Pakkebokse er i kraftig vækst

E-handel: Hjemmeleveringer er fortsat populære, men Out Of Home (OOH) leveringer såsom pick and drop off points samt automatiske pakkebokse oplever kraftig vækst. I Europa var væksten på 6,8 procent i 2021. Det er godt for både omkostninger og klimaet.

Leveringer til dørtrinnet er fortsat den mest populære leveringsform blandt forbrugere, men ifølge Last Mile Experts har pakkeleverandører på tværs af Europa fået øjnene op for pakkebokses værdier i form af højere effektivitet, lavere omkostninger og mere bæredygtighed. Foto: SwipBox..

14.03.2022

Poul Breil-Hansen, SCM.dk

B2C e-handel og sidste-kilometer leveringer har oplevet en acceleration i løbet af pandemien, og forbrugeradfærden fortsætter med løbende at forandre sig. Data fra mediet Parcel Monitor og konsulentvirksomheden Last Mile Experts viser, at leveringskanalen OHH voksede med 6,8 procent i Europa og 13,4 procent i Oceanien; mens OHH-væksten var mere moderat i resten af verden.

I Europa består OHH-væksten først og fremmest af pakkebokse, og her blev 1,48 procent af alle pakker i 2021 leveret til en pakkeboks. Der sker ifølge Parcel Monitor også en massiv udvidelse af pakkeboksnetværket på tværs af Europa, hvor en række førende pakkeleverandører har identificeret pakkeboksnetværk som en strategisk prioritet. Det gælder både DPD, GLS og Hermes.

Last Mile Experts peger på, at årsagen til pakkebokses voksende popularitet hænger sammen med følgende tendenser og kundeønsker:

• Fleksibilitet.
• Gennemsigtighed.
• Kontrol.
• Miljøbevidsthed.

De fremhæver, at e-handelskunder først og fremmest værdsætter, at der er flere valgmuligheder, hvad angår leveringsmetode hos en e-handelsbutik.

Tre til fire gange mere bæredygtigt
Last Mile Experts fastslår, at OHH-netværk som pakkebokse og pakkebutikker præsterer tre til fire gange højere effektivitet per rute. Og at den højere effektivitet svarer til sparet brændstof og udledninger og altså er lig med tre til fire gange mere bæredygtighed. Pakkeboks-ruteomdeling kan håndtere op til 800 pakker på en rute, hvorimod en dør-til-dør omdeling af pakker i et tæt byområde til sammenligning kan håndtere 200 pakker. I takt med at OHH-netværk bliver udvidet, vil konsolideringen af pakkeleveringer sikre både lavere omkostninger, lavere klimabelastning og hurtigere leveringstider.

”Vi mærker, at forbrugerne sætter pris på den fleksibilitet, frihed og mulighed for selv at bestemme, hvornår de vil hente deres pakke, som en udendørs, app-styret pakkeboks tilbyder”, fortæller Jens Rom. Foto: SwipBox..

Hjemmeleveringer er stadig nummer ét, men…
Leveringer til dørtrinnet er fortsat den mest populære leveringsform blandt forbrugere, men ifølge Last Mile Experts har pakkeleverandører på tværs af Europa fået øjnene op for pakkebokses værdier i form af højere effektivitet, lavere omkostninger og mere bæredygtighed.

Konsulentvirksomheden estimerer, at OHH-leveringer i 2025 vil stå for mere end 25 procent af leveringerne. Pakkemængden forventes at vokse med 100 procent fra 2020 til 2025, så der vil også blive brug for at styrke og supplere infrastrukturen for pakkeleveringer.

SwipBox oplever stærk vækst
Det er en udvikling, som leverandør af pakkeboks-løsninger SwipBox kan nikke genkendende til.

”Vi oplever kraftig efterspørgsel efter vores automatiske og app-styrede pakkebokse, der kan stå både inden- og udendørs”, fortæller Jens Rom, som er administrerende direktør. Han tilføjer:

”Vi mærker, at forbrugerne sætter pris på den fleksibilitet, frihed og mulighed for selv at bestemme, hvornår de vil hente deres pakke, som en udendørs, app-styret pakkeboks tilbyder. Vi har mange dialoger med interesserede kunder og indgår i øjeblikket mange aftaler med pakkedistributører i Norden, andre europæiske lande samt Australien”.

Pakkebokse og bæredygtighed
Han peger på, at SwipBox bakker kraftigt op bag ambitionen om at skabe et tæt netværk af pakkebokse i de nordiske lande.

”Borgere i byområder skal gerne opleve, at de kan få deres pakke leveret til en pakkeboks, der ligger få hundrede meter fra deres hjem eller arbejdsplads. Flertallet vil derfor ikke anvende bilen, når de henter pakken, men derimod gå eller cykle. Det vil betyde meget for pakkeleveringens samlede bæredygtighed”, fortæller Jens Rom.

Han oplyser også, at SwipBox’ pakkebokse har et ekstremt lavt elforbrug, og at boksene er modulopbyggede, så de efter endt levetid nemt kan demonteres og genbruges efter principperne i cirkulær økonomi. Han oplyser endvidere, at SwipBox arbejder på at tilføre kunstig intelligens til pakkeboksene, så det bliver muligt for pakkedistributørerne at forudsige og udnytte pakkeboksenes kapacitet endnu bedre.

N.C. Nielsen A/S

Sponseret

Helt elektrisk, 100% Terberg, RT253EV redefinerer RoRo-transport

Hans Schourup A/S

Sponseret

Humanoide robotter – den næste game changer i logistik og produktion

Relateret indhold

21.11.2025N.C. Nielsen A/S

Sponseret

Helt elektrisk, 100% Terberg, RT253EV redefinerer RoRo-transport

21.11.2025SCM.dk

Tre grønne søfragtsråd til ministeren efter IMO-skuffelsen

21.11.2025SCM.dk

Danskerne handler mere trygt og globalt end nogensinde før

20.11.2025SCM.dk

Rapport: Løs el-ledning på containerskib rev bro ned

19.11.2025SCM.dk

DHL løfter effektiviteten med AI-agenter

19.11.2025SCM.dk

Bring opruster for at håndtere rekordmængder af julepakker

18.11.2025SCM.dk

DHL investerer millarder i Indien frem mod 2030

17.11.2025SCM.dk

Suez-kanalen melder om stigende aktivitet

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Energiledelse efter ISO 50001:2018

Kurset Energiledelse efter ISO 50001:2018 er det rigtige sted at starte din kompetenceudvikling, hvis du er ny på energiledelsesområdet eller har brug for at få opdateret din grundlæggende viden om ISO 50001 standarden.

Dato

25.11.2025

Sted

Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Ledelsens evaluering

Er din virksomhed certificeret, stilles der krav om, at I løbende gennemfører Ledelsens evaluering. Men hvordan gøres det mest effektivt og hvad kan vi lære af de virksomheder, der lykkes bedst med at gennemføre Ledelsens evaluering.

Dato

25.11.2025

Sted

Odense

Bureau Veritas
Kursus
Root Cause Analysis (RCA)

Årsagsanalyse bruges til at forbedre produktkvalitet, minimere sikkerhedsrisici og opfylde regulative krav. Det hjælper virksomheder til at identificere de underliggende årsager til afvigelser, så de kan implementere nødvendige ændringer for at forhindre gentagelse. Dette kan omfatte alt fra kvalitetsproblemer i et produkt til fødevaresikkerhedsproblemer som kemiske-, mikrobiologiske- og fremmedlegemerisici. Desuden anvendes årsagsanalyser ofte til dokumentationen af løsninger på eventuelle problemer eller hændelser, som er nødvendige ifølge regler, regulativer og ledelsesstandarder. Her er forståelsen for forskellen mellem korrigerende – og forebyggende handlinger nøglestenen.

Dato

25.11.2025

Tid

08:30

Sted

Kgs Lyngby

STILL Danmark A/S
Messe
GRAND OPENING!

Still Danmark inviterer til Åbent Hus I nyt showroom i Kolding

Dato

25.11.2025

Tid

09:00

Sted

Essen 32, 6000 Kolding

Dansk Standard
Kursus
Revision af ISO 9001:2026 – bliv klædt på til de kommende ændringer

Få overblik over de vigtigste ændringer i revisionen af ISO 9001, og hvad de betyder for dig, der arbejder med kvalitetsledelse i hverdagen. På kurset får du indsigt i ændringerne, forståelse for tankerne bag revisionen samt konkrete input til, hvordan du kan komme på forkant med de nye krav.

Dato

25.11.2025

Tid

09:00

Sted

Online

AGR
Webinar
Chain reactions: The spark behind smarter supply chain decisions

Supply chain: The hidden link in financial success

Dato

25.11.2025

Tid

14:30

Sted

Online on LinkedIn