Rhinens faldende vandstand skaber bekymring

Under sidste sommers lange tørke kunne der i periode ikke sejle skibe på Rhinen, der ellers er en af Europas vigtigste transportfloder. Det kunne - og kan - både shippingvirksomhederne og økonomien mærke.

Vandstanden i Rhinen, som her ved den tyske by Koblenz, faldt voldsomt sidste sommer. Det fik store konsekvenser for flere shippingvirksomheder og den tyske økonomi..

23.01.2019

SCM.dk

Da Europa sidste sommer var ramt af en flere måneder lang tørke, kunne man herhjemme især mærke konsekvenser ved det afbrændingsforbud, der blev indført i mange kommuner.

Tørken betød dog også, at vandstanden i Rhinen, der er en af Europas vigtigste shipping-floder, sank voldsomt, og det fik mærkbare konsekvenser – både for de lande, som floden løber igennem, og de shippingvirksomheder for hvem Rhinen er en vigtig transportvej.

Læs også: Tre løsninger kan være ramme om miljøvenlig shipping

Det skriver Bloomberg og uddyber, at vandstanden faktisk i en længere periode var så lav, at skibe slet ikke kunne sejle på floden og dermed ikke kunne benyttes til varertransport.

“Man kan se, at vandstanden falder hvert eneste år. Det er skræmmende at se klimaet forandre sig”, fortæller Kevin Kilps, der i 15 år har sejlet en bilfærge over Rhinen ved den lille tyske by Kaub, til Bloomberg.

Rhinen er Europas travleste flod. Den får sit vand fra de schweiziske alper, slanger sig derefter 1.300 km gennem Schweiz, Tyskland, og Hollands industriområder, før den tømmes ud i havet ved Rotterdam. Dens geografiske placering gør, at Rhinen tjener som en nøglevej for producenter som Daimler, Robert Bosch GmbH og Bayer AG.

Derfor er det også klart, at den manglende fragt på Rhinen satte en dæmper på den tyske industri og sænkede den økonomiske vækst i tredje og fjerde kvartal.

Og sommerens tørke var bare seneste eksempel på, hvordan effekterne ved klimaforandringerne påvirker selv avancerede industrielle økonomier.

Kostede BASF 250 mio. euro
Som eksempel kostede restriktionerne på Rhinen BASF omkring 250 millioner euro (ca. 1,9 milliarder kroner), da det pressede kemikalieproducenten til at benytte dyrere transportmuligheder.

Det har efterfølgende fået CEO i BASF, Martin Brudermüller, til at gå i medierne og opfordre til at foretage store investeringer i infrastruktur som sluser og dæmninger, der kan frigive vand og på den måde sikre, at de vigtige vandveje kan forblive åbne.

”Vi har allerede set påvirkninger på landes økonomiske vækst. Problemet hænger sammen med den globale opvarmning, og det kan ske igen”, siger den tyske økonom hos Oxford Economics Oliver Rakau til Bloomberg.

Selvom der nu igen sejler skibe på Rhinen, så plager vandstanden ved Kaub, der i næsten hele anden halvdel af 2018 var den laveste i 12 år, stadig.

Helt frem til slutning af december blev skibe, der typisk transporterer mere end 18.000 tønder diesel, forhindret i at laste med fuld kapacitet, og de svingende vandstande fortsatte ifølge den Rotterdam-baserede mægler Riverlake Barging med at påvirke aktiviteterne ind i januar.

Læs også: Bæredygtig shipping er ikke kun mindre CO2

Selvom Tyskland er kendt for sin omfattende infrastruktur med veje og jernbaner, så er Rhinen en transportvej, der er svær at undvære. Pramme kan nemlig bære mere end fem gang sin egen vægt, hvilket gør dem billige at drive. Shipping fra Rotterdam til Basel koster således omkring 40 procent mindre end transport med jernbane.

Sommerens problemer har da også sat tankerne i gang hos Angela Merkels tyske regering, der undersøger flere muligheder for at forhindre fremtidige transportrelaterede forstyrrelser af økonomien. Blandt mulige løsninger er at lette begrænsningerne på lastbilkørsel i delstaterne omkring Rhinen om søndagen, sænke godsmængderne på prammene og forbedre godstogsforbindelserne.

- JMA

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

3 centrale trin til ESG i din materialehåndtering

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation

Sponseret

Vækst kræver robusthed

Relateret indhold

30.04.2024SCM.dk

El & Teknik´24: Elektrificeringens nøgleaktører på plads

30.04.2024SCM.dk

Udlændinge finder det attraktivt at arbejde i Danmark

29.04.2024SCM.dk

Loven om ret til reparation passerer vigtig hurdle

26.04.2024SCM.dk

Der skal mere fart på sagsbehandlingen af grønne projekter

25.04.2024TrueCommerce

Sponseret

E-fakturering i Japan

25.04.2024Global AGV

Sponseret

Se videoen – sådan bliver du AGV-kørende på 2-3 dage

24.04.2024SCM.dk

Cigaretproducenter skal betale mere for opsamling af skod

17.04.2024Bureau Veritas

Sponseret

Vil du Wake Up ⏰ med os?

Jobmarked

Se alle

Apport Systems A/S

Bliv Test Manager hos Apport Systems A/S – en af Nordens førende WMS-udbydere.

Syntes du, at teknologi og kvalitet inden for softwareudvikling er drønspændende? Og er du ferm til software test og test-processer? Fantastisk - så er det måske dig, der skal være en del af Apport teamet som vores nye Test Manager.

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Mechanical Engineer

Drømmer du om at arbejde med komplekse og højteknologiske løsninger?

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Category Manager - med primært fokus på projektindkøb

Hos Körber Supply Chain lægger vi stor vægt på godt kollegaskab og stærk holdånd i en travl hverdag: Vi ved ganske enkelt, at det er nøglen til vores succes! Vi er en virksomhed i udvikling og søger derfor en erfaren Category Manager til at styrke vores indkøbsteam. Vores dedikation til innovation har gjort os til en førende aktør i branchen. Som Category Manager hos Körber bliver du en del af et passioneret og resultatorienteret team, hvor din erfaring vil spille en central rolle i at udvikle vores indkøbsstrategi og forbedre vores leverandørnetværk.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Project Engineer - Controls

Hos Körber Supply Chain lægger vi stor vægt på godt kollegaskab og stærk holdånd i en travl hverdag: Vi ved ganske enkelt, at det er nøglen til vores succes! Som vores nye Project Engineer - Controls bliver det derfor også en central del af din hverdag, som del af et passioneret og internationalt team der hver dag arbejder for at bringe automation og PLC til nye højder.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle