På trods af forbud indeholder mange skibe stadig asbest

Siden 2011 har nybyggede skibe ikke måtte indeholde mineralet asbest, hvis støv er forbundet med luftvejssygdomme samt en række kræftformer. Men på 65 procent af skibe i dag, finder man stadig stoffet, som blev hyppigt brugt til byggeri og isolation.

Asbest er kendt for sin sammenhæng med luftvejssygdomme og en række kræftformer. Foto: Maritec. .

19.04.2021

SCM.dk

”Selvom nybyggede skibe leveres med en asbestfri deklaration, kan mineralet i mange tilfælde stadig findes ombord ved senere undersøgelser og inspektioner”, forklarer John Rendi, der er General Manager i  Environmental Services hos Maritec.

Maritec har foretaget en asbest rundspørge på vegne af International Maritime Organization, der hører under FN. Ifølge IMO’s SOLAS konvention fra 2011 må skibe bygget efter 2011 ikke indeholde asbest.

Men på trods af det, finder mineralet en vej. Det kan blandt andet være gennem reservedele fra et land, hvor asbest endnu ikke er forbudt – eller forbuddet blot ikke bliver implementeret. Derudover har alle lande ikke samme standarder for, hvornår noget erklæres asbestfri. For eksempel tolerer Frankrig ingen asbest, mens amerikanerne godkender et niveau under 1 procent asbest.

Læs også: Esbjerg Havn kobler de største skibe til grøn landstrøm

”Det placerer redere i en meget svær position. Det kan lede til bøder og tilbageholdelser såvel som høje omkostninger, hvis asbest findes og kræves fjernet. Endnu vigtigere, er det dog at skibsarbejdere, der uvidende håndterer asbest, risikerer at udvikle en luftvejssygdom”, fortsætter John Rendi i en pressemeddelelse.

Især i rørflangepakninger, ventilpakning, pumper, olie renseapparater og kompressorer finder man asbest i dag.

Maritec råder redere til at få foretaget en umiddelbar skibsinspektion af en kvalificeret professionel og undersøgt, hvorvidt der er asbest på skibet. Hvis asbest findes ombord skal området eller materialet identificeres, lokaliseres og vurderes. En sådan undersøgelse kan blive grundlaget for at overvågnings- og vedligeholdelsesprogram kan komme på benene. 

- KCP

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Når gaffeltrucken koster mere end den giver

Hans Schourup A/S

Sponseret

Humanoide robotter – den næste game changer i logistik og produktion

Relateret indhold

18.12.2025Dematic

Sponseret

Dematic Integrates a Pallet AS/RS in Latest Expansion for Spanish Workwear Giant Velilla

12.12.2025SCM.dk

Nyt logistisk supercenter åbner i Ringsted

11.12.2025SCM.dk

JYSK åbner nyt distributionscenter i Italien i 2027

08.12.2025SCM.dk

Mobile robotter: Fra faste ruter til intelligent høj fleksibilitet

05.12.2025Körber Supply Chain DK A/S

Sponseret

AMR’er kræver volumen: sådan får du reel ROI på robotterne

04.12.2025Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Når gaffeltrucken koster mere end den giver

04.12.2025SCM.dk

9 AGV’er servicerer på tiende år JYSKs distributionscenter i Danmark

02.12.2025SCM.dk

AI løfter lagerdrift fra automatisering til strategisk styrke

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Seneste temaer

Se alle

Events

Se alle