Russisk statsselskab vil investere stort i fragt via Nordsøruten

Russiske Rosatom vil angiveligt investere milliarder i en containerskibsflåde, der kan fragte varer på Nordsøruten. Selskabet håber at overtage syv procent af den fragt, der i dag går gennem Suez-kanalen.

Tidligere i år lancerede Rosatom den nye isbryder 'Ural'. Nu vil virksomheden investere stort i en containerskibsflåde, der kan sejle i det kolde arktiske vand..

26.11.2019

SCM.dk

Hos den russiske stats atomkraftsselskab, Rosatom, der er ansvarlig for udviklingen af Ruslands brug af Nordsøruten, har man dog tilsyneladende et andet syn på sagen.

The Maritime Executive skriver således, at selskabet angiveligt går med planer om at investere milliarder af dollars i en containerskibsflåde, der skal fragte varer fra Asien til Europa gennem det arktiske vand.

Planen er ifølge russiske Vedomosti, der henviser til kilder tæt på virksomheden, at Rosatom skal udvikle sig til at blive en gigant indenfor shipping, og de håber, at de med investeringerne kan overtage omkring syv procent af den containerfragt, der på nuværende tidspunkt går gennem Malacca-Suez-Gibraltar-ruten til og fra Europa.

Nordsøruten er et hurtigt alternativ
Selvom flere virksomheder holder sig tilbage fra at anvende den, så tilbyder Nordsøruten et hurtigere alternativ til containerfragt mellem Asien og Europa, hvis man sammenligner med de normale fragtruter, som anvendes i dag.

De nye fokus på kommerciel shipping udgør et markant skifte for Rosatom, hvis primære forretning ellers hidtil har fokuseret på at designe, bygge og styre atomkraftværker.

Rosatom kører således i dag 35 kraftværker i Rusland, ligesom at salg af russisk kernekraftteknologi og nukleart brændstof udgør en stor del af selskabets eksportindtægter.

Læs også: Voksende Nordsøhandel giver solidt DFDS-regnskab

Virksomhedens marine division, Rosatomflot, har fire nukleare isbrydere, en atomdrevet pram, en ikke-nuklear isbryder og fem serviceskibe, men hidtil ingen containerskibe. Virksomheden har historisk fokuseret på isbrydning og relaterede opgaver langs Nordsøruten og den arktiske region.

- JMA

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Effektivitet, komfort og lavere omkostninger: Derfor vælger flere den nye Traigo48 fra Toyota

Slimstock Nordic

Sponseret

An opinion Making Artificial Intelligence (AI) land in supply chain practice

Relateret indhold

12.06.2025SCM.dk

Vestlige lande udskyder klimahandling med kreative undskyldninger

11.06.2025SCM.dk

Dårligt arbejdsmiljø koster Danmark milliarder hvert år

10.06.2025SCANLOX ApS

Sponseret

Et samarbejde der forenkler din pallehåndtering

07.06.2025SCM.dk

Eksport holder stand trods Trumps toldmure

06.06.2025SCM.dk

Grøn magt i Danmark er i erhvervslivets hænder

05.06.2025SCM.dk

CEO Kasper Tranberg står nu i spidsen for brændstofforsyning til dansk luftfart

04.06.2025SCM.dk

Nyt partnerskab vil bygge grønne mikronet og øge elektrificeringen

04.06.2025SCM.dk

Trump-politik får danske ingeniører til at overveje exit

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle