QR-koder vinder indpas

Stregkoderne Quick Response (QR) koder stiger i popularitet og anvendelse blandt nordamerikanske og europæiske forbrugere, viser undersøgelse.

27 procent af nordamerikanske og europæiske forbrugere mellem 18 og 34 år anvender i dag QR koder på deres smartphone. Foto: Funbeach.com. .

19.02.2013

SCM.dk

15 procent svarer, at de anvender QR-koder, og ser vi på svarene fra de 18 til 34 årige er tallet 27 procent. Det viser en undersøgelse foretaget af Pitney Bowes blandt 2000 nordamerikanske og 3000 tyske, franske og engelske forbrugere.

De nordamerikanske forbrugere er en smule foran europæerne i anvendelse af QR koder, hvilket hænger sammen med, at 19 procent af den nordamerikanske befolkning har en smartphone, hvor tallet i England er 15, Tyskland 14 og i Frankrig 12 procent. Der er to interessante aspekter i QR koder som marketingværktøj.

Online og offline
For det første bygger QR-koder bro mellem digitale og traditionelle eller online og offline kanaler. De skaber værdi for begge kanaler og gør brug af den mobile kanal, som i højt tempo er på vej til at etablere sig som forbrugernes foretrukne kanal.

Det er i første omgang sket ved at forbrugere har reageret på QR-koder i magasiner, på emballager og i direct marketing breve. Her har de aktiveret QR koden med deres smartphone, og målet for både afsender og modtager er, at forbrugeren skal opnå en udvidet kunde- og købsoplevelse. Forbrugerens gevinst kan være specielle kuponer, mere teknisk information, loyalitetsbelønning eller andre former for intelligente interaktioner.

Måling og big data
For det andet giver QR-koder anvendt i sammenhæng med en marketingkampagne store muligheder for at måle effekten. Efterhånden som marketing får styr på brug af big data, giver QR-koder fuld gennemsigtighed i kundens vej på tværs af kanaler til et køb eller en kundeoplevelse af en slags.

Hent den fulde rapport

FAKTA
Hvad er QR koder?
QR-Code er en form for todimensionel "streg"-kode – også kaldet en matrix-kode, som blev udviklet i 1994 af den japanske virksomhed Denso-Wave. "QR" er et akronym for quick response (engelsk for "hurtigt svar"), hvilket afspejler den oprindelige intention om at gøre QR-koder nemme og hurtige at aflæse.

Koden er "fri" i den henseende, at Denso-Wave har frigivet specifikationen bag systemet, og ikke agter at håndhæve deres patent-rettigheder over det. Til gengæld forlanges det, at alle, som benytter systemet, akkrediterer virksomheden med teksten "QR code is trademarked by Denso Wave, inc."

Den oprindelige idé bag stregkoderne var, at de skulle bruges i produktionen af biler, hvor komponenterne til bilerne blev forsynet med disse stregkoder, så robotter m.v. automatisk kunne genkende dem. Efterhånden har det fået en bred anvendelse uden for bilfabrikkerne og bruges til en lang række andre formål: Postadresser, URL'er til hjemmesider, telefonnumre, e-mail-adresser og lignende i aviser, tidsskrifter, reklamer, på vejskilte, på visitkort og utallige andre steder.
Kilde: Wkipedia.org

N.C. Nielsen A/S

Sponseret

Helt elektrisk, 100% Terberg, RT253EV redefinerer RoRo-transport

Hans Schourup A/S

Sponseret

Humanoide robotter – den næste game changer i logistik og produktion

Relateret indhold

27.11.2025SCM.dk

Mobile robotter frigør hænder og hoveder på Solars lagre

25.11.2025Körber Supply Chain DK A/S

Sponseret

AI forbedrer predictive maintenance på svært tilgængelige dele

24.11.2025SCM.dk

Belgiske hospitaler indfører AutoStore-anlæg

19.11.2025SCM.dk

Verdens første elektriske 4x4 RoRo-traktor klar til havnene

19.11.2025Apport Systems A/S

Sponseret

Digitalt overblik gav Sydkystens Automatik kontrol over materialeforbruget

16.11.2025Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Når gaffeltrucken koster mere end den giver

14.11.2025TECSYS A/S

Sponseret

Er dit lager klar til Black Friday? Her er de kritiske punkter, der kræver fokus nu

13.11.2025TECSYS A/S

Sponseret

5 fordele ved lagerautomation

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle