Russisk virksomhed leverer dagligvarer på under 15 minutter

Den nye, russiske onlineservice Lavka, lanceret af teknologigiganten Yandex, kan levere dagligvarer til borgere i Moskva inden for 15 minutter. Det muliggøres ved hjælp af cykelbude og 'mørke' minilagerhuse.

De fleste af Yandex' cykelbude bruger off-road-cykler, der kan klare Moskvas hårde vintre – 20 procent af dem er elektriske. Arkivfoto..

30.01.2020

SCM.dk

Virksomhedens nye onlineservice, Lavka, har spredt små lagerhuse hver især med omkring 2.000 varenumre på hylderne ud over hovedstaden og gør brug af cykelkurérer til leveringen.

Yandex blev grundlagt for 20 år siden og var oprindeligt - og er stadig - en søgemaskine som Google.

Siden har virksomheden lanceret en række andre digitale services inklusive restaurantleveringer og har rundet to milliarder dollars (ca. 13,6 mia. kr.) i omsætning.

Seneste skud på stammen er virksomhedens nye dagligvare-hjemmeleveringsløsning, der også omfatter forsøg med fortovsrobotter i stil med Starships.

”Vi opdagede, at dagligvarebutikker alene er meget lang tid om at levere onlinebestillinger, og at leverings-startups, der arbejder med tredjepartsforhandlere, ikke i realtid har adgang til deres vareudvalg og derfor bliver nødt til at erstatte forskellige varer i bestillingen”, siger Maxim Firsov, chef for den division, der inkluderer Lavka, til SupplyChainBrain.

”Derfor har vi fokuseret på at udarbejde vores egne mini-lagerhuse med lynhurtig levering”, tilføjer han.

Mørklagte butikker og kælderlokaler
I slutningen af 2019 havde Yandex 50 af disse minilagre, og virksomheden planlægger at kunne dække hele Moskva med 200 faciliteter samt udvide til Skt. Petersborg ved udgangen af dette år.

Hvert enkelt lager er på omkring 150 kvadratmeter, hvilket svarer til størrelsen på en lille dagligvarebutik, og kan betjene et område med en radius på cirka 1,6 km.

Det er årsagen til, at virksomheden kan levere kundernes ordrer så hurtigt. Til sammenligning har onlinesupermarkedet Perekrestok.ru, der også opererer i Moskva, tre distributionscentre, der spænder fra 4.000 til 18.000 kvadratmeter. Her bliver varerne leveret med lastbil.

Yandex kalder deres lagre ”dark stores” (mørklagte butikker). Da de ikke betjener kunder direkte, kan virksomheden gøre brug af billigere, mindre attraktive ejendomme og lokaler, der ofte ligger ofte gemt væk, sommetider i kældre, og har betongulve og smalle passager mellem hylderne, der ikke ville egne sig til en almindelig butik.

Læs også: Walmart vil levere dagligvarer direkte til køleskabet

Når varehusene modtager en bestilling, ser en medarbejder ordren på sin telefon og finder varerne på få minutter. Herefter bliver varen leveret af et cykelbud. De fleste cykelbud bruger off-road-cykler, der kan klare Moskvas hårde vintre – 20 procent af dem er elektriske.

- SMF

N.C. Nielsen A/S

Sponseret

Helt elektrisk, 100% Terberg, RT253EV redefinerer RoRo-transport

Hans Schourup A/S

Sponseret

Humanoide robotter – den næste game changer i logistik og produktion

Relateret indhold

01.12.2025SCM.dk

Nye og avancerede mobile robotter er på hastig fremmarch

28.11.2025SCM.dk

56 % af LEGO’s indpakning er nu papir og ikke plast

27.11.2025SCM.dk

Mobile robotter frigør hænder og hoveder på Solars lagre

25.11.2025Körber Supply Chain DK A/S

Sponseret

AI forbedrer predictive maintenance på svært tilgængelige dele

24.11.2025SCM.dk

Belgiske hospitaler indfører AutoStore-anlæg

19.11.2025SCM.dk

Verdens første elektriske 4x4 RoRo-traktor klar til havnene

19.11.2025Apport Systems A/S

Sponseret

Digitalt overblik gav Sydkystens Automatik kontrol over materialeforbruget

16.11.2025Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Når gaffeltrucken koster mere end den giver

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle