Nyt spil skal fremme bæredygtig shipping

Simulering har længe været en integreret del af uddannelsesforløb inden for skibsfart, når det kommer til navigering, samt håndtering af motor og sikkerhedsspørgsmål. Nu bliver spil også brugt inden for logistik og økonomi. Forskere fra SDU har udviklet et spil til at træne digital, effektiv og bæredygtig shipping.

Nu bliver spil også brugt inden for logistik og økonomi. Forskere fra SDU har udviklet et spil til at træne digital, effektiv og bæredygtig shipping. Foto: SDU.

12.10.2022

SCM.dk

Den globale maritime industri er ansvarlig for tre procent af den global udledning af drivhusgasser, med en udledning svarende til 1 milliard tons CO2 årligt. Mange forskellige tiltag skal derfor bidrage til at gøre den maritime industri mere bæredygtig som innovation af skibsdesign, nye fremdriftsteknologier, nye grønne brændstoffer, optimering af trim, ballast vand, rute og hastighed i forhold til vejr og vind samt vedligehold af skrog og udstyr ved brug af IOT og digitale modeller, optimering af havnekald etc.

SDU har sammen med Aalborg Universitet og DFDS udviklet et simpelt trænings- og formidlingsinstrument, der sætter fokus på aspekter som havnelogistik, kapacitetsudnyttelse og stuvning af skibe og deres betydning for effektivitet og emissioner for havne og skibe.
Instrumentet er udviklet som et spil, det vil sige en simulering, der imiterer virkelighedens processer og kompleksitet, og kan afvikles for en lille gruppe på eksempelvis 6-8 personer på mindre end en dag.

Spillet hjælper nuværende og kommende medarbejdere til at forstå, hvordan de blandt andet booker og laster skibene optimalt og tager højde for arbejdsprocesser knyttet til havnelogistik. Bedre stuvning af gods betyder flere kroner på bundlinjen og mindre udledning af CO2. Den øgede forståelse for optimal lastning gør det nyudviklede spil til en lille, men ikke ubetydelig (spille)-brik i den grønne omstilling.

Værdifuldt træningsredskab
Spil behøver nemlig ikke kun at være ren underholdning. De kan faktisk også være meget lærerige. De kan fungere som interaktive lege og være værdifulde træningsredskaber. For spil gør formålet håndgribeligt og relevant for deltagerne lige nu og her. Deltagerne engagerer sig, fordi de gerne vil gennemføre spillet bedst muligt. En spilleplade forvandler plastik til vigtige brikker.

”Vi har skabt et spil, som er egnet til at give nuværende, men især kommende medarbejdere og ledere i den maritime industri en indføring i terminologi og arbejdsprocesser knyttet til havnelogistik og stuvning for segmentet af RoRo eller RoPax skibe, der typisk fragter gods, især trailere og køretøjer rundt på havene i Europa”, fortæller sektionsleder ved SDU Engineering Operations Management, Niels Rytter.

Niels Rytter har udviklet spillet sammen med videnskabelig assistent Nicolai Emil Hinge. Spillet er semidigitalt. Deltagerne skal afvikle kommercielle og operationelle processer for 3-6 dages afgange på en simpel rute bestående at to Lego RoRo færger. Færgerne transporterer syv forskellige kategorier af mindre end 50 rullende gods / køretøjer bygget som Lego modeller frem og tilbage mellem to havne i Europa for to forskellige kundesegmenter.

Deltagerne skal løse opgaver som at prioritere deres indtag af ordrer med henblik på at udnytte skibskapaciteten og maksimere indtjening på basis af usikre prognoser. De skal lave stuvningsplanlægning så regler for sikkerhed overholdes og forbrug af ballastvand reduceres. De skal planlægge og eksekvere læsning og lodsning af skibet, der gennemføres af terminale traktorer og chauffører.

DFDS er begejstret
Kristoffer Kloch, fra Innovation & Partnerships ved DFDS fortæller, at medarbejdere i virksomheden har taget spillet til sig og er fuld af lovord over for sammenhængen mellem spillet og det arbejde, de sidder med i hverdagen. Det giver kort sagt mening.

”Vi har utroligt mange IT-folk, som er sindssygt dygtige til alt med IT, men er placeret lidt langt fra virkeligheden i virksomheden. Via RoRo-spillet får de en god forståelse for den lange række af beslutninger, som hele vores operationelle styrke sidder med til dagligt. Hvordan laster man f.eks. optimalt, hvis vi transporterer vindmøllervinger, farligt gods og trailere med fisk på samme overfart? Det stiller krav til, hvor de forskellige ting skal stå”.

