings- og leveringdelen får kunderne dermed mulighed for at opnå en markant reduktion af deres udledning i forbindelse med landevejstransport.
Læs også: Transportvirksomhed udvider globalt netværk
Den intermodale løsning er umiddelbart mere omkostningstung for DHL Freight, men en investering, som netop bidrager til, at såvel DHL Freight som deres kunder i fællesskab kan gøre en mærkbar forskel for miljøet og dermed bidrage til det overordnede mål om på kort sigt at flytte mindst 10 procent af ny volumen fra vej til jernbane.
”Jernbanetrafik rummer en lang række fordele ved, at man meget præcist kan angive ankomsten for, hvornår et lastvognslæs er fremme. Det er unægteligt noget sværere, når noget i modsat fald fragtes på vejene, hvor uheld, vejarbejde og alle mulige andre faktorer også spiller ind. Så der er meget, der taler for, at vores nye tiltag kan blive en kæmpe succes”, siger Ole Mørk.
- PiB