Pakkeboom sikrer Beumer et flot årsresultat

Materialehåndteringsvirksomheden BEUMER Group A/S har i årsregnskabet 2021 præsteret en bundlinje på 142 millioner kroner. Resultatet er primært drevet af en god efterspørgsel fra fragt- og pakkefirmaer, der fortsat har travlt.

”Der er en del kunder inden for pakkepost, der især på det seneste har fået automatisering og pålidelige håndteringssystemer højt på forretningsagendaen. Dels fordi de kan bruge medarbejderne til andre, mere komplekse opgaver; men også fordi mængderne, der skal flyttes og sorteres, bliver større”, pointerer Anders Moos. Foto: BEUMER Group..

29.08.2022

Poul Breil-Hansen, SCM.dk

I Skejby i Aarhus kæmper de hos BEUMER Group med pressede forsyningskæder, men det har ikke afholdt virksomheden fra at lande et flot og tilfredsstillende årsregnskab, der netop er blevet offentliggjort.

142 millioner kroner har virksomheden, der laver højteknologiske sorteringsløsninger, formået at tjene ud af en omsætning på godt to milliarder kroner.

”Vi er meget tilfredse med det resultat, vi har opnået i 2021. Vi matcher stort set 2020-resultatet, der gik kraftigt frem”, forklarer Anders Moos, der er CFO hos BEUMER Group A/S.

”Det er især blandt vores kunder inden for pakkehåndtering, der i 2021 har været travlt. Forbrugere over det meste af verden lærte under corona-nedlukninger at handle endnu mere på nettet, og den bekvemme måde at få varer har fortsat godt tag i forbrugerne. Den store stigning i pakkevolumen er nok sket særligt på den korte bane, men det er fortsat vores forventning, at der også investeres i pakkemarkedet de næste år”, fortsætter han.

Fornuftige markedsforhold med udfordringer
Hos BEUMER kæmper de ansatte som i mange andre virksomheder dagligt med de pressede forsyningskæder, og det er en hård modstander, der har indflydelse på forretningen.

”BEUMER har oplevet store udfordringer i vores forsyningskæde, hvor det har været svært at få den nødvendige forsyning af visse komponenter, der samtidig er steget i pris. Samtidig er også transportomkostningerne steget”, fortæller Anders Moes og supplerer:

”Heldigvis har vi en kompetent og motiveret medarbejdermasse, der har taget udfordringerne konstruktivt på sig, så vi har klaret os fornuftigt. På trods af at corona også har gjort livet vanskeligere for kollegaerne. Der har været meget hjemmearbejde, og for de kollegaer, der arbejder i andre lande end Danmark med for eksempel service- og vedligeholdelsesopgaver, har nedlukninger og restriktioner gjort det vanskeligt at klare arbejdsopgaverne”, forklarer Anders Moos.  

”BEUMER har oplevet store udfordringer i vores forsyningskæde, hvor det har været svært at få den nødvendige forsyning af visse komponenter, der samtidig er steget i pris. Samtidig er også transportomkostningerne steget”, fortæller Anders Moes. Foto: BEUMER Group..

Samlet set forventer Anders Moos dog, at BEUMER Group også i 2022 kan levere et positivt regnskab.

Behov for automatisering
En del af optimismen skal også tilskrives, at behovet for automatiserede sorteringsløsninger ser ud til fortsat at stige. Selv inden for lufthavnsbranchen, der har været hårdt ramt af corona, er der i især vestlige lande tendens til, at behovet for bagageautomatiseringer fortsætter på grund af mangel på arbejdskraft.

”Der er samtidig en del kunder inden for pakkepost, der især på det seneste har fået automatisering og pålidelige håndteringssystemer højt på forretningsagendaen. Dels fordi de kan bruge medarbejderne til andre, mere komplekse opgaver; men også fordi mængderne, der skal flyttes og sorteres, bliver større”, pointerer Anders Moos.

Udvikling kræver kvikke hoveder
Med en stor markedsefterspørgsel er det naturligt, at der også skal allokeres ressourcer til at forbedre og udvikle produkter. Og netop udvikling har også kendetegnet BEUMERs 2021, hvor der samlet set er brugt næsten 100 millioner kroner på udviklingsomkostninger.

”Vi er markedsledende med de mest effektive løsninger, og den position har vi tænkt os at holde fast i. Men det kræver store millioninvesteringer hvert år. Vi har opbygget en stor viden inden for vores forretningsområder, og den skal plejes bedst muligt ved at udvikle os hele tiden”, forklarer Anders Moos.

Udvikling af for eksempel nye produkter kræver blandt andet mandskab i form af nye medarbejdere, og rekruttering er ligesom for mange andre virksomheder et vigtigt indsatsområde for BEUMER.

”Vi arbejder rigtig meget med vores rekruttering og employer brand, så vi bedst muligt kan tiltrække kandidater. For eksempel samarbejder vi indgående med uddannelsesinstitutioner, hvor vi aktivt arbejder med praktikanter som en effektiv kanal til fremtidens talenter. Vi har professionel onboarding af praktikanter, og samlet set er vi gode til at konvertere vores praktikanter til fastansatte medarbejdere, når de er færdiguddannede”, forklarer CFO’en.

BEUMER Group har i 2021 haft lidt over 800 fuldtidsansatte medarbejdere i Danmark – primært tilknyttet afdelingen i Skejby.

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Når gaffeltrucken koster mere end den giver

Hans Schourup A/S

Sponseret

Humanoide robotter – den næste game changer i logistik og produktion

Relateret indhold

12.12.2025SCM.dk

Nyt logistisk supercenter åbner i Ringsted

11.12.2025SCM.dk

JYSK åbner nyt distributionscenter i Italien i 2027

08.12.2025SCM.dk

Mobile robotter: Fra faste ruter til intelligent høj fleksibilitet

05.12.2025Körber Supply Chain DK A/S

Sponseret

AMR’er kræver volumen: sådan får du reel ROI på robotterne

04.12.2025Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Når gaffeltrucken koster mere end den giver

04.12.2025SCM.dk

9 AGV’er servicerer på tiende år JYSKs distributionscenter i Danmark

02.12.2025SCM.dk

AI løfter lagerdrift fra automatisering til strategisk styrke

01.12.2025SCM.dk

Nye og avancerede mobile robotter er på hastig fremmarch

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Seneste temaer

Se alle

Events

Se alle
Dansk Standard
Webinar
Online morgenmøder: Få mere værdi ud af dine aktiver med et ledelsessystem

Hvordan kan organisationer systematisk og bæredygtigt få mere værdi ud af sine aktiver og samtidig sikre, at det sker i overensstemmelse med de strategiske mål og krav fra interessenter? Svaret kan ligge i et velfungerende asset management-ledelsessystem som du kan høre mere om på to kommende morgenmøder.

Dato

10.12.2025

Tid

09:00

Sted

Online

Dansk Standard
Kursus
E-læringskursus: ISO 37001 Lead Implementer

Behersk implementering og ledelse af et antibestikkelsessystem (ABMS) baseret på ISO 37001

Dato

15.12.2025

Sted

Online

Dansk Standard
Kursus
E-læringskursus: ISO/IEC 27001 Lead Implenter - certificeret af PECB

Få bevis på dine kompetencer med den internationale certificering i informationssikkerhed, ISO/IEC 27001 Lead Implementer

Dato

15.12.2025

Sted

Online

Dansk Standard
Kursus
ISO/IEC 27002 diplomkursus - træf de rigtige foranstaltninger

På dette kursus får du hjælp til at træffe de rigtige foranstaltninger med ISO 27002, og bliv bedre til at kvalificere og udpege de handlinger, der er nødvendige for din virksomheds informationssikkerhed

Dato

16.12.2025

Sted

Dansk Standard, 12 etage, Sal 1 Göteborg Plads 1 2150 Nordhavn

Dansk Standard
Kursus
ISO/IEC 27002 Diplomkursus - træf de rigtige foranstaltninger

På dette kursus får du hjælp til at træffe de rigtige foranstaltninger med ISO 27002, og bliv bedre til at kvalificere og udpege de handlinger, der er nødvendige for din virksomheds informationssikkerhed.

Dato

16.12.2025

Sted

Dansk Standard, Nordhavn

AGR
Webinar
Chain reactions: The spark behind smarter supply chain decisions

Two CEOs, Once Supply Chain: 2025 Reflections and 2026 Realities

Dato

17.12.2025

Tid

12:30

Sted

Online on LinkedIn