Det betyder, at IT-folkene efterfølgende er bedre rustet til at udvikle de optimale IT-løsninger, som passer bedst til de operationelle behov. Kristoffer Kloch fortæller videre, at medarbejderne og kommende medarbejdere får unikt indblik i, hvordan man finder balancen i at booke optimalt, så man ikke overbooker, men samtidig ikke står med et halvtomt skib, som ville gøre ondt i både det grønne og det økonomiske regnskab. Dette er nemlig også en vigtig brik i den grønne omstilling, at have fuldtlastede skibe.

”Når LEGO-færgerne ligger på spillepladen, er de bare nogle små stykker plastik, men de har en bestemt betydning, og de fungerer efter nogle ganske bestemte regler, som afspejler vores virksomhed. Spillet er effektivt, engagerende og sjovt for deltagerne,” siger Kristoffer Kloch.

For at understøtte det fysiske spil, er der udviklet et digitaliseret informations-flow og beslutningsstøttende værktøj, som deltagerne skal arbejde i undervejs. Det indsamler også data om de beslutninger, som deltagerne foretager, og spillet rummer således en endelig kalkulation af hvordan de har præsteret på områder som økonomi, omkostninger, emissioner  samt for både havn og skib.

- PiB

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Når gaffeltrucken koster mere end den giver

Consafe Logistics

Sponseret

[Webinar] Smarter warehouse automation – lessons from a global retailer

Relateret indhold

19.11.2025SCM.dk

Verdens første elektriske 4x4 RoRo-traktor klar til havnene

19.11.2025Apport Systems A/S

Sponseret

Digitalt overblik gav Sydkystens Automatik kontrol over materialeforbruget

16.11.2025Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Når gaffeltrucken koster mere end den giver

14.11.2025TECSYS A/S

Sponseret

Er dit lager klar til Black Friday? Her er de kritiske punkter, der kræver fokus nu

13.11.2025TECSYS A/S

Sponseret

5 fordele ved lagerautomation

13.11.2025Consafe Logistics

Sponseret

[Webinar] Smarter warehouse automation – lessons from a global retailer

13.11.2025ECK – Ejnar C. Kjeldsen A/S

Sponseret

RFID behøver ikke være kompliceret

11.11.2025SCM.dk

Nordjyllands lagerlokaler bliver hurtigt lejet ud i takt med lavt nybyggeri

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
Bureau Veritas
Kursus
IATF 16949 Specialist

Med en kombination af teori, øvelser og praktiske eksempler giver IATF 16949 Specialist kurset dig en dybdegående forståelse for kravene i IATF 16949:2016 standarden inklusiv kravene i ISO 9001 standarden. Hovedfokus er dog på tillægskravene i IATF 16949 standarden.

Dato

24.11.2025

Sted

Vejle

Slimstock Nordic
Konference
Supply Chain Club den 24. november 2025 på Knudhule Badehotel i Ry. - Fuldt Booket

Fuldt booket. Kom og vær med til en dag fyldt med inspiration, faglig indsigt og aktuelle emner inden for supply chain management.

Dato

24.11.2025

Tid

09:00

Sted

Knudhule Badehotel, Ry – Randersvej 88, 8680 Ry

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Ledelsens evaluering

Er din virksomhed certificeret, stilles der krav om, at I løbende gennemfører Ledelsens evaluering. Men hvordan gøres det mest effektivt og hvad kan vi lære af de virksomheder, der lykkes bedst med at gennemføre Ledelsens evaluering.

Dato

25.11.2025

Sted

Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Energiledelse efter ISO 50001:2018

Kurset Energiledelse efter ISO 50001:2018 er det rigtige sted at starte din kompetenceudvikling, hvis du er ny på energiledelsesområdet eller har brug for at få opdateret din grundlæggende viden om ISO 50001 standarden.

Dato

25.11.2025

Sted

Odense

Bureau Veritas
Kursus
Root Cause Analysis (RCA)

Årsagsanalyse bruges til at forbedre produktkvalitet, minimere sikkerhedsrisici og opfylde regulative krav. Det hjælper virksomheder til at identificere de underliggende årsager til afvigelser, så de kan implementere nødvendige ændringer for at forhindre gentagelse. Dette kan omfatte alt fra kvalitetsproblemer i et produkt til fødevaresikkerhedsproblemer som kemiske-, mikrobiologiske- og fremmedlegemerisici. Desuden anvendes årsagsanalyser ofte til dokumentationen af løsninger på eventuelle problemer eller hændelser, som er nødvendige ifølge regler, regulativer og ledelsesstandarder. Her er forståelsen for forskellen mellem korrigerende – og forebyggende handlinger nøglestenen.

Dato

25.11.2025

Tid

08:30

Sted

Kgs Lyngby

STILL Danmark A/S
Messe
GRAND OPENING!

Still Danmark inviterer til Åbent Hus I nyt showroom i Kolding

Dato

25.11.2025

Tid

09:00

Sted

Essen 32, 6000 Kolding