Rapport: Op til 70 procent af chauffører kan miste jobbet til førerløse lastbiler

Automatiseret vejtransport vil spare tid og penge, reducere emissioner og gøre vejene sikrere. Men for de professionelle chauffører er fremtiden usikker: op mod 70 procent af dem kan være overflødige i 2030, ifølge en ny undersøgelse.

Der var stadig chauffører i bilerne, da Volvo og Scania i foråret 2016 testede platooning i bl.a. Danmark. Frem mod 2030 kan op til 70 procent af lastbilførerne imidlertid blive overflødige, viser ny rapport. Foto: Anders Kampmann.

22.06.2017

SCM.dk

Sådan lyder det i en ny rapport fra International Transport Forum (ITF), der peger på, at de autonome biler godt nok vil spare omkostninger, sænke udledningen af drivhusgasser og nedbringe antallet af ulykker på vejene, men samtidig skabe usikkerhed blandt de professionelle chauffører.

Selvom chaufførfaget lige nu er plaget af mangel på arbejdskraft, specielt i USA, så vil de selvkørende lastbiler gå noget videre end blot løse den udfordring. Ifølge et af rapportens scenarier, kan den teknologiske udvikling inden for autonom kørsel reducere behovet for chauffører med mellem 50 og 70 procent i Europa og USA frem mod 2030.

Rapporten er et samarbejde mellem International Transport Forum (ITF), European Automobile Manufacturers’ Association (ACEA), International Road Transport Union (IRU) og International Transport Workers’ Federation (ITWF). Illustration: ITF.

Det vil gøre op til 4,4 mio. ud af anslået 6,4 mio. professionelle chaufførjob overflødige. Selv hvis udviklingen får nytilkommere til at fravælge truckingfaget, så vil omkring 2 mio. chauffører i USA og Europa stadig kunne blive direkte erstattet af teknologi, forudser rapporten.

”Førerløse lastbiler kan blive et normalt syn på mange veje inden for de næste 10 år. Selvkørende lastbiler er allerede i drift i mange kontrollerede miljøer såsom havne og miner, og forsøg på offentlige veje er på vej i mange regioner i USA og EU. Fabrikanter investerer stort i automatisering og mange regeringer arbejder aktivt med lovgivningen. At forberede sig allerede nu på de potentielle negative sociale konsekvenser ved jobtab, kan afhjælpe risiciene ved en hurtig transition”, siger generalsekretær for ITF, José Viegas.

Læs også: 23 mia. i gevinst ved digitaliseret transport

Konkret kommer rapporten med fire anbefalinger, der skal hjælpe med overgangen til den førerløse transportsektor:

  • Etabler et rådgivningsorgan til at håndtere arbejdstagerspørgsmål
  • Overvej et midlertidigt regelsæt, der kan styre tempoet i overgangen
  • Sæt internationale standarder, vejregler og køretøjsreguleringer for de selvkørende lastbiler
  • Fortsæt pilotprojekterne med førerløse lastbiler for at teste køretøjerne, netværksteknologi og kommunikationsprotokoller.

Hent hele rapporten “Managing the Transition to Driverless Road Freight Transport” her.

-AK

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Effektivitet, komfort og lavere omkostninger: Derfor vælger flere den nye Traigo48 fra Toyota

Slimstock Nordic

Sponseret

An opinion Making Artificial Intelligence (AI) land in supply chain practice

Relateret indhold

12.06.2025SCM.dk

Vestlige lande udskyder klimahandling med kreative undskyldninger

11.06.2025SCM.dk

Dårligt arbejdsmiljø koster Danmark milliarder hvert år

10.06.2025SCANLOX ApS

Sponseret

Et samarbejde der forenkler din pallehåndtering

07.06.2025SCM.dk

Eksport holder stand trods Trumps toldmure

06.06.2025SCM.dk

Grøn magt i Danmark er i erhvervslivets hænder

05.06.2025SCM.dk

CEO Kasper Tranberg står nu i spidsen for brændstofforsyning til dansk luftfart

04.06.2025SCM.dk

Nyt partnerskab vil bygge grønne mikronet og øge elektrificeringen

04.06.2025SCM.dk

Trump-politik får danske ingeniører til at overveje exit

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
DNV Business Assurance Denmark
Kursus
ISO/IEC 42001: 2023 Artificial Intelligence Management System Foundation

This two-day course provides an overview of the ISO/IEC 42001 standard and essential knowledge required for the establishment, implementation, maintenance, and continuous improvement of a responsible Artificial Intelligence Management System (AIMS).

Dato

16.06.2025

Sted

Online

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
ISO/IEC 27001 Lead Implementer – Certificeret af PECB

Få bevis på dine kompetencer som ISO/IEC Lead Implementer med den internationale certificering fra PECB.

Dato

16.06.2025

Sted

Copenhagen

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Kvalitetskultur

Et effektivt ledelsessystem er kernen i en effektiv virksomhed og driver virksomheden frem mod sine strategiske mål. Det effektive ledelsessystem bør derfor forholde sig til sine interessenters behov og forventninger, risici og muligheder, lovkrav og ikke mindst organisationens værdier og kultur.

Dato

16.06.2025

Sted

Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
CQI and IRCA QMS Lead Auditorkursus baseret på ISO 9001:2015 (Dansk)

5 dages intensivt kursus der giver dig den fornødne viden og færdigheder, så du efter endt træning kan organisere og lede audits af kvalitetsledelsessystemer baseret på ISO 9001:2015. CQI and IRCA Nr.: 17898

Dato

16.06.2025

Sted

Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
APQP4WIND Management Awareness Training

Event Description

Dato

16.06.2025

Tid

08:30

Sted

Online

Fellowmind Denmark A/S
Webinar
Forstå hvad en dansk Azure-region betyder for din virksomhed

Microsofts nye datacenterregion består af tre lokationer i Roskilde, Køge og Høje Taastrup. Her opbevares data lokalt i overensstemmelse med både danske og europæiske regler.

Dato

16.06.2025

Tid

13:00

Sted

Online