PostNord forbedrer resultat trods faldende omsætning

Nettoomsætningen faldt i 4. kvartal 2023 med 5 procent, men det justerede driftsresultat blev på 328 millioner SEK, hvilket er 81 millioner SEK højere end 3. kvartal. Det er første gang siden pandemien, at driftsresultatet stiger.

”Det er første gang, siden pandemien sluttede i 2. kvartal 2021, at koncernens driftsresultat er steget. På trods af dette oplever vi fortsat en udfordrende omverdenssituation", fortæller Annemarie Gardshol. Foto: Fond&Fond/PostNord

06.02.2024

SCM.dk

Den sidste del af året med Black Week og julehandel er vores mest intense periode. Samlet set er vi tilfredse med håndteringen af spidsbelastningsperioden, selv om de udfordrende vejrforhold påvirkede fremkommeligheden, lyder det fra koncernchef Annemarie Gardshol i en pressemeddelelse.

PostNords arbejde har i årets løb været præget af løbende og effektive tiltag til at imødegå de lavere pakke- og brevmængder og de store omkostninger, der skyldes den høje inflation. Flere af vores segmenter og koncernen som helhed opnåede i kvartalet forbedrede resultater. 

”Det er første gang, siden pandemien sluttede i 2. kvartal 2021, at koncernens driftsresultat er steget. På trods af dette oplever vi fortsat en udfordrende omverdenssituation. Derfor fortsætter vi med at tilpasse priser og kapacitet samt fastholde et højt tempo i vores forbedringsprogrammer. Vi arbejder også videre på at øge fleksibiliteten i vores forretningsmodel”, fortæller Annemarie Gardshol.

Konkurrencedygtig nordisk pakkeforretning
PostNord stræber efter at være markeds- og omkostningsleder på pakkeområdet i Norden. Pakkebokse er en populær mulighed, og koncernen udvider sit netværk af pakkebokse i højt tempo. Ved kvartalets udgang havde PostNord cirka 17.000 pakkebokse og posthuse, som supplerer deres tilbud om levering til hjemmet. 

”Vi lancerede i årets løb et omfattende Cost Leadership-program, der bl.a. omfatter en fælles produktportefølje til det nordiske pakkemarked, og som med tiden vil give en strukturelt forbedret lønsomhed”, fortæller Annemarie Gardshol. Hun tilføjer:

”Det er vigtigt, at vi løbende udvikler teknologiske løsninger, der kan hjælpe os med at arbejde smartere og mere effektivt, så vi fortsat kan forbedre vores produkter og tjenester. I Sverige har vi udviklet en digital kopi af produktionsdata, der er koblet til vores terminal i Örebro. Det giver os mulighed for at teste nye flow og lade AI finde forbedringsmuligheder. Vi modtog for dette projekt en pris på Parcel+PostExpo i kategorien Sorting & Fulfillment Technology of the Year. I Danmark er vi i forbindelse med pakkelevering ved at udvikle en helt ny produktionsmodel, som i langt højere grad opfylder de krav om fleksibilitet og produktivitet, der stilles til ’the last mile’".

Økonomisk bæredygtig brevforretning
PostNord er ’stolte’ af at varetage befordringspligten i Sverige. 

”Vi fortsatte i kvartalet med at implementere kvalitetsforbedrende tiltag, der skal sikre en høj brevkvalitet i fremtiden. Postfinansieringsudredningens hovedbetænkning om omfanget og finansieringen af den fremtidige befordringspligt blev for at år siden forelagt regeringen. Det fremgår af betænkningen, at befordringspligten medfører en nettoomkostning for PostNord. Vi ser gerne, at der så hurtigt som muligt træffes beslutninger om lempelser af reglerne i form af reviderede kvalitetskrav. Det ville medføre en udskydelse af det tidspunkt, hvor brevforretningen ikke længere kan drives uden statsstøtte”.

Siden 1. januar 2024 skal markedet varetage befordringspligten i Danmark. Post til mindre ø-samfund, blindepost og udlandspost er dog fortsat omfattet af en udpegning af den danske stat, indtil der er gennemført udbud. Disse tre opgaver har Transportministeriet i Danmark besluttet, at PostNord Danmark fortsat skal varetage. Der gives kompensation for varetagelsen af opgaver i overensstemmelse med postlovens bestemmelser. 

”Vi er i Danmark i fuld gang med at tilpasse vores organisation, tilbud og priser til den nye virkelighed”.

/Pbh

4. kvartal 2023

  • Nettoomsætningen udgjorde 10.441 mio. (10.947 mio.) SEK, et fald på -5 (-2)% i fast valuta for sammenlignelige enheder.
  • Pakkemængderne faldt samlet med -4 (-5)%.
  • Brevmængderne faldt med -12 (-13)%.
  • Driftsresultatet (EBIT) udgjorde 124 mio. (-20 mio.) SEK.
  • Det justerede driftsresultat (justeret EBIT) udgjorde 328 mio. (247 mio.) SEK.
  • Bestyrelsen indstiller, at der ikke udloddes udbytte for regnskabsåret 2023.
  • Års- og bæredygtighedsrapporten 2023 vil blive offentliggjort 8. marts.

amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

Du kan ikke styre det, du ikke kan se: Håndtering af miljømæssige risici i globale forsyningskæder

Consafe Logistics

Sponseret

[Webinar] Smarter warehouse automation – lessons from a global retailer

Relateret indhold

07.11.2025SCM.dk

Polen investerer 16 milliarder i ny kæmpestor containerterminal

07.11.2025SCM.dk

Bring sender sin første elektriske lastbil på tværs af landegrænse

06.11.2025SCM.dk

Maersk opjusterer forventninger til årsresultat

06.11.2025SCM.dk

Bæredygtigt banebyggeri viser vejen mod grønnere råstofforbrug

05.11.2025SCM.dk

CMA CGM indflager ti nye LNG-drevne containerskibe i Frankrig

04.11.2025SCM.dk

PostNord opruster med nye pakkeshops før årets travleste sæson

03.11.2025SCM.dk

DSV rammes hårdt i ny imageundersøgelse

03.11.2025SCM.dk

Aarhus Havn leverer containervækst på 27 % og sætter ny containerrekord

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Auditorkursus i kvalitetsledelse

Formålet med kurset er at få et grundigt kendskab til de værktøjer og auditprincipper, der skal anvendes af auditorerne, for at virksomheden får det optimale udbytte af virksomhedens kvalitetsledelsessystem efter DS/EN ISO 9001:2015 og den interne audit.

Dato

12.11.2025

Sted

Odense

Dansk Standard
Kursus
Introduktion til standarden DS 21001:2025 – Ledelsessystemer for jernbanesikkerhed

Standarden DS 21001 for jernbanesikkerhed er blevet opdateret og udkommer nu i en 2025-version. På dette 1-dagskursus præsenteres den nye standard og de væsentligste forskelle til versionen fra 2020.

Dato

13.11.2025

Tid

09:00

Sted

Kosmopol, København K

Dansk Standard
Kursus
Introduktion til standarden DS 21001:2025 - Ledelsessystemer for jernbanesikkerhed

Standarden DS 21001 for jernbanesikkerhed er blevet opdateret og udkommer nu i en 2025-version. På dette 1-dagskursus præsenteres den nye standard og de væsentligste forskelle til versionen fra 2020

Dato

13.11.2025

Tid

09:00

Sted

Kosmopol, Fiolstræde 44, 1171 København K

Dansk Standard
Kursus
Functionel safety - ISO 13849

Dette kursus handler om konstruktion af sikkerhedsrelaterede styresystemer i henhold til ISO 13849-1.

Dato

13.11.2025

Tid

09:00

Sted

3S, Fredericia

Roima Intelligence
Webinar
Webinar: SCM + WMS accelererer modebranchens time-to-market

På dette webinar sætter ROIMA og e-SCM Solutions fokus på, hvordan samarbejde og udveksling af data på tværs af forsyningskæden er altafgørende og viser, hvordan moderne SCM- og WMS-løsninger i samspil kan accelerere time-to-market.

Dato

13.11.2025

Tid

11:00

Sted

Microsoft Teams

RELEX Solutions
Webinar
Webinar: Beyond the Blind Spots: AI-Powered Merchandising That Actually Works

Join RELEX and Suzy Monford, CEO of Food Sport International, to learn how AI-powered merchandising helps retailers detect shifts earlier, act more quickly, and ensure every decision counts.

Dato

13.11.2025

Tid

18:00

Sted

Online