Roskilde: Mindre trængsel, mindre CO2 og højere trafiksikkerhed

Roskilde Kommune har indgået aftale med en startuppen CityLogistik, der modtager alle vareleveringer til rådhuset uden for bykernen, samler dem og leverer dem i én transport. Leveringen foregår uden for rådhusets åbningstid og med elektrificeret lastbil eller cykel. Mange varebilstransporter bliver altså til én. Der ikke forurener.

Roskilde Rådhus modtager i dag pakker – fra elle typer afsendere - én gang om dagen. Pakkerne bliver samlet af CityLogistik på en adresse uden for bykernen og leveret per el-køretøj. Foto: Roskilde Kommune.

04.03.2019

Poul Breil-Hansen, SCM.dk

Når fru Andersen eller hr. Sørensen, som er borgere i Roskilde Kommune, møder op på rådhuset på Rådhusbuen 1-3 i Roskilde med et ærinde, skal de ikke manøvrere uden om en farvestrålende varebil med pakker.

De kommer ind i en forhal, hvor der ikke er bunker med pakker, som netop er leveret. Og de bliver mødt af personale, der har fokus på borgerbetjening og ikke er optaget af at underskrive følgesedler for modtagelse af forsendelser.

Varebilerne leverer nemlig ikke længere til adressen Rådhusbuen 1-3, men derimod til adressen Byleddet 3b, som er placeret lidt uden for selve bykernen. Her har opstartsvirksomheden CityLogistik et lager, hvor de på vegne af kommunen modtager non-food forsendelser.

CityLogistik samler forsendelserne og leverer dem i én transport til rådhuset. Transporten foregår i en elektrificeret varebil, og på dage, hvor volumenen er tilstrækkelig lav, sker transporten med en eldrevet ladcykel.

På dage, hvor pakkemængden er mindre, sker leveringen per el-cykel. Foto: Roskilde Kommune.

Bytrafikken vokser voldsomt
Der opstår køer, og trængslen på vejene bliver en belastning for alle, både i form af dårligere miljø og længere transporttid. Trængslen i danske bymidter er et kraftigt voksende problem.

I 2030 risikerer bilister og andre firehjulede trafikanter i storbyernes centrum og på indfaldsvejen ind og ud af byerne at spilde dobbelt så lang tid på trængsel, end det var tilfældet i 2015. Det er konklusionen i en rapport om fremtidens mobilitet, som en ekspertgruppe nedsat af regeringen præsenterede i foråret 2018.

Det er en del af baggrunden for, at Roskilde Kommune indgik aftale med opstartsvirksomheden CityLogistik om at teste CityLogistiks koncept i hele 2018.

”Vi har som alle andre større danske byer problemer med en stigende trafikmængde i vores bymidte, som både belaster trængslen, forureningen og trafiksikkerheden. Jeg kendte til CityLogistik-konceptet fra et tidligt pilotstudie i Københavns Kommune og foreslog derfor ordningen for byrådet i Roskilde”, forklarer Jens Toudal Jessen, der er trafikplanlægger i afdelingen Plan & Udvikling.

Han tilføjer: ”CityLogistiks chauffører kender byen, og det er en stor fordel, når vi kommunikerer ændringer på grund af vej- og anlægsarbejder. Chaufførerne har nøglekort til rådhusets indgang, så de kan levere pakker før klokken 8 eller efter klokken 17. På den måde får vi flyttet trafik til tidspunkter, hvor der er mindre trængsel”.

Ordningen har åbenlyse fordele, men den har også et par udfordringer for kommunen, som i dag betaler til CityLogistik for en leveringsservice, der tidligere var en del af prisen for vareindkøbet.

”Vi betaler lidt ekstra for varelevering. Men intet i denne verden er gratis, og den gratis levering er naturligvis altid indregnet i varens pris. Kommunen opnår andre fordele i form af mindre trængsel på vejene og i forhallen, mindre CO2 og højere trafiksikkerhed; og på sigt, når volumen stiger, vil der forhåbentlig også være mulighed for at påvirke varens indkøbspris”, siger Jens Toudal Jessen.

