Reitan Distribution A/S automatiserer logistikcenter i Horsens

Reitan Distribution A/S, et datterselskab til REMA 1000 A/S, underskriver 50 millioner euro-kontrakt med Dematic for at forbedre driftseffektiviteten, kundeoplevelsen og arbejdsvilkårene for deres medarbejdere.

For at imødekomme stigende efterspørgsel investerer Reitan Distribution A/S nu i et højeffektivt lagerautomatiseringssystem. Foto: REMA 1000..

03.09.2020

SCM.dk

I takt med at moderselskabet REMA 1000 vokser på det danske marked, oplever datterselskabet Reitan Distribution A/S, der også leverer til andre dagligvarebutikker herunder 7-eleven, en stigende efterspørgsel. For at imødekomme denne stigende efterspørgsel investerer virksomheden nu i et højeffektivt lagerautomatiseringssystem som supplement til den lagerudvidelse, selskabet besluttede at gennemføre tidligere på året.

Automatiserede systemer

Mens Reitan Distribution i dag har 57.000 kvadratmeter lagerplads, kommer virksomheden i 2023 til at have yderligere 30.000 kvadratmeter tilgængeligt, inklusiv et højlager for paller. Det nye lager bliver designet omkring den automatiseringsløsning, som Dematic leverer ifølge en ny aftale til en værdi af 50 millioner euros.

Når det er færdigt, kan det nye lager operere i 21 timer om dagen, seks dage om ugen og ekspedere over 400 ordrer med tørvarer om dagen. Det vil det blandet andet bestå af et automatisk højlager for paller, et fuldautomatisk kollilager, semiautomatiske og fuldautomatiske palleteringsstationer samt et automatiseret plukkesystem for 1/4-paller. Cirka 130.000 kolli vil dagligt blive plukket, pakket og distribueret fra det nye og moderne robotlager, og leveringsfrekvensen af de 600 mest populære produkter i REMA 1000 butikkerne vil blive øget.

Derudover skal et nyt multi-site warehouse management system (WMS) koordinere aktiviteter mellem det eksisterende og det nye lager samt optimere den generelle drift. Endeligt skal løsningen reducere de samlede omkostninger ved at forbedre driftseffektiviteten.

Understøttelse af vækststrategi

Udover en forbedring af kundeoplevelsen skal lagerautomatiseringen også være grundlaget for, at Reitan opnår en større vækst de kommende år. En vækst, der bliver muliggjort af den fleksibilitet og effektivitet, det nye lager giver dem.

Ole Thomsen, logistikdirektør hos Reitan Distribution, udtaler i en pressemeddelelse: ”Dette projekt handler om at yde bedre service til købmændene, skabe en bedre kundeoplevelse samt sikre optimale arbejdsvilkår for medarbejderne og opnå højere effektivitet”.

Det forventes, at det nye system fra Dematic vil mere end fordoble produktiviteten i Reitans lager.

Forbedringen i arbejdsvilkårene

Samtidig giver det væsentlige forbedringer af arbejdsvilkårene for Reitans medarbejdere. Et samarbejde imellem Dematic, en konsulent i gode arbejdsforhold og udvalgte medarbejdere fra Reitan skal sikre inkorporeringen af optimal ergonomi i løsningen.

Ergonomiske palleteringssystemer er et eksempel på inddragelsen af medarbejdernes vilkår i designet af lageret. Formålet er både at kunne fastholde og rekruttere nye medarbejder til virksomheden ved at tilbyde de bedst mulige arbejdsforhold.

-KCP

Bredana Axcite A/S

Sponseret

SCM-dagen sætter fokus på optimering af Supply Chain og WMS

Slimstock Nordic

Sponseret

An opinion Making Artificial Intelligence (AI) land in supply chain practice

Relateret indhold

12.06.2025SCM.dk

Vestlige lande udskyder klimahandling med kreative undskyldninger

11.06.2025SCM.dk

Dårligt arbejdsmiljø koster Danmark milliarder hvert år

10.06.2025SCANLOX ApS

Sponseret

Et samarbejde der forenkler din pallehåndtering

07.06.2025SCM.dk

Eksport holder stand trods Trumps toldmure

06.06.2025SCM.dk

Grøn magt i Danmark er i erhvervslivets hænder

05.06.2025SCM.dk

CEO Kasper Tranberg står nu i spidsen for brændstofforsyning til dansk luftfart

04.06.2025SCM.dk

Nyt partnerskab vil bygge grønne mikronet og øge elektrificeringen

04.06.2025SCM.dk

Trump-politik får danske ingeniører til at overveje exit

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
DNV Business Assurance Denmark
Kursus
ISO/IEC 42001: 2023 Artificial Intelligence Management System Foundation

This two-day course provides an overview of the ISO/IEC 42001 standard and essential knowledge required for the establishment, implementation, maintenance, and continuous improvement of a responsible Artificial Intelligence Management System (AIMS).

Dato

16.06.2025

Sted

Online

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
ISO/IEC 27001 Lead Implementer – Certificeret af PECB

Få bevis på dine kompetencer som ISO/IEC Lead Implementer med den internationale certificering fra PECB.

Dato

16.06.2025

Sted

Copenhagen

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Kvalitetskultur

Et effektivt ledelsessystem er kernen i en effektiv virksomhed og driver virksomheden frem mod sine strategiske mål. Det effektive ledelsessystem bør derfor forholde sig til sine interessenters behov og forventninger, risici og muligheder, lovkrav og ikke mindst organisationens værdier og kultur.

Dato

16.06.2025

Sted

Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
CQI and IRCA QMS Lead Auditorkursus baseret på ISO 9001:2015 (Dansk)

5 dages intensivt kursus der giver dig den fornødne viden og færdigheder, så du efter endt træning kan organisere og lede audits af kvalitetsledelsessystemer baseret på ISO 9001:2015. CQI and IRCA Nr.: 17898

Dato

16.06.2025

Sted

Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
APQP4WIND Management Awareness Training

Event Description

Dato

16.06.2025

Tid

08:30

Sted

Online

Fellowmind Denmark A/S
Webinar
Forstå hvad en dansk Azure-region betyder for din virksomhed

Microsofts nye datacenterregion består af tre lokationer i Roskilde, Køge og Høje Taastrup. Her opbevares data lokalt i overensstemmelse med både danske og europæiske regler.

Dato

16.06.2025

Tid

13:00

Sted

Online