Sådan går det med SCM i 2019 - del 1

SCM.dk har spurgt 16 SCM-eksperter om, hvad der vil ske på SCM-banen i 2019. Svarene tyder på, at følgende tre områder fortsat vil fylde mest: data og digitalisering, S&OP og kompetenceudvikling samt strategi og innovation. Men i 2019 kommer der en ny dimension; samfund og miljø. De 16 eksperters bud er en guldgrube af inspiration til, hvordan du kan udvikle din forsyningskæde. Læs de første fem input her.

15.01.2019

Poul Breil-Hansen, SCM.dk

Torben Knudby, associate professor, operations and Supply Chain Management, DTU: Fokus på kompetenceudvikling

Udfordringer:
Fremover kommer alle supply chains til at omfatte en form for cirkularitet, der skal indarbejdes i både produktdesign, produktion, distribution og service. Det vil i høj grad blive supply chain lederen, der skal føre det ud i livet gennem returlogistik eller lignende, således at virksomhedens supply chain kan bidrage til fremtidens krav om cirkulær økonomi.

Virkemidler:
Da supply chain lederen næppe alene kan gennemføre ovennævnte, stiger kravene til supply chain medarbejdere hastigt. Det kræver både supply chain indsigt, teknisk indsigt og it-ekspertise at være den, der driver udviklingen – derfor bliver fokus i 2019 og fremover at udvikle nuværende medarbejdere gennem videreuddannelse og rekruttere nye supply chain medarbejdere med nyeste viden.

Lars Kyed, adm. direktør, GS1 Denmark: Sikker og effektiv deling af data

Udfordringer:
Presset for at styre data har aldrig været større. Dermed også behovet for at få integreret sine interne systemer. Det er en stor udfordring for mange virksomheder, både med hensyn til antal systemer og kompleksitet. Men det er nødvendigt for at kunne eliminere manuelle processer og sikre kvalitet.

Virkemidler:
Det interne samarbejde skal styrkes, og det må SCM-lederen gå aktivt ind i. Det handler særligt om nært samarbejde med stamdata- og marketingafdelinger, fordi data må og skal deles effektivt og sikkert internt, hvis det skal lykkes at få optimale informationer ud til kunderne – både B2B og B2C.

Jens Davidsen, projektleder, Aurora Group: Digitalisering kræver styr på stamdata

Udfordringer:
Digitaliseringstoget vil kun få endnu mere fart på i 2019. De logistiktunge virksomheder, som ikke kommer med på vognen med for eksempel kunstig intelligens og machine learning nu, vil sakke bagud i konkurrencen.

Virkemidler:
En vigtig og overset forudsætning for at drage fordele af digitaliseringen er styr på stamdata. I en digital forsyningskæde er der ingen menneskelig ”fornemmelse”, der lige kan korrigere forkerte stamdata. I vores verden er stamdata først og fremmest størrelser og vægt på pakker. De skal bare være 100 procent korrekte, og det er en stor udfordring. PIM-systemer (product management information) med stærk integration kan være en stor hjælp.

Nis Kampp, Director SCM management consulting, 4Improve: Tættere samarbejde både op og ned i kæden

Udfordringer:
Det er væksttider og sælgers marked, og supply chain er begyndt at prioritere downstream mod kunderne og mere aktivt allokere resurser. Vi i supply chain skal derfor aktivt bruge vores viden om kundesamarbejde upstream mod leverandørerne med mere opmærksomhed på resurseknaphed og kapacitet. Fokus vil være evnen til at følge efterspørgslen. Forudsætningen er en stærk S&OP proces, gode relationer og tæt samarbejde i forsyningskæden.

Virkemidler:
1. Prioritering – hvilke ordrer, produkter og kunder skal forfordeles for at sikre kort- og langsigtet profitoptimering. 2. Fokusering – hvilke produkter og ydelser skal vi selv stå for, og hvilke skal vi optimere gennem partneraftaler. 3. Effektivitet – højere output af hele værdikæden gennem samarbejde på tværs. 4. Evnen til at afdække potentialer og høste dem i høj hastighed bliver afgørende. 5. Det kræver den rigtige organisation, styr på driften og at udviklingsaktiviteterne understøtter ovenstående.

Bo Quist, COO, Peter Justesen Company A/S: Supply chain intelligence er nøglen

Udfordringer:
Hastighed. Long term er blevet mid term, og mid term er blevet short term; krav til hurtigt at kunne navigere og eksekvere på et oplyst grundlag er blevet endnu mere udtalt.

