Pakkeboom sikrer Beumer et flot årsresultat

Materialehåndteringsvirksomheden BEUMER Group A/S har i årsregnskabet 2021 præsteret en bundlinje på 142 millioner kroner. Resultatet er primært drevet af en god efterspørgsel fra fragt- og pakkefirmaer, der fortsat har travlt.

”Der er en del kunder inden for pakkepost, der især på det seneste har fået automatisering og pålidelige håndteringssystemer højt på forretningsagendaen. Dels fordi de kan bruge medarbejderne til andre, mere komplekse opgaver; men også fordi mængderne, der skal flyttes og sorteres, bliver større”, pointerer Anders Moos. Foto: BEUMER Group..

29.08.2022

Poul Breil-Hansen, SCM.dk

I Skejby i Aarhus kæmper de hos BEUMER Group med pressede forsyningskæder, men det har ikke afholdt virksomheden fra at lande et flot og tilfredsstillende årsregnskab, der netop er blevet offentliggjort.

142 millioner kroner har virksomheden, der laver højteknologiske sorteringsløsninger, formået at tjene ud af en omsætning på godt to milliarder kroner.

”Vi er meget tilfredse med det resultat, vi har opnået i 2021. Vi matcher stort set 2020-resultatet, der gik kraftigt frem”, forklarer Anders Moos, der er CFO hos BEUMER Group A/S.

”Det er især blandt vores kunder inden for pakkehåndtering, der i 2021 har været travlt. Forbrugere over det meste af verden lærte under corona-nedlukninger at handle endnu mere på nettet, og den bekvemme måde at få varer har fortsat godt tag i forbrugerne. Den store stigning i pakkevolumen er nok sket særligt på den korte bane, men det er fortsat vores forventning, at der også investeres i pakkemarkedet de næste år”, fortsætter han.

Fornuftige markedsforhold med udfordringer
Hos BEUMER kæmper de ansatte som i mange andre virksomheder dagligt med de pressede forsyningskæder, og det er en hård modstander, der har indflydelse på forretningen.

”BEUMER har oplevet store udfordringer i vores forsyningskæde, hvor det har været svært at få den nødvendige forsyning af visse komponenter, der samtidig er steget i pris. Samtidig er også transportomkostningerne steget”, fortæller Anders Moes og supplerer:

”Heldigvis har vi en kompetent og motiveret medarbejdermasse, der har taget udfordringerne konstruktivt på sig, så vi har klaret os fornuftigt. På trods af at corona også har gjort livet vanskeligere for kollegaerne. Der har været meget hjemmearbejde, og for de kollegaer, der arbejder i andre lande end Danmark med for eksempel service- og vedligeholdelsesopgaver, har nedlukninger og restriktioner gjort det vanskeligt at klare arbejdsopgaverne”, forklarer Anders Moos.  

”BEUMER har oplevet store udfordringer i vores forsyningskæde, hvor det har været svært at få den nødvendige forsyning af visse komponenter, der samtidig er steget i pris. Samtidig er også transportomkostningerne steget”, fortæller Anders Moes. Foto: BEUMER Group..

Samlet set forventer Anders Moos dog, at BEUMER Group også i 2022 kan levere et positivt regnskab.

Behov for automatisering
En del af optimismen skal også tilskrives, at behovet for automatiserede sorteringsløsninger ser ud til fortsat at stige. Selv inden for lufthavnsbranchen, der har været hårdt ramt af corona, er der i især vestlige lande tendens til, at behovet for bagageautomatiseringer fortsætter på grund af mangel på arbejdskraft.

”Der er samtidig en del kunder inden for pakkepost, der især på det seneste har fået automatisering og pålidelige håndteringssystemer højt på forretningsagendaen. Dels fordi de kan bruge medarbejderne til andre, mere komplekse opgaver; men også fordi mængderne, der skal flyttes og sorteres, bliver større”, pointerer Anders Moos.

Udvikling kræver kvikke hoveder
Med en stor markedsefterspørgsel er det naturligt, at der også skal allokeres ressourcer til at forbedre og udvikle produkter. Og netop udvikling har også kendetegnet BEUMERs 2021, hvor der samlet set er brugt næsten 100 millioner kroner på udviklingsomkostninger.

”Vi er markedsledende med de mest effektive løsninger, og den position har vi tænkt os at holde fast i. Men det kræver store millioninvesteringer hvert år. Vi har opbygget en stor viden inden for vores forretningsområder, og den skal plejes bedst muligt ved at udvikle os hele tiden”, forklarer Anders Moos.

Udvikling af for eksempel nye produkter kræver blandt andet mandskab i form af nye medarbejdere, og rekruttering er ligesom for mange andre virksomheder et vigtigt indsatsområde for BEUMER.

