Nyt logistisk supercenter åbner i Ringsted
Ringsted får milliardinvestering og central rolle i godstransporten mellem Norden og Nordeuropa
iPort Zealand er navnet på et nyt kommende førsteklasses, intermodalt transportknudepunkt i Ringsted knyttet direkte til Femern Bælt-forbindelsen. Det er den paneuropæiske logistikejendomsspecialist, Verdion, der har offentliggjort planer om at etablere en dansk logistik- og intermodal hub til en værdi af én milliard euro. Foto: Verdion
iPort Zealand er navnet på et nyt kommende førsteklasses, intermodalt transportknudepunkt i Ringsted knyttet direkte til Femern Bælt-forbindelsen. Det er den paneuropæiske logistikejendomsspecialist, Verdion, der har offentliggjort planer om at etablere en dansk logistik- og intermodal hub til en værdi af én milliard euro. Dermed skaber iPort Zealand et stort antal arbejdspladser i Ringsted-området.
Den internationale hub får en nøgleposition i den såkaldte STRING-megaregion, der strækker sig fra Oslo til Hamborg. iPort Zealand bliver dermed et centralt omdrejningspunkt for godstransporten i regionen, som omfatter fire lande og syv større byer og forbinder mere end 14 millioner mennesker i Nordeuropa.
Den nye internationale godsterminal vil muliggøre omlastning af trailere, containere og veksellad mellem vej- og jernbanetransport. Når Femern Bælt-forbindelsen står færdig, vil iPort Zealand sørge for en hurtigere, mere effektiv og sammenhængende transport af varer som eksempelvis medicin, dagligvarer, byggematerialer og andre værdifulde produkter – til både danskere og vores nordiske nabolande.
Formålet med iPort Zealand er at fungere som et højeffektivt logistikknudepunkt, der forbinder import og eksport mellem Nordeuropa og de nordiske lande. Sjælland vil samtidig få betydelige økonomiske fordele ved at tiltrække nye virksomheder til området.
Michael Hughes, CEO hos Verdion, siger:
“iPort Zealand bliver et nyt kraftcenter for dansk erhvervsliv på en helt unik, strategisk placering. Det nye erhvervsområde vil fungere som en motor for regional vækst og omsætte infrastrukturen til konkrete fordele for både lokalområdet og Danmark i det hele taget – herunder give bedre adgang til Nordeuropas største havne. Med avanceret godshåndtering, førende erhvervsejendomme og de miljømæssige fordele, der er ved jernbanegods, samt vores ESG-fokuserede tilgang, vil projektet sikre, at værdiskabelsen kommer hele Danmark til gavn”.
På området omkring terminalen vil Verdion opføre op mod 570.000 kvadratmeter til logistik, lettilgængelige industribygninger og anden erhvervsbebyggelse herunder faciliteter til højteknologiske produktionsvirksomheder og medicinalindustrien. Projektet forventes at skabe flere tusinde nye arbejdspladser i Ringsted og omegn.
Læs også: Mobile robotter: Fra faste ruter til intelligent høj fleksibilitet
Terminalen designes til at håndtere mindst 12 fuldlængdegodstog om dagen, syv dage om ugen. Hvert tog kan erstatte omkring 60 langdistancelastbiler og dermed frigøre kapacitet på vejnettet. Godstog udleder op mod 4 gange mindre CO₂ end lastbiler, hvilket betyder, at en togafgang sparer op til 45 ton CO₂ sammenlignet med vejtransport.
“Femern Bælt-tunnelen vil få en gennemgribende betydning for hele Norden og Tyskland, åbne nye forsyningsruter og skabe store muligheder på tværs af mange brancher og lande. Det er afgørende, at Danmark står stærkt rustet til at få del i denne økonomiske vækst herunder i kraft af beskæftigelse og service. Med tunnelarbejdet godt i gang er det nødvendigt, at infrastrukturen på land følger med, før togene begynder at køre – og derfor skal udviklingsprocessen starte nu. Vi har allerede taget nogle vigtige første skridt. Med kommunal opbakning, positive drøftelser på nationalt niveau og etablerede partnerskaber står vi stærkt til at tage næste skridt”, siger Michael Hughes, CEO hos Verdion.
Kilde: Verdion
/ PiB
