Nyt vidensværktøj til nyansatte giver besparelser

Transport- og logistikgiganten, Bring, implementerede for to år siden en ny onboarding-strategi. På kort tid har virksomheden opnået store ressource- og tidsmæssige besparelser ved hurtigere og mere effektiv opstart af nye medarbejdere.

Transport- og logistikgiganten, Bring implementerede for to år siden en ny onboarding-strategi. På kort tid har virksomheden opnået store ressource- og tidsmæssige besparelser ved hurtigere og mere effektiv opstart af nye medarbejdere. Foto: PR..

16.08.2023

SCM.dk

Bring-koncernen, der er ejet af Posten Norge, beskæftiger 13.000 personer i hele Norden. De seneste to år har virksomheden arbejdet med en ny onboarding-strategi, som øger effektiviteten og styrker den samlede performance i virksomheden. Et af de centrale omdrejningspunkter i projektet er en ændret procedure for opstart af nye medarbejdere.

”Vi har tidligere udelukkende haft sidemandsoplæring i vores onboardingprocesser. Det var en meget ressourcetung opgave, og selv det set up kunne ikke garantere, at medarbejderen fik al relevant viden med sig i opstarten. Ved hjælp fra et nyt vidensværktøj, Responza har vi minimeret sidemandsoplæring, og i stedet arbejder nye medarbejdere mere eller mindre selvstændigt efter en kort introduktionsfase. De bliver nu langt hurtigere selvforsynende og bedre klædt på til at kunne klare udfordringer”, forklarer Niklas Nyblom, Team Coordinator i Customer Service hos Bring og uddyber:

”Hver eneste gang en ny medarbejder skal læres op, sparer vi en fuldtidsressource til sidemandsoplæring, og set over tid giver det os en økonomisk besparelse. Samtidig har vi nu også mulighed for at starte flere medarbejdere op samtidig, uden at det går ud over kvaliteten i onboardingprocessen”.

Ifølge Martine Koehler Andersen, der er direktør i Spitze & Co, som står bag vidensværktøjet Responza, er der meget at hente i effektivisering og fastholdelse af medarbejdere, hvis virksomhederne ændrer kurs i deres oplæring af nye ansatte.
Hun pointerer, at sidemandsoplæring og oplæringssiloer ved onboarding er velkendte men forældede arbejdsprocesser i mange danske virksomheder. De koster tid og ressourcer, og samtidig skabes og opretholdes der individuelle vidensbanker, som gør virksomhederne særdeles sårbare.

”Ved at nytænke og effektivisere onboarding kan processerne optimeres og gøres 50 procent hurtigere. Med virksomhedens viden samlet i én pulje øges produktiviteten, og onboardingprocessen bliver langt mere effektiv. Samtidig medvirker en samlet og centreret vidensbank til optimering af alle aspekter i en virksomheds aktiviteter, da afdelingerne bliver mere fleksible, undgår fejl og flere medarbejdere kan langt mere”, siger Martine Koehler Andersen.

Læs også: Arbejdskraft og grøn agenda presser hospitalslogistikken

Effektiv onboarding handler i høj grad også om efterfølgende medarbejderfastholdelse, og ifølge HR-specialist, Lars Schou fra HR Company kan det give voldsomme økonomiske tab for en virksomhed, hvis ikke processerne håndteres optimalt.

”Dårlig onboarding kan blive en hundedyr fornøjelse for alle typer virksomheder uanset størrelse. Alt afhængig af stillingen kan det nemt koste 300.000 kroner i ekstra omkostninger, hvis en medarbejder eksempelvis grundet en dårlig opstart vælger at sige op efter kort tid. Jeg tror faktisk, at mange slet ikke er klar over, hvor kostbart det er, ikke at sætte sig ind i, hvad der i forbindelse med onboarding fremmer medarbejdertilfredshed og selvstændighedsfølelse”, siger Lars Schou.

Vidensværktøjet Responza blev anvendt under pandemien, hvor blandt andet Styrelsen for Patientsikkerhed stod med onboarding af op til 50 mennesker om dagen og gjorde behovet for en samlet vidensbank med al tilgængelig information essentielt.

- PiB

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Effektivitet, komfort og lavere omkostninger: Derfor vælger flere den nye Traigo48 fra Toyota

Slimstock Nordic

Sponseret

An opinion Making Artificial Intelligence (AI) land in supply chain practice

Nævnt i denne artikel:

Relateret indhold

17.06.2025SCM.dk

Taulov Dry Port nærmer sig fuld kapacitetsudnyttelse

16.06.2025Consafe Logistics

Sponseret

Fremtidens Lagerstyring: Download Rapporten med 5 Nøgletal og Indsigter

16.06.2025Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Effektivitet, komfort og lavere omkostninger: Derfor vælger flere den nye Traigo48 fra Toyota

12.06.2025SCM.dk

Drømmeland rykker ind i nyt logistiklager

11.06.2025SCM.dk

Indspark: Fremtidens lagermedarbejder løfter mindre og lærer mere

11.06.2025N.C. Nielsen A/S

Sponseret

Linde el-truck gør IBF-logistik lidt grønnere

06.06.2025PALOMAT

Sponseret

Hjælp fra førerløs truck sikrer 30 % vækst

06.06.2025SCM.dk

Textile Logistics opnår skarpere drift med nyt lagersystem

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
Fellowmind Denmark A/S
Webinar
Business Central Update

Hold dig opdateret med, hvordan du kan arbejde smartere på tværs af salgs-, service-, projekt- og driftsteams.

Dato

18.06.2025

Tid

11:00

Sted

Online

Fellowmind Denmark A/S
Webinar
Microsoft Security Update

Hold dig opdateret med hvordan du vedvarende beskytter din virksomhed mod cybertrusler med Microsoft Security.

Dato

18.06.2025

Tid

15:00

Sted

Online

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
AQAP NATO Kvalitetsstandarder - grundkursus

Er din virksomhed leverandør til Forsvaret eller har I planer om at blive det? Hvis ja, vil du blive mødt af krav om bevis for efterlevelse af kravene i AQAP, som er NATOs standarder for kvalitetsstyring.

Dato

19.06.2025

Sted

Odense

Fellowmind Denmark A/S
Seminar
Fremtidssikret IT-ledelse i en tid med AI og Copilots

Et inspirationsseminar for IT-beslutningstagere med fokus på governance, sikkerhed og strategisk anvendelse af Microsoft 365 og AI. Det er gratis at deltage, men der er begrænset antal billetter, der fordeles efter først-til-mølle-princippet.

Dato

19.06.2025

Tid

08:30

Sted

INCUBA Next, 18. etage, Åbogade 15, 8200 Aarhus N

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
CQI and IRCA QMS Lead Auditorkursus baseret på ISO 9001:2015 (English)

5 dages intensivt kursus der giver dig den fornødne viden og færdigheder, så du efter endt træning kan organisere og lede audits af kvalitetsledelsessystemer baseret på ISO 9001:2015. CQI and IRCA Nr.: 17898

Dato

23.06.2025

Sted

Online

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Afvigelseshåndtering og årsagsanalyse

I forbindelse med lukning af afvigelser og andre interne udfordringer er det meget vigtigt at få lavet en ordentlig årsagsanalyse. Årsagsanalysen laves for at identificere de grundlæggende eller underliggende årsager, få dem rettet og dermed forhindre gentagelser. Det sker jo af og til, at vi løser det samme problem igen og igen.

Dato

24.06.2025

Sted

Odense