”Vi arbejder rigtig meget med vores rekruttering og employer brand, så vi bedst muligt kan tiltrække kandidater. For eksempel samarbejder vi indgående med uddannelsesinstitutioner, hvor vi aktivt arbejder med praktikanter som en effektiv kanal til fremtidens talenter. Vi har professionel onboarding af praktikanter, og samlet set er vi gode til at konvertere vores praktikanter til fastansatte medarbejdere, når de er færdiguddannede”, forklarer CFO’en.

BEUMER Group har i 2021 haft lidt over 800 fuldtidsansatte medarbejdere i Danmark – primært tilknyttet afdelingen i Skejby.

Bureau Veritas

Sponseret

Ekstern sikkerhedsrådgivning hos Blue Water Shipping

SSI Schäfer

Sponseret

SSI SCHAEFER samarbejder med Coop om et af Europas største automatiserede distributionscentre

Relateret indhold

28.10.2025Apport Systems A/S

Sponseret

Et nyt gear i logistikken – Cykelexperten finder balancen mellem tempo og overblik

27.10.2025KUKA Nordic AB

Sponseret

Automatiseret møbelproduktion forbedret med smart intralogistik og industriel robotteknologi

27.10.2025SCM.dk

Lilla revolution i intralogistikken

24.10.2025KUKA Nordic AB

Sponseret

Innovative koncepter til fremtidens produktion: Mobil robotteknologi hos KRONE

22.10.2025Apport Systems A/S

Sponseret

Geek+ robotter effektiviserer moderne lagerdrift

22.10.2025BITO Storage Systems Nordic A/S

Sponseret

Black Friday: Sådan forbereder du dit lager til det store shoppekaos

20.10.2025N.C. Nielsen A/S

Sponseret

Lithium-ION er lykken i Løgstør

20.10.2025Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Er det tid til at opgradere jeres truckflåde? Traigo_i sætter helt nye standarder

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
Bureau Veritas
Kursus
EMS ISO 14001:2015 Lead Auditor Miljø (CQI IRCA-certificeret)

Ved succesfuld gennemførelse af vores CQI and IRCA-certificeret EMS ISO 14001:2015 Lead Auditor Miljøkursus vil du være i stand til at planlægge, gennemføre og afrapportere effektive 1., 2. og 3. parts audits af miljøledelsessystemer i henhold til kravene i ISO 14001:2015.

Dato

27.10.2025

Tid

08:30

Sted

Vejle

Bureau Veritas
Kursus
ISO 14001 Intern Auditor

På ISO 14001 Intern Auditor træner du forskellige auditeringsteknikker og -værktøjer, og hvordan du udfører intern audit af din virksomheds miljøledelsessystem i henhold til de strategiske og operationelle kravelementer i ISO 14001 standarden.

Dato

29.10.2025

Tid

08:30

Sted

Vejle

Bureau Veritas
Kursus
Root Cause Analysis (RCA)

Årsagsanalyse bruges til at forbedre produktkvalitet, minimere sikkerhedsrisici og opfylde regulative krav. Det hjælper virksomheder til at identificere de underliggende årsager til afvigelser, så de kan implementere nødvendige ændringer for at forhindre gentagelse. Dette kan omfatte alt fra kvalitetsproblemer i et produkt til fødevaresikkerhedsproblemer som kemiske-, mikrobiologiske- og fremmedlegemerisici. Desuden anvendes årsagsanalyser ofte til dokumentationen af løsninger på eventuelle problemer eller hændelser, som er nødvendige ifølge regler, regulativer og ledelsesstandarder. Her er forståelsen for forskellen mellem korrigerende – og forebyggende handlinger nøglestenen.

Dato

30.10.2025

Tid

08:30

Sted

Esbjerg

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Supply Chain Management (SCM)

Få kompetencer til at designe og lede effektive produktions- og forsyningskæder, også kaldet supply chains, som er en forudsætning for virksomhedens konkurrenceevne.

Dato

30.10.2025

Tid

09:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

Dansk Standard
Kursus
Revision af ISO 9001:2026 – bliv klædt på til de kommende ændringer

Få overblik over de vigtigste ændringer i revisionen af ISO 9001, og hvad de betyder for dig, der arbejder med kvalitetsledelse i hverdagen. På kurset får du indsigt i ændringerne, forståelse for tankerne bag revisionen samt konkrete input til, hvordan du kan komme på forkant med de nye krav.

Dato

31.10.2025

Tid

09:00

Sted

Online

Dansk Standard
Kursus
E-læringskursus: ISO/IEC 27005 Risk Manager

Lær at mestre implementering og risikoledelse i forbindelse med informationssikkerhed (ISRM) baseret på ISO/IEC 27005.

Dato

01.11.2025

Sted

Online