Pizza Hut: Førerløs levering vil skabe flere arbejdspladser

I et nyt samarbejde med Toyota vil amerikanske Pizza Hut udvikle førerløse køretøjer til levering. Og det er noget, der kan skabe flere arbejdspladser, lyder det fra selskabet.

e-Palette er navnet på de førerløse biler, som Pizza Hut har planer om at benytte sig af i fremtiden. I stedet skal de ansatte fokusere på den gode service, vurderer folkene bag. Illustration: Pizza Hut/Toyota.

17.01.2018

SCM.dk

I sidste uge kunne den amerikanske fastfoodgigant Pizza Hut annoncere, at man i fremtiden vil benytte sig af førerløs levering - det skal ske via et samarbejde med Toyota, der allerede er i gang med at udvikle en flåde af førerløse køretøjer til formålet.

Læs også: Domino's indfører rullende pizzabude

Det har efterfølgende fået folk til tasterne, hvor en bruger blandt andet har stillet spørgsmålstegn ved, om den fremtidige leveringsform vil medføre markante fyringer i koncernen, skriver The Washington Post.

Men det er ikke noget, de ansatte skal frygte, skriver koncernen i et svar på sin Twitter-profil. I stedet vurderes det, at den førerløse strategi på længere sigt kan skabe flere arbejdspladser, og at de ansatte hos Pizza Hut i stedet skal have mere fokus på service.

Netop spørgsmålet om arbejdspladser i forbindelse med den stigende automatisering er noget, mange økonomer verden over flittigt diskuterer: Vil en stigende automatisering overtage vores jobs, eller vil de frigøre andre muligheder?

”Det er svært at forudsige, hvad der helt præcist vil ske. De folk, der arbejder i erhvervet, for eksempel dem, der leverer varer og tjenesteydelser, er typisk dem, der er mest udsatte for at miste deres job til fordel for førerløse køretøjer”, siger David Beede, der er økonom hos Commerce Department, til The Washington Post.

Han påpeger samtidig, at det i Pizza Huts tilfælde også er for tidligt at sige, hvilke konsekvenser de førerløse biler vil få for de ansatte:

”I stedet for at levere pizzaer kan man forestille sig, at de ansatte kan være med til at forbedre serviceniveauet” siger han til The Washington Post og peger på, at nogle af arbejdsopgaverne blandt andet kan være at overvåge køretøjerne og sørge for, at de kører, som de skal, eller at de ansatte i stedet skal fokusere på serviceniveauet.

Stadig lang vej igen
Selvom virksomheder som Ford, General Motors, Google og Apple i øjeblikket har investeret mange ressourcer i udviklingen af førerløse biler, er der stadig lang vej igen, før de kommer til at fylde på vejene.

”Deres teknologier fungerer ikke optimalt endnu. De kan for eksempel endnu ikke køre fejlfrit i regn og i sne”, fortæller Michael Chui, der er partner hos McKinsey Global Institute, til Washington Post.

Læs også: Selvkørende lastbiler kan være en realitet, før end du tror

Hos Toyota oplyser man, at de førerløse biler er beregnet til at køre på vejene i løbet af 2030’erne, men afviser at kommentere på, om bilerne kan skabe jobs eller få kedelige konsekvenser for Pizza Huts ansatte.

”Vores planer for fremtiden omfatter en masse undersøgelser i forhold til timing og andre detaljer, der stadig kun er en del af vores overvejelser på nuværende tidspunkt”, siger safety technology communications manager for Toyota Motor North America, Ming-Jou Chen.

I en pressemeddelelse oplyser Pizza Hut, at koncernen i samarbejde med Toyota i starten af 2018 vil teste kommunikationsteknologien i allerede eksisterende leveringsbiler, så man kan indsamle date om førermønstre- og adfærd. På den måde kan begge virksomheder på længere sigt optimere sikkerheden ved levering og skabe bedre leveringsoperationer.

Chauffører risikerer at skulle finde nye jobs
Hos den amerikanske regering regner man med, at den førerløse teknologi vil være med til at omforme stillinger hos en ud af ni amerikanske arbejdere. Det viser en rapport fra en række økonomer i Handelsministeriet.

Samtidig vurderes det, at cirka 3,8 millioner amerikanere til daglig arbejder som chauffør i enten lastbiler, taxaer, ambulancer og andre køretøjer, og at disse sandsynligvis er nødt til at finde sig et andet job i fremtiden.

Og det er en vurdering, Tom Davenport, der er business professor hos Babson College i Massachusetts, er enig i. Han mener nemlig, at chaufførerne både er dyre og mindre pålidelige, da det ofte kan være svært at finde folk til branchen, og at det samtidig kan være svært at beholde dem der.

Læs også: DHL tester postrobot i Tyskland

Derfor peger han på, at en virksomhed som Pizza Hut er interesseret i at øge produktiviteten og spare penge ved blandt andet at benytte sig af førerløse køretøjer. Han påpeger dog også, at der er mulighed for, at Pizza Hut vil ansætte flere kundeservicemedarbejdere på længere sigt, men at dette sandsynligvis kun vil ske, hvis det er til fordel for koncernens bundlinje.

- EL

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Prøv næste generation af gaffeltrucks hos Toyota Material Handling i Vejle

Slimstock Nordic

Sponseret

An opinion Making Artificial Intelligence (AI) land in supply chain practice

Relateret indhold

15.09.2025SCM.dk

EU udsætter klimamål: Uenigheder spænder ben for 2035- og 2040-mål

12.09.2025SCM.dk

Ramaskrig om producentansvar midlertidigt slukket af Regeringen

11.09.2025SCM.dk

Metalformand fortsætter som formand for Nordic IN

10.09.2025SCM.dk

Arbejdskraft er virksomhedernes vigtigste krav til kommunerne

09.09.2025SCM.dk

Dyrere elmaterialer forhaler tempoet i den grønne omstilling

08.09.2025SCM.dk

Virksomheder misser at udnytte uddannelsesmuligheder trods stor mangel på faglærte

08.09.2025SCM.dk

ESG-mål bliver styringsværktøj i lederaflønning

05.09.2025SCM.dk

Analyse afslører store forskelle i kommunale erhvervsklima

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
Dansk Standard
Kursus
Intern audit af et miljø- og kvalitetsledelsessystem

Få redskaber til at planlægge og udføre intern audit af din organisations ledelsessystem indenfor kvalitet og/eller miljø! På kurset får du styrket din forståelse af audit som værktøj til evaluering og forbedring af ledelsessystemet samt trænet din grundlæggende værktøjskasse som auditor.

Dato

16.09.2025

Sted

Dansk Standard, 12 etage, Lokale P Göteborg Plads 1 2150 Nordhavn

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
AQAP NATO Kvalitetsstandarder - grundkursus

Er din virksomhed leverandør til Forsvaret eller har I planer om at blive det? Hvis ja, vil du blive mødt af krav om bevis for efterlevelse af kravene i AQAP, som er NATOs standarder for kvalitetsstyring.

Dato

16.09.2025

Sted

Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Kvalitetskultur

Et effektivt ledelsessystem er kernen i en effektiv virksomhed og driver virksomheden frem mod sine strategiske mål. Det effektive ledelsessystem bør derfor forholde sig til sine interessenters behov og forventninger, risici og muligheder, lovkrav og ikke mindst organisationens værdier og kultur.

Dato

16.09.2025

Sted

Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
AQAP NATO Kvalitetsstandarder - grundkursus

Er din virksomhed leverandør til Forsvaret eller har I planer om at blive det? Hvis ja, vil du blive mødt af krav om bevis for efterlevelse af kravene i AQAP, som er NATOs standarder for kvalitetsstyring.

Dato

16.09.2025

Sted

Frederik VI´s Hotel, Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Auditorkursus i kvalitetsledelse

Formålet med kurset er at få et grundigt kendskab til de værktøjer og auditprincipper, der skal anvendes af auditorerne, for at virksomheden får det optimale udbytte af virksomhedens kvalitetsledelsessystem efter DS/EN ISO 9001:2015 og den interne audit.

Dato

16.09.2025

Sted

Odense

RELEX Solutions
Messe
RELEX Solutions at NRF

RELEX Solutions is heading to NRF 2025: Retail's Big Show Europe to showcase how our agentic AI transforms retail supply chain planning. Visit us at booth M-087!

Dato

16.09.2025

Sted

NRF 2025, Paris Expo Porte de Versailles