Vi skaber en ny tilgang til varetransport i byer, hvor fokus er på trafiksikkerhed, arbejdsmiljø og reduktion af varebiler, der flytter luft

Karim Friis Arfaoui, formand for Klima- og Miljøudvalget

Han fortæller også, at det sker, at en medarbejder i kommunen ved varebestilling hos en leverandør glemmer at oplyse, at leveringen skal ske til adressen Byleddet 3b og ikke til rådhuset. Men det sker mindre og mindre efterhånden, som ordningen bliver kendt blandt medarbejderne.

En tredje udfordring ved ordningen er, at det er en lidt kompliceret manøvre for kommunen at koordinere ordningen. Der skal nemlig kommunikeres på tværs af den kommunale forvaltning, idet ordningen involverer både en indkøbschef, en vejchef, en planchef, en erhvervschef og også en ansvarlig for en klimapulje.

”Men det kan lade sig gøre, og det bliver naturligvis nemmere med tiden”, fortæller Jens Toudal Jessen.

Varer til skoler og daginstitutioner
Roskilde by har på samme måde som mange andre danske byer også en voksende udfordring med nye ladcykler, der leverer i bymidten.

”Det er fantastisk med cykler i stedet for køretøjer drevet af fossile brændstoffer, men ladcyklerne fylder det samme som en stationcar, og det er et problem i gågademiljøet. Det er derfor vigtigt at tænke i ordninger, der kan reducere mængden af leveringer”, siger Jens Toudal Jessen.

Byrådspolitikerne i Roskilde Kommune er glade for ordningen, og budgettet for 2019 indeholder også midler til at fortsætte ordningen.

Jens Toudal Jessen ser store perspektiver i en fremtidig udvidelse af ordningen, så den også omfatter kommunens 18 folkeskoler og mere end 50 daginstitutioner.

”Hvis vi samlede leveringerne til skoler og institutioner og måske også plejecentre, så kunne vi styre, hvornår leveringerne skal foregå, så trængslen og trafiksikkerheden kunne blive forbedret. I stedet for 5 eller 20 små leveringer fordelt på hele dagen, kunne en skole eller institution modtage alle forsendelser med ét køretøj én gang om dagen for eksempel mellem klokken 10 og 11.30. Det vil være en stor forbedring”, siger han.

Kommunen bryder isen
Vareleveringer til rådhuset og kommunale institutioner repræsenterer kun en beskeden mængde af den samlede varetransport i Roskilde by. Der foregår store mængder vareleveringer til butikker, virksomheder og private.

Men Roskilde Kommunes aftale med CityLogistik er med til at bryde isen for den slags samleverings-ordninger, og større leverandører samt kæder som Abena og Matas er allerede kunder hos CityLogistik, fordi de kan se både en økonomisk, logistisk og CSR-mæssig fordel i at samle leveringer til en byzone i én eller få daglige transporter.

”Politikerne i Roskilde vil gerne gå foran og vise vejen, det spiller bestemt ind for viljen til at fortsætte og måske udvide ordningen med samlevering af varer i vores bykerne”, fortæller Jens Toudal Jessen.

Det bekræfter udvalgsformand Karim Friis Arfaoui (A) for Klima- og Miljøudvalget:

”Transportområdet er den kilde til CO2-udledning, som vi har haft sværest ved at tage fat på i forhold til en grøn omstilling. Ved at indgå en aftale med Citylogistik skifter vi ikke bare dieselbiler ud med el; vi skaber en ny tilgang til varetransport i byer, hvor fokus er på trafiksikkerhed, arbejdsmiljø og reduktion af varebiler, der flytter luft”.

