QR-koder vinder indpas

Stregkoderne Quick Response (QR) koder stiger i popularitet og anvendelse blandt nordamerikanske og europæiske forbrugere, viser undersøgelse.

27 procent af nordamerikanske og europæiske forbrugere mellem 18 og 34 år anvender i dag QR koder på deres smartphone. Foto: Funbeach.com. .

19.02.2013

SCM.dk

15 procent svarer, at de anvender QR-koder, og ser vi på svarene fra de 18 til 34 årige er tallet 27 procent. Det viser en undersøgelse foretaget af Pitney Bowes blandt 2000 nordamerikanske og 3000 tyske, franske og engelske forbrugere.

De nordamerikanske forbrugere er en smule foran europæerne i anvendelse af QR koder, hvilket hænger sammen med, at 19 procent af den nordamerikanske befolkning har en smartphone, hvor tallet i England er 15, Tyskland 14 og i Frankrig 12 procent. Der er to interessante aspekter i QR koder som marketingværktøj.

Online og offline
For det første bygger QR-koder bro mellem digitale og traditionelle eller online og offline kanaler. De skaber værdi for begge kanaler og gør brug af den mobile kanal, som i højt tempo er på vej til at etablere sig som forbrugernes foretrukne kanal.

Det er i første omgang sket ved at forbrugere har reageret på QR-koder i magasiner, på emballager og i direct marketing breve. Her har de aktiveret QR koden med deres smartphone, og målet for både afsender og modtager er, at forbrugeren skal opnå en udvidet kunde- og købsoplevelse. Forbrugerens gevinst kan være specielle kuponer, mere teknisk information, loyalitetsbelønning eller andre former for intelligente interaktioner.

Måling og big data
For det andet giver QR-koder anvendt i sammenhæng med en marketingkampagne store muligheder for at måle effekten. Efterhånden som marketing får styr på brug af big data, giver QR-koder fuld gennemsigtighed i kundens vej på tværs af kanaler til et køb eller en kundeoplevelse af en slags.

Hent den fulde rapport

FAKTA
Hvad er QR koder?
QR-Code er en form for todimensionel "streg"-kode – også kaldet en matrix-kode, som blev udviklet i 1994 af den japanske virksomhed Denso-Wave. "QR" er et akronym for quick response (engelsk for "hurtigt svar"), hvilket afspejler den oprindelige intention om at gøre QR-koder nemme og hurtige at aflæse.

Koden er "fri" i den henseende, at Denso-Wave har frigivet specifikationen bag systemet, og ikke agter at håndhæve deres patent-rettigheder over det. Til gengæld forlanges det, at alle, som benytter systemet, akkrediterer virksomheden med teksten "QR code is trademarked by Denso Wave, inc."

Den oprindelige idé bag stregkoderne var, at de skulle bruges i produktionen af biler, hvor komponenterne til bilerne blev forsynet med disse stregkoder, så robotter m.v. automatisk kunne genkende dem. Efterhånden har det fået en bred anvendelse uden for bilfabrikkerne og bruges til en lang række andre formål: Postadresser, URL'er til hjemmesider, telefonnumre, e-mail-adresser og lignende i aviser, tidsskrifter, reklamer, på vejskilte, på visitkort og utallige andre steder.
Kilde: Wkipedia.org

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation

Sponseret

Sådan bliver din SMV resilient i 2025

PlanEven

Sponseret

Optimering af indkøbsprocesser med ordreportal

Relateret indhold

13.11.2024SCM.dk

Brand om bord på dansk containerskib

13.11.2024SCM.dk

Rapport: Houthier tjener penge på angreb

11.11.2024SCM.dk

Lyden af robotter gjalder i verdens logistikhaller

11.11.2024Brother Nordic A/S

Sponseret

Den rette labelprinter var nøglen til succesfuld frugtlevering i Italien

08.11.2024Apport Systems A/S

Sponseret

Løbende udvikling af lagerets automationsløsninger: Hvorfor virksomheder vælger mindre automatiseringsprojekter, og hvordan WCS understøtter dette

08.11.2024Brother Nordic A/S

Sponseret

Strategiske tips til implementering af industrielle labelprintere

08.11.2024Combilift

Sponseret

Winning Irish Exporter of the Year

07.11.2024Norris Print-Tech A/S

Sponseret

Fokus på stregkodescannere – opdag de stærke stregkodescannere fra Honeywell?

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Supply Chain Management (SCM)

Få kompetencer til at designe og lede effektive produktions- og forsyningskæder, også kaldet supply chains, som er en forudsætning for virksomhedens konkurrenceevne.

Dato

31.10.2024

Tid

09:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Jernbaneteknologi, -drift og -kapacitet

På kurset Jernbaneteknologi, -drift og -kapacitet, som også er et diplommodul, lærer du om planlægning, opbygning og drift af jernbaner. Kurset omfatter blandt andet simulering, procesanalyse og driftsanalyse angående både passager- og godstrafik.

Dato

01.11.2024

Tid

08:30

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Digitale forretningsstrategier og -modeller

Vil du have bedre forståelse for digital transformation og digitale strategier? Så tilmeld dig dette kursus, som også er et diplommodul, og få kompetencer til at vurdere og definere digitale forretningsstrategier, der skaber værdi for din virksomhed.

Dato

05.11.2024

Tid

09:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

Bureau Veritas
Kursus
CSRD-rapportering

EU’s Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) er en game changer for bæredygtighedsrapportering, da det blandt andet fastsætter ensartede metoder og måleenheder for virksomheders rapportering af miljømæssige, sociale og ledelsesmæssige aspekter (ESG).

Dato

07.11.2024

Sted

Oldenborggade 25-31, 7000 Fredericia

Brother Nordic A/S
Messe
Logistik og transport 2024, Göteborg

Nordens førende messe og konference om logistik- og transportløsninger.

Dato

14.11.2024

Tid

09:00

Sted

Svenska mässan, Göteborg

ADP
Seminar
ADP årsmøde

Vi afholder for første gang Årsmøde i Nyborg, og inviterer borgere, kunder, samarbejdspartnere og andre interesserede.

Dato

19.11.2024

Tid

17:00

Sted

Bastionen Nyborg, Nørrevoldgade 63, 5800 Nyborg