Nyt sorteringsanlæg sætter turbo på IC Group pluk & pak

IC Groups centrallager i Brøndby har implementeret et nyt automatiseret sorteringsanlæg til tocifret millionbeløb. Anlægget øger produktivitet og kvalitet betydeligt og har betalt sig selv hjem på 3,5 år.

IC Groups nye sorteringsanlæg har øget centrallagerets produktivitet betragteligt. Foto: IC Group.

16.05.2018

Poul Breil-Hansen, SCM.dk

IC Group forhandler modetøj fra mærkerne By Malene Birger, Tiger of Sweden og Peak Performance, og på virksomhedens 19.000 m2 store centrallager i Brøndby kan de i den grad mærke, at forbrugerne i Europa og resten af verden har kastet deres kærlighed på smartphones, tavle-pc’er og almindelige pc’er, når der skal købes modetøj.

"Det har været lidt af en drømmeimplementering. Det har fungeret virkelig godt, og maskinen er allerede godt indarbejdet. Den er let at betjene og forbedrer både vores produktivitet og kvalitet markant", siger logistics director for IC Group, Jesper Ibsen, om det nye sorteringsanlæg. Foto: IC Group.

IC Group oplevede en vækst i e-handelsordrer på cirka 30 procent fra 2016 til 2017, og virksomheden forventer en vækst på cirka 20 procent i 2018.

”Vores e-handelssalg foregår meget i sæsoner og store skvulp i forbindelse med kampagner og højtider. Vi oplever udsving på 100 procent fra en to-ugers periode til den næste. Sammenholdt med at vores returgrad på e-handelsvarer er på cirka 20 procent, stiller det meget høje krav til os om fleksibilitet og skalerbarhed”, siger logistics director Jesper Ibsen.

Styring af arbejdskraft
Det kan først og fremmest være en udfordring at planlægge antallet af medarbejdere, som lagerledelsen skal forvente at have behov for. IC Group har cirka 50 fastansatte medarbejdere og tilkalder jævnligt op til 50-60 vikarer, der sørger for at tage imod nye varer samt returvarer, håndtere, plukke, pakke og afsende varer.

”Vi insourcede for et par år siden lagerstyringen af vores e-handelsvarer fra et eksternt lager i Tyskland til dette lager, så vi håndterer alle varer både til egne butikker, forhandlere og e-handel herfra. Vi har simpelthen delt lageret op i forskellige arbejdsflows, der håndterer de forskellige kanaler. E-handelsordrer er mange små ordrer med få varer i hver ordre, og det kræver en mere manuel indsats”, fortæller Jesper Ibsen og tilføjer:

”Vi har et godt samarbejde med vikarbureauet Moment, der forsyner os med vikarer i de perioder, hvor vi har behov for ekstra hænder. Det giver os en god fleksibilitet”.

IC Group har insourcet alle hængende varer, som er placeret i en nyindrettet tilstødende lagerhal. Foto: IC Group.

Sorteringsmaskine frigør hænder
Den nye sorteringsmaskine er leveret af hollandske Euro Sort Systems og blev implementeret i december måned 2017.

”Det har været lidt af en drømmeimplementering. Det har fungeret virkelig godt, og maskinen er allerede godt indarbejdet. Den er let at betjene og forbedrer både vores produktivitet og kvalitet markant”, siger Jesper Ibsen.

Sorteringsmaskinen tilfører desuden IC Group gode muligheder for at tilbyde value added services som speciel prismærkning eller særlig pakketilpasning.

IC Group anvender sorteringsmaskinen på flowet af varer til butikker og forhandlere, som skal modtage større partier af varer. Den frigør mange medarbejdere, som virksomheden kan anvende til at håndtere e-handelsvarer.

Virksomheden har også insourcet alle hængende varer, som er placeret i en nyindrettet tilstødende lagerhal.