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Effektivitet, komfort og lavere omkostninger: Derfor vælger flere den nye Traigo48 fra Toyota

Slimstock Nordic

Sponseret

An opinion Making Artificial Intelligence (AI) land in supply chain practice

Denne artikel er del af et tema:

Tema om distribution i 2019

Relateret indhold

02.07.2025SSI Schäfer

Sponseret

Draper Tools maksimerer effektiviteten med en semi-automatiseret lagerløsning

01.07.2025Norris Print-Tech A/S

Sponseret

Honeywell CT32 håndterminal

30.06.2025SSI Schäfer

Sponseret

Nyt logistikcenter indviet i Varberg, Sverige: SSI SCHÄFER leverer fuldautomatisk lager til Apotea

25.06.2025KNAPP A/S

Sponseret

Hurtige trends og hård konkurrence er drivkræfterne bag KICKS lagerautomatisering

20.06.2025SCM.dk

Partnerskab sætter ny standard for forsyningskæder

20.06.2025Axacon A/S

Sponseret

Sådan ser regnestykket ud, når du fortsætter med manuelle lagerprocesser

17.06.2025SCM.dk

Taulov Dry Port nærmer sig fuld kapacitetsudnyttelse

16.06.2025Consafe Logistics

Sponseret

Fremtidens Lagerstyring: Download Rapporten med 5 Nøgletal og Indsigter

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
Fellowmind Denmark A/S
Webinar
Power Platform – Lav løsninger med Plan Designer

Fra kravindsamling og procesdesign til færdige apps – opdag de nye funktioner i Power Platformen

Dato

13.08.2025

Tid

13:00

Sted

Online

Dansk Standard
Kursus
ISO 14001 kursus: - Diplomkursus i miljøledelse

På to dage præsenteres du for det grundlæggende indhold i ledelsesstandarden ISO 14001:2025 Miljøledelse, og lærer hvordan de enkelte krav efterleves i praksis. Der vil undervejs i kurset være praktiske øvelser, der kan inspirere dig til arbejdet i din egen organisation efterfølgende. Som afslutning følger en multiple choice eksamen, som måler på din erhvervede viden og færdigheder.

Dato

18.08.2025

Sted

Dansk Standard, 12 etage, Sal 1, Göteborg Plads 1, 2150 Nordhavn

Bureau Veritas
Kursus
FSMS ISO 22000:2018 Lead Auditor Fødevaresikkerhed (CQI IRCA-certificeret)

Ved succesfuld gennemførelse af vores CQI and IRCA-certificeret FSMS ISO 22000:2018 Lead Auditor Fødevaresikkerhedskursus vil du være i stand til at planlægge, gennemføre og afrapportere effektive 1., 2. og 3. parts audits af ledelsessystemer i henhold til kravene i ISO 22000:2018.

Dato

18.08.2025

Tid

08:30

Sted

Vejle

Fellowmind Denmark A/S
Webinar
Always Azure – Skab værdi med Microsoft Azure

Vil du være på forkant med det nyeste i Azure og få konkrete idéer til, hvordan du udnytter platformen bedst muligt i din virksomhed?

Dato

18.08.2025

Tid

13:00

Sted

Online

Bureau Veritas
Seminar
ISO 9001 inspirationsseminar

ISO 9001 Inspirationsseminaret giver dig en grundlæggende forståelse for formål, baggrund og indhold for ISO 9001 standarden, som er en af de første og mest udbredte standarder og derfor betegnes som ”moderen af alle standarder”.

Dato

21.08.2025

Tid

08:30

Sted

Fredericia

Bureau Veritas
Seminar
ISO 9001 inspirationsseminar

ISO 9001 Inspirationsseminaret giver dig en grundlæggende forståelse for formål, baggrund og indhold for ISO 9001 standarden, som er en af de første og mest udbredte standarder og derfor betegnes som ”moderen af alle standarder”.

Dato

21.08.2025

Tid

08:30

Sted

Fredericia