DFDS' færger kan snart sejle på klimavenlig olie fra nødder

Med en stor investering i olieudvindingsvirksomheden MASH Energy vil DFDS nu være med til at udvikle et kommercielt bæredygtigt alternativ til fossile brændstoffer. Et af de første mål er at klargøre olien til test på en skibsmotor.

Det CO2-neutrale biobrændstof kan anvendes af skibe, og DFDS arbejder sammen med MASH Energy om at forberede biobrændstoffet til test på en DFDS-skibsmotor. Foto: DFDS..

29.04.2019

SCM.dk

I hvert fald har DFDS investeret op til 10 millioner kroner i MASH Energy, der blev stiftet af Jakob Andersen og fire kolleger fra DTU i 2015, og siden har udviklet en effektiv og billig metode til udvinding af olie fra spildprodukter. Efter planen vil der nu blive arbejdet på at forberede en test i en skibsmotor.

”Vi er selvsagt meget glade for at få en stor skibsoperatør som DFDS med ind i ejerkredsen, så vi får mulighed for at teste biobrændslet i skibsmotorer", siger CEO for MASH Energy, Jakob Andersen, om samarbejdet. Foto: DFDS.

”Det udvundne biobrændsel er CO2-neutralt. I vækstsæsonen optager planterne CO2, som olien så afgiver ved forbrænding i skibsmotorerne. Derudover er der en betydelig yderligere miljøeffekt forbundet med produktionen”, forklarer Jakob Andersen, der i dag er CEO i MASH Energy og underviser på DTU, og fortsætter:

”Restproduktet efter olieudvindingen – det såkaldte biochar –binder nemlig CO2 under processen. Samtidig kan dette biochar anvendes som effektiv gødning på markerne, hvor den ekstra plantevækst vil trække yderligere store mængder CO2 ud af atmosfæren”, siger han.

Siden starten har MASH Energy udviklet de termokemiske processer og det anlæg, der ved hjælp af pyrolyse kan udvinde olien fra en række spildprodukter fra landbruget, bl.a. fra produktionen af nødder. Anlægget er bygget af selskabets egne medarbejdere i MASH Energys fabrik i Indien.

Anvendes allerede i FN-støttet projekt
Teknologien anvendes allerede som del af et FN-støttet projekt i Tanzania til produktion af biobrændstof. Det produceres i øjeblikket af spildprodukter fra en række nøddeproduktionsanlæg og sælges og leveres til den lokale industri.

”Vi er selvsagt meget glade for at få en stor skibsoperatør som DFDS med ind i ejerkredsen, så vi får mulighed for at teste biobrændslet i skibsmotorer for at få dokumenteret, at produktet lever op til de kvalitets- og priskrav, som succes i shippingbranchen vil kræve,” siger Jakob Andersen.

Investeringen foretages i tre stadier, hvorved DFDS kommer til at eje 24 procent af selskabet.

”Med investeringen tager vi et medansvar for at udvikle biobrændsel, der også er kommercielt bæredygtigt og dermed et reelt alternativ til fossile brændstoffer”, siger Sofie Hebeltoft, der er chef for DFDS’ CSR-afdeling, og fortsætter:

”Vi har haft en dialog med virksomheden og folkene bag siden selskabet blev stiftet i 2015 og har stor tillid til, at vi sammen med dem kan nå i mål med ambitionerne, der ligger i perfekt forlængelse af DFDS’ mål om at reducere skibenes aftryk på miljø og klima”, siger Sofie Hebeltoft.

Læs også: DFDS' største fragtfærge sættes i drift i Middelhavet

På længere sigt er DFDS’ mål at producere mængder nok til, at olien kan blive kommercielt bæredygtig og identificere andre spildprodukter, der kan anvendes til at producere biobrændsel.

- JMA

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Når gaffeltrucken koster mere end den giver

Hans Schourup A/S

Sponseret

Humanoide robotter – den næste game changer i logistik og produktion

Relateret indhold

10.12.2025SCM.dk

Global handel vokser fortsat trods masser af forstyrrelser

09.12.2025SCM.dk

Få det fulde overblik over forsyningskæden – direkte i din indbakke

09.12.2025SCM.dk

Farvel til 70 procent af datakrav i ESG-rapportering

08.12.2025SCM.dk

Millioner til cirkulære løsninger i SMV’er skal sparke bæredygtig vækst i gang

08.12.2025SCM.dk

Ny diplomuddannelse skal styrke ledelsen af danske forsyningskæder

08.12.2025SCM.dk

Fellowship-program styrker bæredygtig fødevareinnovation

05.12.2025Hans Schourup A/S

Sponseret

Hvorfor en AGV ofte er den mest effektive løsning – selv i en tid domineret af AMR-hype

04.12.2025SCANLOX ApS

Sponseret

Få en robot i test uden at investere

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
Dansk Standard
Webinar
Online morgenmøder: Få mere værdi ud af dine aktiver med et ledelsessystem

Hvordan kan organisationer systematisk og bæredygtigt få mere værdi ud af sine aktiver og samtidig sikre, at det sker i overensstemmelse med de strategiske mål og krav fra interessenter? Svaret kan ligge i et velfungerende asset management-ledelsessystem som du kan høre mere om på to kommende morgenmøder.

Dato

10.12.2025

Tid

09:00

Sted

Online

Dansk Standard
Kursus
E-læringskursus: ISO 37001 Lead Implementer

Behersk implementering og ledelse af et antibestikkelsessystem (ABMS) baseret på ISO 37001

Dato

15.12.2025

Sted

Online

Dansk Standard
Kursus
E-læringskursus: ISO/IEC 27001 Lead Implenter - certificeret af PECB

Få bevis på dine kompetencer med den internationale certificering i informationssikkerhed, ISO/IEC 27001 Lead Implementer

Dato

15.12.2025

Sted

Online

Dansk Standard
Kursus
ISO/IEC 27002 diplomkursus - træf de rigtige foranstaltninger

På dette kursus får du hjælp til at træffe de rigtige foranstaltninger med ISO 27002, og bliv bedre til at kvalificere og udpege de handlinger, der er nødvendige for din virksomheds informationssikkerhed

Dato

16.12.2025

Sted

Dansk Standard, 12 etage, Sal 1 Göteborg Plads 1 2150 Nordhavn

Dansk Standard
Kursus
ISO/IEC 27002 Diplomkursus - træf de rigtige foranstaltninger

På dette kursus får du hjælp til at træffe de rigtige foranstaltninger med ISO 27002, og bliv bedre til at kvalificere og udpege de handlinger, der er nødvendige for din virksomheds informationssikkerhed.

Dato

16.12.2025

Sted

Dansk Standard, Nordhavn

AGR
Webinar
Chain reactions: The spark behind smarter supply chain decisions

Two CEOs, Once Supply Chain: 2025 Reflections and 2026 Realities

Dato

17.12.2025

Tid

12:30

Sted

Online on LinkedIn