”Vi indgik en lejeaftale med ejeren og bankede hul i væggen til nabohallen for et par år siden. Vi har investeret i at indrette hallen til hængende varer, der er placeret i to niveauer på gulv og på mezzanin”, forklarer Jesper Ibsen og supplerer:

”Det er en stor fordel for os, at vi har alle varer samlet under ét tag. Det gør, at vi meget hurtigere kan reagere og flytte medarbejdere fra ét område til et andet; vi har hele tiden styr på, hvor varerne er; og vi kan hurtigere få returvarer tilbage i flowet igen”. Han fortæller også, at næste store udfordring er en opgradering af deres WMS.

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Prøv næste generation af gaffeltrucks hos Toyota Material Handling i Vejle

Slimstock Nordic

Sponseret

An opinion Making Artificial Intelligence (AI) land in supply chain practice

Denne artikel er del af et tema:

Tema om lagerstyring og WMS

Relateret indhold

15.09.2025Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Toyota Material Handling Danmark præsenterer fremtidens logistikløsninger på HI-messen 2025

09.09.2025Norris Print-Tech A/S

Sponseret

Ringscanner i fjervægtsklassen

09.09.2025SCM.dk

Carl Ras tredobler kapaciteten på centrallageret med ny Autostore

03.09.2025Element Logic Danmark

Sponseret

Mød Element Logic på HI-messen 2025 – og mød morgendagens fuldautomatiske lagerautomationsløsninger

01.09.2025Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Prøv næste generation af gaffeltrucks hos Toyota Material Handling i Vejle

31.08.2025N.C. Nielsen A/S

Sponseret

Førerkomfort i fokus ved MillPart-truckvalg

26.08.2025Apport Systems A/S

Sponseret

Fra eksterne krav til moderne lagerstyring hos Urtegaarden

26.08.2025Toyota Material Handling A/S

Sponseret

FreeBee A/S skaber et mere sikkert arbejdsmiljø med ny halvautomatiseret lagerløsning

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
Dansk Standard
Kursus
Intern audit af et miljø- og kvalitetsledelsessystem

Få redskaber til at planlægge og udføre intern audit af din organisations ledelsessystem indenfor kvalitet og/eller miljø! På kurset får du styrket din forståelse af audit som værktøj til evaluering og forbedring af ledelsessystemet samt trænet din grundlæggende værktøjskasse som auditor.

Dato

16.09.2025

Sted

Dansk Standard, 12 etage, Lokale P Göteborg Plads 1 2150 Nordhavn

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
AQAP NATO Kvalitetsstandarder - grundkursus

Er din virksomhed leverandør til Forsvaret eller har I planer om at blive det? Hvis ja, vil du blive mødt af krav om bevis for efterlevelse af kravene i AQAP, som er NATOs standarder for kvalitetsstyring.

Dato

16.09.2025

Sted

Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Kvalitetskultur

Et effektivt ledelsessystem er kernen i en effektiv virksomhed og driver virksomheden frem mod sine strategiske mål. Det effektive ledelsessystem bør derfor forholde sig til sine interessenters behov og forventninger, risici og muligheder, lovkrav og ikke mindst organisationens værdier og kultur.

Dato

16.09.2025

Sted

Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
AQAP NATO Kvalitetsstandarder - grundkursus

Er din virksomhed leverandør til Forsvaret eller har I planer om at blive det? Hvis ja, vil du blive mødt af krav om bevis for efterlevelse af kravene i AQAP, som er NATOs standarder for kvalitetsstyring.

Dato

16.09.2025

Sted

Frederik VI´s Hotel, Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Auditorkursus i kvalitetsledelse

Formålet med kurset er at få et grundigt kendskab til de værktøjer og auditprincipper, der skal anvendes af auditorerne, for at virksomheden får det optimale udbytte af virksomhedens kvalitetsledelsessystem efter DS/EN ISO 9001:2015 og den interne audit.

Dato

16.09.2025

Sted

Odense

RELEX Solutions
Messe
RELEX Solutions at NRF

RELEX Solutions is heading to NRF 2025: Retail's Big Show Europe to showcase how our agentic AI transforms retail supply chain planning. Visit us at booth M-087!

Dato

16.09.2025

Sted

NRF 2025, Paris Expo Porte de Versailles