Opråb: Minimér grænserestriktioner for den international transport

Førende danske transportorganisationer opfordrer i en samlet henvendelse til regeringen kraftigt til, at restriktioner og testkrav for operatører i international transport i forbindelse med Covid-19 begrænses og koordineres mest muligt.

En række organisationer i den danske transportbranche er gået sammen om brevet rettet mod regeringen. Arkivfoto..

04.02.2021

SCM.dk

Danmarks førende organisationer inden for vejgodstransporten opfordrer i et fælles brev regeringen til at arbejde for, at varerne fortsat kan flyde relativt frit og ubesværet over grænserne, så produktion og handel i Danmark kan bibeholdes trods Covid-19. Brevet, der er underskrevet af ITD, 3F Transport, DI Transport, Dansk Erhverv, DTL, ATL, SLD og Danske Speditører er stilet til statsministeren, justitsministeren, sundhedsministeren, transportministeren samt beskæftigelsesministeren. Det skriver ITD i en pressemeddelelse. 

Læs også: 2 måder du som produktionsvirksomhed vil mærke Brexit

I brevet henvises der til, at den danske vejgodstransportbranche har spillet en helt afgørende rolle i at sikre forsyningssikkerheden ved at have sørget for friske varer på hylderne i supermarkederne, at værnemidler og medicin har kunnet komme frem, og at danske produktionsvirksomheder har kunnet få deres varer og produkter eksporteret til udlandet. Det er sket samtidig med, at branchen har indført egne forholdsregler og restriktioner for at begrænse smitten mest muligt, men alligevel er branchen i stigende grad påvirket af følgevirkningerne af Covid-19-pandemien. Det skyldes særligt, at branchen udfordres af øgede restriktioner ved indrejse i flere lande.

”Restriktionerne er dybt problematiske, og de risikerer at underminere forsyningskæderne i samfundet, hvis der ikke tages særligt hensyn til den kritiske rolle, som vejgodstransporterhvervet har i forhold til at sikre, at de basale samfundsfunktioner fortsat kan opretholdes,” hedder det således i brevet.

Læs også: ITD: Transportarbejde er en kritisk funktion

Derfor opfordrer organisationerne bag henvendelsen regeringen til at arbejde konstruktivt med EU-Kommissionens seneste forslag om at sikre en koordineret tilgang, der understreger vigtigheden af, at transportarbejdere som udgangspunkt ikke bør være underlagt testkrav, og at såfremt test er nødvendige, det ikke fører til forstyrrelser og forsinkelser ved grænseovergangene, der bringer forsyningssikkerheden i fare.

”Den danske vejgodstransportbranche opfodrer derfor Regeringen til at sikre en tæt og løbende dialog med de øvrige europæiske lande med henblik på at sikre en koordinering af grænserestriktioner. For det danske transporterhverv er det helt afgørende, at grænserestriktioner ikke går videre end, hvad der er sundhedsmæssigt nødvendigt. Særligt i forhold til Danmarks nabolande er det vigtigt, at regeringen sikrer koordinering, da nabolandene ikke kun er vigtige som eksportlande, men også som transitlande for eksport af danske varer til udlandet,” slutter brevet.

- KCP

N.C. Nielsen A/S

Sponseret

Helt elektrisk, 100% Terberg, RT253EV redefinerer RoRo-transport

Hans Schourup A/S

Sponseret

Humanoide robotter – den næste game changer i logistik og produktion

Relateret indhold

28.11.2025SCM.dk

56 % af LEGO’s indpakning er nu papir og ikke plast

27.11.2025SCM.dk

Mobile robotter frigør hænder og hoveder på Solars lagre

25.11.2025Körber Supply Chain DK A/S

Sponseret

AI forbedrer predictive maintenance på svært tilgængelige dele

24.11.2025SCM.dk

Belgiske hospitaler indfører AutoStore-anlæg

19.11.2025SCM.dk

Verdens første elektriske 4x4 RoRo-traktor klar til havnene

19.11.2025Apport Systems A/S

Sponseret

Digitalt overblik gav Sydkystens Automatik kontrol over materialeforbruget

16.11.2025Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Når gaffeltrucken koster mere end den giver

14.11.2025TECSYS A/S

Sponseret

Er dit lager klar til Black Friday? Her er de kritiske punkter, der kræver fokus nu

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle