DFDS' færger kan snart sejle på klimavenlig olie fra nødder

Med en stor investering i olieudvindingsvirksomheden MASH Energy vil DFDS nu være med til at udvikle et kommercielt bæredygtigt alternativ til fossile brændstoffer. Et af de første mål er at klargøre olien til test på en skibsmotor.

Det CO2-neutrale biobrændstof kan anvendes af skibe, og DFDS arbejder sammen med MASH Energy om at forberede biobrændstoffet til test på en DFDS-skibsmotor. Foto: DFDS..

29.04.2019

SCM.dk

I hvert fald har DFDS investeret op til 10 millioner kroner i MASH Energy, der blev stiftet af Jakob Andersen og fire kolleger fra DTU i 2015, og siden har udviklet en effektiv og billig metode til udvinding af olie fra spildprodukter. Efter planen vil der nu blive arbejdet på at forberede en test i en skibsmotor.

”Vi er selvsagt meget glade for at få en stor skibsoperatør som DFDS med ind i ejerkredsen, så vi får mulighed for at teste biobrændslet i skibsmotorer", siger CEO for MASH Energy, Jakob Andersen, om samarbejdet. Foto: DFDS.

”Det udvundne biobrændsel er CO2-neutralt. I vækstsæsonen optager planterne CO2, som olien så afgiver ved forbrænding i skibsmotorerne. Derudover er der en betydelig yderligere miljøeffekt forbundet med produktionen”, forklarer Jakob Andersen, der i dag er CEO i MASH Energy og underviser på DTU, og fortsætter:

”Restproduktet efter olieudvindingen – det såkaldte biochar –binder nemlig CO2 under processen. Samtidig kan dette biochar anvendes som effektiv gødning på markerne, hvor den ekstra plantevækst vil trække yderligere store mængder CO2 ud af atmosfæren”, siger han.

Siden starten har MASH Energy udviklet de termokemiske processer og det anlæg, der ved hjælp af pyrolyse kan udvinde olien fra en række spildprodukter fra landbruget, bl.a. fra produktionen af nødder. Anlægget er bygget af selskabets egne medarbejdere i MASH Energys fabrik i Indien.

Anvendes allerede i FN-støttet projekt
Teknologien anvendes allerede som del af et FN-støttet projekt i Tanzania til produktion af biobrændstof. Det produceres i øjeblikket af spildprodukter fra en række nøddeproduktionsanlæg og sælges og leveres til den lokale industri.

”Vi er selvsagt meget glade for at få en stor skibsoperatør som DFDS med ind i ejerkredsen, så vi får mulighed for at teste biobrændslet i skibsmotorer for at få dokumenteret, at produktet lever op til de kvalitets- og priskrav, som succes i shippingbranchen vil kræve,” siger Jakob Andersen.

Investeringen foretages i tre stadier, hvorved DFDS kommer til at eje 24 procent af selskabet.

”Med investeringen tager vi et medansvar for at udvikle biobrændsel, der også er kommercielt bæredygtigt og dermed et reelt alternativ til fossile brændstoffer”, siger Sofie Hebeltoft, der er chef for DFDS’ CSR-afdeling, og fortsætter:

”Vi har haft en dialog med virksomheden og folkene bag siden selskabet blev stiftet i 2015 og har stor tillid til, at vi sammen med dem kan nå i mål med ambitionerne, der ligger i perfekt forlængelse af DFDS’ mål om at reducere skibenes aftryk på miljø og klima”, siger Sofie Hebeltoft.

Læs også: DFDS' største fragtfærge sættes i drift i Middelhavet

På længere sigt er DFDS’ mål at producere mængder nok til, at olien kan blive kommercielt bæredygtig og identificere andre spildprodukter, der kan anvendes til at producere biobrændsel.

- JMA

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Når gaffeltrucken koster mere end den giver

Hans Schourup A/S

Sponseret

Humanoide robotter – den næste game changer i logistik og produktion

Relateret indhold

18.12.2025SCM.dk

Dansk model skal samle et grønt europæisk energisystem

16.12.2025SCANLOX ApS

Sponseret

AMR er mere end bare en trend

16.12.2025SCM.dk

Her er Europas bedste supply chain leder 2025

15.12.2025SCM.dk

EU om grøn strøm: Nyt udspil skal sænke elregningen og styrke uafhængigheden

11.12.2025SCM.dk

ESG-rapportering: Omnibussen er nu et skridt tættere på målstregen

10.12.2025SCM.dk

Global handel vokser fortsat trods masser af forstyrrelser

09.12.2025SCM.dk

Få det fulde overblik over forsyningskæden – direkte i din indbakke

09.12.2025SCM.dk

Farvel til 70 procent af datakrav i ESG-rapportering

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Seneste temaer

Se alle

Events

Se alle