Roskilde: Mindre trængsel, mindre CO2 og højere trafiksikkerhed

Roskilde Kommune har indgået aftale med en startuppen CityLogistik, der modtager alle vareleveringer til rådhuset uden for bykernen, samler dem og leverer dem i én transport. Leveringen foregår uden for rådhusets åbningstid og med elektrificeret lastbil eller cykel. Mange varebilstransporter bliver altså til én. Der ikke forurener.

Roskilde Rådhus modtager i dag pakker – fra elle typer afsendere - én gang om dagen. Pakkerne bliver samlet af CityLogistik på en adresse uden for bykernen og leveret per el-køretøj. Foto: Roskilde Kommune.

04.03.2019

Poul Breil-Hansen, SCM.dk

Når fru Andersen eller hr. Sørensen, som er borgere i Roskilde Kommune, møder op på rådhuset på Rådhusbuen 1-3 i Roskilde med et ærinde, skal de ikke manøvrere uden om en farvestrålende varebil med pakker.

De kommer ind i en forhal, hvor der ikke er bunker med pakker, som netop er leveret. Og de bliver mødt af personale, der har fokus på borgerbetjening og ikke er optaget af at underskrive følgesedler for modtagelse af forsendelser.

Varebilerne leverer nemlig ikke længere til adressen Rådhusbuen 1-3, men derimod til adressen Byleddet 3b, som er placeret lidt uden for selve bykernen. Her har opstartsvirksomheden CityLogistik et lager, hvor de på vegne af kommunen modtager non-food forsendelser.

CityLogistik samler forsendelserne og leverer dem i én transport til rådhuset. Transporten foregår i en elektrificeret varebil, og på dage, hvor volumenen er tilstrækkelig lav, sker transporten med en eldrevet ladcykel.

På dage, hvor pakkemængden er mindre, sker leveringen per el-cykel. Foto: Roskilde Kommune.

Bytrafikken vokser voldsomt
Der opstår køer, og trængslen på vejene bliver en belastning for alle, både i form af dårligere miljø og længere transporttid. Trængslen i danske bymidter er et kraftigt voksende problem.

I 2030 risikerer bilister og andre firehjulede trafikanter i storbyernes centrum og på indfaldsvejen ind og ud af byerne at spilde dobbelt så lang tid på trængsel, end det var tilfældet i 2015. Det er konklusionen i en rapport om fremtidens mobilitet, som en ekspertgruppe nedsat af regeringen præsenterede i foråret 2018.

Det er en del af baggrunden for, at Roskilde Kommune indgik aftale med opstartsvirksomheden CityLogistik om at teste CityLogistiks koncept i hele 2018.

”Vi har som alle andre større danske byer problemer med en stigende trafikmængde i vores bymidte, som både belaster trængslen, forureningen og trafiksikkerheden. Jeg kendte til CityLogistik-konceptet fra et tidligt pilotstudie i Københavns Kommune og foreslog derfor ordningen for byrådet i Roskilde”, forklarer Jens Toudal Jessen, der er trafikplanlægger i afdelingen Plan & Udvikling.

Han tilføjer: ”CityLogistiks chauffører kender byen, og det er en stor fordel, når vi kommunikerer ændringer på grund af vej- og anlægsarbejder. Chaufførerne har nøglekort til rådhusets indgang, så de kan levere pakker før klokken 8 eller efter klokken 17. På den måde får vi flyttet trafik til tidspunkter, hvor der er mindre trængsel”.

Ordningen har åbenlyse fordele, men den har også et par udfordringer for kommunen, som i dag betaler til CityLogistik for en leveringsservice, der tidligere var en del af prisen for vareindkøbet.

”Vi betaler lidt ekstra for varelevering. Men intet i denne verden er gratis, og den gratis levering er naturligvis altid indregnet i varens pris. Kommunen opnår andre fordele i form af mindre trængsel på vejene og i forhallen, mindre CO2 og højere trafiksikkerhed; og på sigt, når volumen stiger, vil der forhåbentlig også være mulighed for at påvirke varens indkøbspris”, siger Jens Toudal Jessen.

Vi skaber en ny tilgang til varetransport i byer, hvor fokus er på trafiksikkerhed, arbejdsmiljø og reduktion af varebiler, der flytter luft

Karim Friis Arfaoui, formand for Klima- og Miljøudvalget

Han fortæller også, at det sker, at en medarbejder i kommunen ved varebestilling hos en leverandør glemmer at oplyse, at leveringen skal ske til adressen Byleddet 3b og ikke til rådhuset. Men det sker mindre og mindre efterhånden, som ordningen bliver kendt blandt medarbejderne.

En tredje udfordring ved ordningen er, at det er en lidt kompliceret manøvre for kommunen at koordinere ordningen. Der skal nemlig kommunikeres på tværs af den kommunale forvaltning, idet ordningen involverer både en indkøbschef, en vejchef, en planchef, en erhvervschef og også en ansvarlig for en klimapulje.

”Men det kan lade sig gøre, og det bliver naturligvis nemmere med tiden”, fortæller Jens Toudal Jessen.

Varer til skoler og daginstitutioner
Roskilde by har på samme måde som mange andre danske byer også en voksende udfordring med nye ladcykler, der leverer i bymidten.

”Det er fantastisk med cykler i stedet for køretøjer drevet af fossile brændstoffer, men ladcyklerne fylder det samme som en stationcar, og det er et problem i gågademiljøet. Det er derfor vigtigt at tænke i ordninger, der kan reducere mængden af leveringer”, siger Jens Toudal Jessen.

Byrådspolitikerne i Roskilde Kommune er glade for ordningen, og budgettet for 2019 indeholder også midler til at fortsætte ordningen.

Jens Toudal Jessen ser store perspektiver i en fremtidig udvidelse af ordningen, så den også omfatter kommunens 18 folkeskoler og mere end 50 daginstitutioner.

”Hvis vi samlede leveringerne til skoler og institutioner og måske også plejecentre, så kunne vi styre, hvornår leveringerne skal foregå, så trængslen og trafiksikkerheden kunne blive forbedret. I stedet for 5 eller 20 små leveringer fordelt på hele dagen, kunne en skole eller institution modtage alle forsendelser med ét køretøj én gang om dagen for eksempel mellem klokken 10 og 11.30. Det vil være en stor forbedring”, siger han.

Kommunen bryder isen
Vareleveringer til rådhuset og kommunale institutioner repræsenterer kun en beskeden mængde af den samlede varetransport i Roskilde by. Der foregår store mængder vareleveringer til butikker, virksomheder og private.

Men Roskilde Kommunes aftale med CityLogistik er med til at bryde isen for den slags samleverings-ordninger, og større leverandører samt kæder som Abena og Matas er allerede kunder hos CityLogistik, fordi de kan se både en økonomisk, logistisk og CSR-mæssig fordel i at samle leveringer til en byzone i én eller få daglige transporter.

”Politikerne i Roskilde vil gerne gå foran og vise vejen, det spiller bestemt ind for viljen til at fortsætte og måske udvide ordningen med samlevering af varer i vores bykerne”, fortæller Jens Toudal Jessen.

Det bekræfter udvalgsformand Karim Friis Arfaoui (A) for Klima- og Miljøudvalget:

”Transportområdet er den kilde til CO2-udledning, som vi har haft sværest ved at tage fat på i forhold til en grøn omstilling. Ved at indgå en aftale med Citylogistik skifter vi ikke bare dieselbiler ud med el; vi skaber en ny tilgang til varetransport i byer, hvor fokus er på trafiksikkerhed, arbejdsmiljø og reduktion af varebiler, der flytter luft”.

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Er det tid til at opgradere jeres truckflåde? Traigo_i sætter helt nye standarder

SSI Schäfer

Sponseret

SSI SCHAEFER samarbejder med Coop om et af Europas største automatiserede distributionscentre

Denne artikel er del af et tema:

Tema om distribution i 2019

Relateret indhold

22.10.2025Apport Systems A/S

Sponseret

Geek+ robotter effektiviserer moderne lagerdrift

22.10.2025BITO Storage Systems Nordic A/S

Sponseret

Black Friday: Sådan forbereder du dit lager til det store shoppekaos

20.10.2025N.C. Nielsen A/S

Sponseret

Lithium-ION er lykken i Løgstør

20.10.2025Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Er det tid til at opgradere jeres truckflåde? Traigo_i sætter helt nye standarder

16.10.2025SCM.dk

Ny portal hjælper med kompensation for emballageaffald

10.10.2025N.C. Nielsen A/S

Sponseret

Førerkomfort i fokus ved MillPart-truckvalg

09.10.2025STILL Danmark A/S

Sponseret

Robotstøvsugeren KEMARO gør industrien renere - helt af sig selv!

09.10.2025SCM.dk

JYSK bygger nyt højteknologisk distributionscenter i Spanien

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Strategisk udvikling af ledelsessystemer

Hvordan sikrer vi, at ledelsessystemet leverer et effektivt bidrag til virksomhedens strategiudvikling?

Dato

23.10.2025

Sted

Odense

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Leanværktøjer

Dette kursus, som også er et diplommodul, er målrettet dig, der har brug for en værktøjskasse i arbejdet med implementering af Lean i både private og offentlige virksomheder.

Dato

23.10.2025

Tid

09:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Ledelse og facilitering

Vil du være god til at facilitere møder, workshops, projekter og lignende? Og vil du kunne understøtte relationelle processer, der skaber værdi, mening og ønsket effekt?

Dato

23.10.2025

Tid

09:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

Dansk Standard
Kursus
NIS2 i kommuner - vejen til compliance med afsæt i ISO 27001

På dette todages kursus klæder vi kommunale ledere og nøglemedarbejdere på til at forstå, planlægge og realisere arbejdet med NIS 2-compliance. Vi giver indblik i, hvordan arbejdet kan inspireres af ISO/IEC 27001, og hvordan en pragmatisk tilgang gør det muligt at opnå højere sikkerhed, der er forankret i driften.

Dato

27.10.2025

Sted

CodeNode, Nordhavn

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
CQI and IRCA QMS Lead Auditorkursus baseret på ISO 9001:2015 (Engelsk)

5 dages intensivt kursus der giver dig den fornødne viden og færdigheder, så du efter endt træning kan organisere og lede audits af kvalitetsledelsessystemer baseret på ISO 9001:2015. CQI and IRCA Nr.: 17898

Dato

27.10.2025

Sted

Odense

Bureau Veritas
Kursus
Risk Management

Uanset din virksomheds type eller størrelse, vil du møde interne eller eksterne risici, som skal vurderes og håndteres således, at de ikke får uforudsete konsekvenser for din virksomhed - og derfor er risk management en forankret del af ISO-standarderne.

Dato

27.10.2025

Tid

08:30

Sted

Fredericia