Virkemidler:
Det er et ”must”, at supply chain er positioneret på et strategisk niveau i virksomheden. ”One-size fits all” findes ikke, og fokus vil være at operere med distinkte kundespor, hvor man til stadighed formår at differentiere mellem henholdsvis pris, fleksibilitet og hastighed. Supply chain intelligence er her nøglen til at opnå succes.

amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

Du kan ikke styre det, du ikke kan se: Håndtering af miljømæssige risici i globale forsyningskæder

Consafe Logistics

Sponseret

[Webinar] Smarter warehouse automation – lessons from a global retailer

Denne artikel er del af et tema:

Tema om 2019

Relateret indhold

13.11.2025Delfi Technologies A/S

Sponseret

Mindre spildtid – mere samarbejde: Sådan har MENY Hillerød forbedret effektiviteten

12.11.2025SCM.dk

Verden halter langt bagefter historiske klimamål

12.11.2025SCM.dk

21 nye forskningsprojekter skal bidrage til en mere bæredygtig fremtid

11.11.2025SCM.dk

Nu sker det: Industriens brug af elektrificering oplever gennembrud

11.11.2025Delfi Technologies A/S

Sponseret

Genbrug på autopilot – nemt og smart

10.11.2025SCM.dk

Dansk Industri samler kræfterne for et stærkere beredskab

10.11.2025SCM.dk

ESG i forsyningskæden kræver solidt greb om scope 3

07.11.2025SCM.dk

Droner og betalingskaos får danskerne til at tage kriseberedskab alvorligt

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
Roima Intelligence
Webinar
Webinar: SCM + WMS accelererer modebranchens time-to-market

På dette webinar sætter ROIMA og e-SCM Solutions fokus på, hvordan samarbejde og udveksling af data på tværs af forsyningskæden er altafgørende og viser, hvordan moderne SCM- og WMS-løsninger i samspil kan accelerere time-to-market.

Dato

13.11.2025

Tid

11:00

Sted

Microsoft Teams

RELEX Solutions
Webinar
Webinar: Beyond the Blind Spots: AI-Powered Merchandising That Actually Works

Join RELEX and Suzy Monford, CEO of Food Sport International, to learn how AI-powered merchandising helps retailers detect shifts earlier, act more quickly, and ensure every decision counts.

Dato

13.11.2025

Tid

18:00

Sted

Online

Dansk Standard
Kursus
ISO/IEC 27001 Lead Implementer - certificeret af PECB

Få bevis på dine kompetencer med den internationale certificering i informationssikkerhed, ISO/IEC 27001 Lead Implementer.

Dato

17.11.2025

Sted

IDA Conference, Kalvebod Brygge 31-33, 1780 København V

Bureau Veritas
Kursus
OHSMS ISO 45001:2018 Lead auditor arbejdsmiljø (CQI and IRCA-certificeret)

Ved succesfuld gennemførelse af vores CQI and IRCA-certificeret OHSMS ISO 45001:2018 Lead Auditor Arbejdsmiljøkursus vil du være i stand til at planlægge, gennemføre og afrapportere effektive 1., 2. og 3. parts audits af arbejdsmiljøledelsessystemer i henhold ISO 45001:2018 og i overensstemmelse med ISO 19011 og ISO 17021 standarderne.

Dato

17.11.2025

Sted

Vejle

Bureau Veritas
Kursus
AQAP-2110 Internal Auditor (English)

The AQAP-2110 standard is a superstructure to ISO 9001 - the general Quality System Management standard. AQAP-2110 is “NATO quality assurance requirements for design, development and production”, and the purpose of the standard is: “Requirements, which, if applied appropriately, provide confidence in the Supplier’s capability to deliver products that conform to Acquirer contract requirements.”

Dato

17.11.2025

Sted

Vejle

Bureau Veritas
Kursus
OHSMS ISO 45001:2018 Lead auditor arbejdsmiljø (CQI IRCA-certificeret)

Ved succesfuld gennemførelse af vores CQI and IRCA-certificeret OHSMS ISO 45001:2018 Lead Auditor Arbejdsmiljøkursus vil du være i stand til at planlægge, gennemføre og afrapportere effektive 1., 2. og 3. parts audits af arbejdsmiljøledelsessystemer i henhold til ISO 45001:2018 og i overensstemmelse med ISO 19011 og ISO 17021 standarderne.

Dato

17.11.2025

Tid

08:30

Sted

Vejle