PostNord tester lastbil på biogas

PostNord tester frem til slutningen af november Ivecos nye bæredygtig lastbiltrækker, der kører på biogas. Lastbilen er en såkaldt kombibil, som kan køre på både komprimeret CNG og på flydende LNG-gas.

Frem til slutningen af november tester PostNord den nye bæredygtige lastbiltrækker Stralis NP fra Iveco, der kører på biogas. Foto: PostNord..

07.10.2019

SCM.dk

PostNord vil gerne gøre sin levering mere bæredygtig. Derfor tester virksomheden som de første i Danmark den nye bæredygtige lastbiltrækker Stralis NP fra Iveco, der kører på biogas.

Læs også: DI vil have intelligent grøn transport

”Vi har et ønske om hele tiden at blive endnu grønnere i vores måde at levere og drive forretning på, og her er testen af den klimavenlige Stralis NP et spændende input”, siger operations manager i PostNord Danmark, Jeppe Christiansen, og fortsætter:

”Vi ser frem til at afprøve lastbilen i vores daglige distribution, så vi kan blive meget klogere på, om det er den vej, vi skal gå, når vi over tid skal investere i en grønnere vognpark”.

Under testen, der kører frem til slutningen af november 2019, vil PostNord prøve trækkeren af dagligt på en 500 kilometer lang gods- og distributionsrute. Testen er allerede startet i Aalborg, hvor den kører citydistribution og testes af på komprimeret CNG-biogas.

Kombibilen kan både køre på CNG- og LNG-gas
Lastbilen er en såkaldt kombibil, som kan køre på både komprimeret CNG og på flydende LNG-gas. Drift på LNG-gas vil udelukkende blive testet på crossborder til bl.a. Tyskland og Sverige, eftersom der endnu ikke findes tankmuligheder for flydende LNG-gas til landevejstransport i Danmark.

”Vores Stralis NP-lastbil leverer på bæredygtighed ved at køre på biogas, der resulterer i en samlet CO2 besparelse for atmosfæren på hele 179 procent i forhold til klimaaftrykket fra en konventionel Euro 6 motoriseret diesel-trækker”, siger Carsten Sørensen, National Sales Manager i Iveco North Europe & Baltics og fortsætter:

”Ydermere er støjniveau og lugtgener fra lastbilen betydelig mindre, og samtidig udledes 70 procent mindre NOx og 95 procent færre partikler, hvilket sikrer en renere luft til os alle”.

Læs også: Elgiganten tester transport med biogas fra svensk distributionscenter

Stralis NP fra Iveco er den første gasdrevne lastbil, der opfylder kravene til effekt, rækkevidde, kørekomfort og chaufførtrivsel inden for den internationale transportsektor. Lastbilen bruger hverken diesel, andet fossilt brændstof eller AdBlue, og har op til ca. 15 procent lavere brændstofforbrug sammenlignet med tilsvarende diesellastbiler.

- JMA

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Ny Toyota Traigo48-serie med uovertruffent design og banebrydende ydeevne

Apport Systems A/S

Sponseret

Lagerstyring på autopilot - få dit lager til at tænke selv

Relateret indhold

29.04.2025SCM.dk

Virksomheder frygter politisk vold og uro

28.04.2025SCM.dk

Toldkrig truer vækst – IMF nedjusterer globale prognoser

25.04.2025Global AGV

Sponseret

Mød Global AGV på ROBOTBRAG

24.04.2025SCM.dk

DTU-startups tiltrækker 1,8 milliarder i venturekapital i 2024

24.04.2025SCM.dk

Hg Capital opruster i IFS – værdi 112 milliarder kroner

23.04.2025SCM.dk

DSV styrker topledelsen før Schenker-overtagelse

23.04.2025SCM.dk

Dachser opruster søfragt i Norden med ny leder

18.04.2025SCM.dk

Dollaren vakler: Investorer flygter ikke længere mod USA i krisetider

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle