Pakkeboom sikrer Beumer et flot årsresultat

Materialehåndteringsvirksomheden BEUMER Group A/S har i årsregnskabet 2021 præsteret en bundlinje på 142 millioner kroner. Resultatet er primært drevet af en god efterspørgsel fra fragt- og pakkefirmaer, der fortsat har travlt.

”Der er en del kunder inden for pakkepost, der især på det seneste har fået automatisering og pålidelige håndteringssystemer højt på forretningsagendaen. Dels fordi de kan bruge medarbejderne til andre, mere komplekse opgaver; men også fordi mængderne, der skal flyttes og sorteres, bliver større”, pointerer Anders Moos. Foto: BEUMER Group..

29.08.2022

Poul Breil-Hansen, SCM.dk

I Skejby i Aarhus kæmper de hos BEUMER Group med pressede forsyningskæder, men det har ikke afholdt virksomheden fra at lande et flot og tilfredsstillende årsregnskab, der netop er blevet offentliggjort.

142 millioner kroner har virksomheden, der laver højteknologiske sorteringsløsninger, formået at tjene ud af en omsætning på godt to milliarder kroner.

”Vi er meget tilfredse med det resultat, vi har opnået i 2021. Vi matcher stort set 2020-resultatet, der gik kraftigt frem”, forklarer Anders Moos, der er CFO hos BEUMER Group A/S.

”Det er især blandt vores kunder inden for pakkehåndtering, der i 2021 har været travlt. Forbrugere over det meste af verden lærte under corona-nedlukninger at handle endnu mere på nettet, og den bekvemme måde at få varer har fortsat godt tag i forbrugerne. Den store stigning i pakkevolumen er nok sket særligt på den korte bane, men det er fortsat vores forventning, at der også investeres i pakkemarkedet de næste år”, fortsætter han.

Fornuftige markedsforhold med udfordringer
Hos BEUMER kæmper de ansatte som i mange andre virksomheder dagligt med de pressede forsyningskæder, og det er en hård modstander, der har indflydelse på forretningen.

”BEUMER har oplevet store udfordringer i vores forsyningskæde, hvor det har været svært at få den nødvendige forsyning af visse komponenter, der samtidig er steget i pris. Samtidig er også transportomkostningerne steget”, fortæller Anders Moes og supplerer:

”Heldigvis har vi en kompetent og motiveret medarbejdermasse, der har taget udfordringerne konstruktivt på sig, så vi har klaret os fornuftigt. På trods af at corona også har gjort livet vanskeligere for kollegaerne. Der har været meget hjemmearbejde, og for de kollegaer, der arbejder i andre lande end Danmark med for eksempel service- og vedligeholdelsesopgaver, har nedlukninger og restriktioner gjort det vanskeligt at klare arbejdsopgaverne”, forklarer Anders Moos.  

”BEUMER har oplevet store udfordringer i vores forsyningskæde, hvor det har været svært at få den nødvendige forsyning af visse komponenter, der samtidig er steget i pris. Samtidig er også transportomkostningerne steget”, fortæller Anders Moes. Foto: BEUMER Group..

Samlet set forventer Anders Moos dog, at BEUMER Group også i 2022 kan levere et positivt regnskab.

Behov for automatisering
En del af optimismen skal også tilskrives, at behovet for automatiserede sorteringsløsninger ser ud til fortsat at stige. Selv inden for lufthavnsbranchen, der har været hårdt ramt af corona, er der i især vestlige lande tendens til, at behovet for bagageautomatiseringer fortsætter på grund af mangel på arbejdskraft.

”Der er samtidig en del kunder inden for pakkepost, der især på det seneste har fået automatisering og pålidelige håndteringssystemer højt på forretningsagendaen. Dels fordi de kan bruge medarbejderne til andre, mere komplekse opgaver; men også fordi mængderne, der skal flyttes og sorteres, bliver større”, pointerer Anders Moos.

Udvikling kræver kvikke hoveder
Med en stor markedsefterspørgsel er det naturligt, at der også skal allokeres ressourcer til at forbedre og udvikle produkter. Og netop udvikling har også kendetegnet BEUMERs 2021, hvor der samlet set er brugt næsten 100 millioner kroner på udviklingsomkostninger.

”Vi er markedsledende med de mest effektive løsninger, og den position har vi tænkt os at holde fast i. Men det kræver store millioninvesteringer hvert år. Vi har opbygget en stor viden inden for vores forretningsområder, og den skal plejes bedst muligt ved at udvikle os hele tiden”, forklarer Anders Moos.

Udvikling af for eksempel nye produkter kræver blandt andet mandskab i form af nye medarbejdere, og rekruttering er ligesom for mange andre virksomheder et vigtigt indsatsområde for BEUMER.

”Vi arbejder rigtig meget med vores rekruttering og employer brand, så vi bedst muligt kan tiltrække kandidater. For eksempel samarbejder vi indgående med uddannelsesinstitutioner, hvor vi aktivt arbejder med praktikanter som en effektiv kanal til fremtidens talenter. Vi har professionel onboarding af praktikanter, og samlet set er vi gode til at konvertere vores praktikanter til fastansatte medarbejdere, når de er færdiguddannede”, forklarer CFO’en.

BEUMER Group har i 2021 haft lidt over 800 fuldtidsansatte medarbejdere i Danmark – primært tilknyttet afdelingen i Skejby.

Bredana Axcite A/S

Sponseret

SCM-dagen sætter fokus på optimering af Supply Chain og WMS

Slimstock Nordic

Sponseret

An opinion Making Artificial Intelligence (AI) land in supply chain practice

Relateret indhold

12.06.2025SCM.dk

Drømmeland rykker ind i nyt logistiklager

11.06.2025SCM.dk

Indspark: Fremtidens lagermedarbejder løfter mindre og lærer mere

11.06.2025N.C. Nielsen A/S

Sponseret

Linde el-truck gør IBF-logistik lidt grønnere

06.06.2025PALOMAT

Sponseret

Hjælp fra førerløs truck sikrer 30 % vækst

06.06.2025SCM.dk

Textile Logistics opnår skarpere drift med nyt lagersystem

02.06.2025Roima Intelligence

Sponseret

Fra ERP til WMS: Arctic Import optimerer lagerstyring

02.06.2025SSI Schäfer

Sponseret

Skræddersyet løsning for fuld sekvenskontrol

27.05.2025SCM.dk

Lineage udvider frysehus i Vejle

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
DNV Business Assurance Denmark
Kursus
ISO/IEC 42001: 2023 Artificial Intelligence Management System Foundation

This two-day course provides an overview of the ISO/IEC 42001 standard and essential knowledge required for the establishment, implementation, maintenance, and continuous improvement of a responsible Artificial Intelligence Management System (AIMS).

Dato

16.06.2025

Sted

Online

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
ISO/IEC 27001 Lead Implementer – Certificeret af PECB

Få bevis på dine kompetencer som ISO/IEC Lead Implementer med den internationale certificering fra PECB.

Dato

16.06.2025

Sted

Copenhagen

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Kvalitetskultur

Et effektivt ledelsessystem er kernen i en effektiv virksomhed og driver virksomheden frem mod sine strategiske mål. Det effektive ledelsessystem bør derfor forholde sig til sine interessenters behov og forventninger, risici og muligheder, lovkrav og ikke mindst organisationens værdier og kultur.

Dato

16.06.2025

Sted

Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
CQI and IRCA QMS Lead Auditorkursus baseret på ISO 9001:2015 (Dansk)

5 dages intensivt kursus der giver dig den fornødne viden og færdigheder, så du efter endt træning kan organisere og lede audits af kvalitetsledelsessystemer baseret på ISO 9001:2015. CQI and IRCA Nr.: 17898

Dato

16.06.2025

Sted

Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
APQP4WIND Management Awareness Training

Event Description

Dato

16.06.2025

Tid

08:30

Sted

Online

Fellowmind Denmark A/S
Webinar
Forstå hvad en dansk Azure-region betyder for din virksomhed

Microsofts nye datacenterregion består af tre lokationer i Roskilde, Køge og Høje Taastrup. Her opbevares data lokalt i overensstemmelse med både danske og europæiske regler.

Dato

16.06.2025

Tid

13:00

Sted

Online